Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompakt soffa/sänglösning  (läst 1524 gånger)

Va?

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Kompakt soffa/sänglösning
« skrivet: 09 aug-19 kl 13:39 »
Hej alternativ!

Jag har läst och inspirerats av detta forum i många år men kan inte ens komma ihåg vad mitt gamla nick är. Nu har jag ett problem som jag tror att fler här på alternativ har funderat över så jag tänkte se om jag kan få nån kreativ input.

Jag försöker hitta en sänglösning för mitt lilla rum i ett kollektiv. Det ska alltså fungera för att både sova och umgås, på en liten yta. Gärna med minimalt med gift och minimalt med krångel. Det ska bli bra ventilation i sängen och den ska gå att göra ren och vädra.

En snabb googling gav mig tipset att ställa sängen med långsidan mot väggen, slänga i lite kuddar och kalla det för soffa. Ungefär 100 gånger fick jag det tipset på google utan att någon tog upp de uppenbara problemen som alla som har provat att göra detta med en resårbotten känner till:
Med vanliga ben är sängen för hög för att vara soffa, en resårbotten blir en usel soffa att sitta i och slits snabbt ut om den används på det sättet och ska man ha lagom bredd på sängen blir soffan alldeles för djup för att det ska räcka att slänga i några kuddar som ryggstöd.

Jag tänker mig en träbotten med en bomullsmadrass på. Bättre sits än en resårmadrass, färre olika material, enklare att hitta lösning utan plast, går att vädra madrassen, osv osv. Inga armstöd pga platsbrist.

Kanske en ostoppad futonbäddsoffa hade varit bra. Alltså en sådan bäddsoffa som är som bara är vikt på längden. Simpel konstruktion att hantera. Nackdelen är att det kostar några tusenlappar att köpa en sådan lösning och att det är lite svårt att hitta begagnat.

Kanske kan man konstruera en egen futonbäddsoffelösning på något sätt? Söker i så fall en idé som inte kräver riktiga snickarkunskaper utan nått man kan pula ihop som glad amatör, förmodligen genom att utgå ifrån en sängram el dylikt.

Annars kan man ju strunta i hela fällfunktionen. Då måste man ju ha en väldigt smal säng eller kompensera för djupet på något sätt.

Sover jag själv räcker det med 80cm, med sällskap får det vara minst 110. Så en lösning där sängen är 80-90cm men kan dras ut till 110 eller ännu bredare vore ju fiffigt, om det gick att lösa enkelt.

Ju mer jobb/pengar desto viktigare att det blir en långsiktig lösning och då vill jag ha minimalt eller inget plast/gift och även kunna flytta den i framtiden. Annars kan jag ju skaffa en vettig madrass och göra en snabb och billig lösning för själva sängen, och fixa sängen i framtiden.

Ni förstår nog vad jag är ute efter vid det här laget. Och jag har en känsla av att det är många här på alternativ som har löst samma problem på något vis.

Loppbiten

  • Inlägg: 4
    • Övriga världen
SV: Kompakt soffa/sänglösning
« Svar #1 skrivet: 09 aug-19 kl 16:03 »
Sätt sängen på hjul och ha väggskåp som du skjuter en del av den under när du vill ha den som soffa så blir soffan inte så djup. Ha en bäddmadrass och madrasskydd så slits den inte lika snabbt. Snabb skiss:

Va?

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Kompakt soffa/sänglösning
« Svar #2 skrivet: 09 aug-19 kl 16:40 »
Sätt sängen på hjul och ha väggskåp som du skjuter en del av den under när du vill ha den som soffa så blir soffan inte så djup. Ha en bäddmadrass och madrasskydd så slits den inte lika snabbt. Snabb skiss:


Snyggt!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 2 användare
Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser