Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc  (läst 14869 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #20 skrivet: 09 aug-19 kl 07:48 »
Kolla efter skicket på skorsten och åtgärda eventuella fel, sota och provtrycka måste du göra ändå innan du börjar elda. Välj också ändamålsenligt uppvärmningskälla en bra spis duger om tilltänkta bo utrymmet under vintern är liten och om det finns innertak lite mer eller mindre 2 meter från golvet. Spis ger dig varmvatten och matlagningsmöjligheter Kontra kamin har större eldstad och lite bättre verkningsgrad.
Nej, inte provtrycka om det inte är nödvändigt, eldningsförbud på eldstäderna alltså. Är eldstäderna använda av nuvarande ägaren och inne i sotningsväsendets och brandskyddskontrollens rullor är de automatiskt godkända för eldning. Hör av dig till den lokala sotningsentreprenören och fråga.
En eldstad räcker naturligtvis inte för att värma hela torpet, som sagt, behåll köksspisen och gör något åt den öppna spisen så den värmer bättre, du har fått tips!

...för att all offgrid/alternativ/självförsörjande livsstil på andras bekostnad eller på ett eller annat sätt minsta sponsring av andra är fusk.
Jaha?? Se nedan  ;D
Hushållssopor efter sortering kan du bränna själv dem brännbara och slänga resten på återvinningen. När du besöker dina folk en eller två gånger per månad tvätta kläder hos dem och kompensera det med pengar eller varor. Offgrid utan godkänd avlopp och tvätta kläder och låta smutsvattnet rinna ut bara så där med ett gott samvete går inte ihop glöm det!
::) Du tänker alltså att TS inte ska ha soptunna och betala för avfallshanteringen, samt det inte är fusk att slänga skräp på återvinningscentralen. Jag skulle hävda att det är ett typiskt fall av sponsring av andra, mtp vilka det är som betalar för driften av sagda återvinningscentral...
Rökgaserna som blir av att elda sopor, blir liksom ingen bra förbränning hemma i vedspisen, förgiftar luften förmodligen ännu värre än vad tvättvatten förgiftar marken. Det finns en anledning till att det är förbjudet att elda avfall. Om en nu ska tänka på sitt känsliga samvete :P .
TS, du lär inte komma undan att ha en soptunna, ens om du har stället som fritidsboende. Är vägen farbar med sopbil kan du t o m ha tunnan hemma vid huset, kolla hur nuvarande ägare har det! Postlådan lär bli värre.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #21 skrivet: 09 aug-19 kl 10:48 »
Ett hus som redan från början saknar el och avlopp kan man ju faktiskt anpassa till ett mer hållbart boende. Utedass, disk/duschvatten som går tillbaks till grödorna, egenproducerad el som inte kräver några nätavgifter och så vidare. Blir ju ett billigt boende. Och det behöver inte bli besvärligt, men det blir förmodligen annorlunda än vad man är van vid.

Som sagt, soptunna kommer du inte undan i första taget, men se till att få den minsta och sortera så du kan lämna tillbaks det mesta på återvinningscentralen och fixa en kompost. Då kan du efter ett tag få längre intervall mellan tömningarna.

Henrik91

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #22 skrivet: 09 aug-19 kl 11:43 »
Ett hus som redan från början saknar el och avlopp kan man ju faktiskt anpassa till ett mer hållbart boende. Utedass, disk/duschvatten som går tillbaks till grödorna, egenproducerad el som inte kräver några nätavgifter och så vidare. Blir ju ett billigt boende. Och det behöver inte bli besvärligt, men det blir förmodligen annorlunda än vad man är van vid.

Som sagt, soptunna kommer du inte undan i första taget, men se till att få den minsta och sortera så du kan lämna tillbaks det mesta på återvinningscentralen och fixa en kompost. Då kan du efter ett tag få längre intervall mellan tömningarna.

Jag har en ganska dum fråga. Om man är utan el i torpet och vill ha en en insatskamin/kasett. Hur ska installatören kunna sätta in den utan el? Användning av vissa skärande verktyg i murstocken drivs väl på el. Om dom inte har ett elverk med sig.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #23 skrivet: 09 aug-19 kl 11:48 »
Jag har en ganska dum fråga. Om man är utan el i torpet och vill ha en en insatskamin/kasett. Hur ska installatören kunna sätta in den utan el? Användning av vissa skärande verktyg i murstocken drivs väl på el. Om dom inte har ett elverk med sig.

Du har både frågan och svaret!

Man kan ju dock förvarna så att det inte blir en chock och man får betala extra för deras resa att hämta elverket.

Många har ju laddningsbara verktyg i dag. Dock inte dom stora grejerna, dom går ju ibland på bensin.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #24 skrivet: 09 aug-19 kl 16:45 »
Nej, inte provtrycka om det inte är nödvändigt, eldningsförbud på eldstäderna alltså. Är eldstäderna använda av nuvarande ägaren och inne i sotningsväsendets och brandskyddskontrollens rullor är de automatiskt godkända för eldning. Hör av dig till den lokala sotningsentreprenören och fråga.
En eldstad räcker naturligtvis inte för att värma hela torpet, som sagt, behåll köksspisen och gör något åt den öppna spisen så den värmer bättre, du har fått tips!
Jaha?? Se nedan  ;D ::) Du tänker alltså att TS inte ska ha soptunna och betala för avfallshanteringen, samt det inte är fusk att slänga skräp på återvinningscentralen. Jag skulle hävda att det är ett typiskt fall av sponsring av andra, mtp vilka det är som betalar för driften av sagda återvinningscentral...
Rökgaserna som blir av att elda sopor, blir liksom ingen bra förbränning hemma i vedspisen, förgiftar luften förmodligen ännu värre än vad tvättvatten förgiftar marken. Det finns en anledning till att det är förbjudet att elda avfall. Om en nu ska tänka på sitt känsliga samvete :P .
TS, du lär inte komma undan att ha en soptunna, ens om du har stället som fritidsboende. Är vägen farbar med sopbil kan du t o m ha tunnan hemma vid huset, kolla hur nuvarande ägare har det! Postlådan lär bli värre.
Ok Du kanske har rätt om provtryckning men tillåt mig upplysa nåt som jag verkligen upplev. Innan jag flyttade in hade förra ägaren (en av dem) bott här i två år enligt hans egen utsago (Han hade varit skriven kunde jag kolla). När jag kom hit för första gången var en kamin på gång och senare till och med visade han mig hur han brukar sätta igång eldning, alltså hans eget sätt. Allting var till min belåtenhet och så fortsatte jag lika så och allt fungerade tills jag började trixa till alltför ofta med skorstensspjäll för att snål elda. Spjället hade varit halvt sönderbränt och gick av helt och stod mitt i utan att kunna reglera och det ledde till att draget försämrade på helt ohållbart sätt. Men jag som inte visste nåt då trodde att det var jag som eldar fel och det skapade en hel del kedjereaktioner som ställde till mycket för mig. Jag vill inte att Henrik91 också ska hamna i sådana situationer därför skrev jag i förebyggande syfte att det bra för honom att börja från början istället fortsätta där någon slutade. Jag påstår inte att min förra ägare ljög utan det är relativt svårt att veta sådant i förväg om man inte är jätte insatt i sådant.

Apropå uppvärmning förmåga för spis: Så här går det till när man övervintrar på offgrid ställen. Hur stor huset må vara väljer man en lämplig liten yta av hela huset och bor och gör allting i den lilla ytan över vintern förutom stora toa besöket. Man värmer inte upp hela huset över vintern om man är själv eller ett par, dessutom när man lönearbetar nån annanstans. Då är allra lämpligaste är en spis och det duger bra säger jag av min egen erfarenhet där jag är nu, men om man är kräsen av sig kan man också ha en kamin som man eldar i över natten. Om man har andra eldstäder i huset eldar man då och då när man har tid och ved som räcker.

Apropå avfallshantering: Det är inte obligatorisk på alla kommuner på alla områden. Även grund avgiften är i vissa fall ett frågetecken. Exempelvis i den kommunen jag bor i är det inte bara jag som inte har sophämtning några av mina kollegor som bor nätanslutet med farbara vägar ända fram till sina hus också slänger sina sopor på återvinningen (om du inte visste finns en behållare på återvinningen för hushållssopor). Sedan finns en by i närheten där har dem bara säsong sophämtning men nästan alla i byn bor permanent och de slänger också sina sopor på återvinningen när det inte är hämtning säsong där. Jag som däremot inte har en allmän väg sista biten till min bostad har kommunen inte krävt någon sophämtning än efter tre år. Fastigheten är taxerad som en småhusenhet (värde ÖVER 50000) och vi två stycken är skrivna och 13 trafikfordon är registrerade på fastigheten. Vi betalar 34% inkomstskatt till kommunen och tar inte en enda krona/tjänst av kommunen eller staten då är det snarare vi som sponsrar en hel del andra än vi bli sponsrade.

Apropå sopeldande: Man sorterar så här, tidningar och returpapper och pappersförpackningar (plast del borttagna, försöker också alltid välja bort packningar med plastdel) använder vi som en del av bränsle till eldning av fekalier, vissa plåt saker återvinner vi till diverse saker, och det som inte är användbart slänger vi på återvinningen. En annan sak som du inte förstår är en offgridare är oftast också en minimalist. Vi köper inte mycket och avfallet lär då inte heller bli mycket.

Hoppas du förstod. Jag gick inte till alltför många detaljer när jag skrev för att hålla kvar den mån det gick på tråden och på ämnesområdet men jag hade bara en enda avsikt att upplysa Henrik91 från mina misstag/erfarenheter. Och att ge honom en indikation om att det är skillnad på sop producering när man är minimalist offgridare som då nödvändigtvis inte behöver betala extra (utöver kommunalskatt) för det lilla sopmängden, alltså en 100% sop taxa.

Vad jag förstod hade du prioriterat i första hand att kritisera mitt inlägg mer än att tillföra något till TS. Sak samma detta är inget debatt och jag har tyvärr varken tid eller el för det så förvänta dig inte mer svar från mig. Tack för mig.                               

Henrik91

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #25 skrivet: 09 aug-19 kl 21:08 »
Jag vill återigen tacka för alla svar. Det är visning nu i helgen. Skulle det vara så att torpet är i förväntat skick eller över förväntan så blir det att jag budar på det. Jag får inte ha för skyhöga förhoppningar dock. Jag är garanterat inte den enda personen i min kommun eller närliggande som kan tänka sig att bo i det här torpet. Kanske den enda utan el och vatten men... Jag kommer bara bli väldigt besviken om jag ska sitta här och tro att jag kommer vinna budgivningen. Det är som sagt ganska sällsynt att hitta något sådant här läge där jag bor eller i närliggande kommuner. En gång vart 3e år kanske det dyker upp nåt sånt här extraordinärt objekt.

Jag förväntar mig att det kommer vara minst 10 bilar parkerade utanför. Man kan spekulera hej vilt och tro att folk är för lata för att installera el och vatten och att det kostar mycket, eller att alla är fanatiker och vill göra om det till permanentboende. Kanske vill vissa bara ha det som sommarstuga. Vad som än händer så måste jag försöka släppa tanken att jag till 100% kommer vinna det här. I värsta fall kanske jag får flytta någon annanstans i landet om jag inte hittar nåt mer på landet/skogen till ett rimligt pris här. Hade det inte varit för min familj och jobb hade jag nog gjort det för längesen. Knappt ingen verkar vilja släppa sina fritidshus/landställen här, förutom om det är uselt läge som sagt.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #26 skrivet: 09 aug-19 kl 22:17 »
Jag letade reda på torpet på hemnet och jag tycker det ser fint ut. Det lär ju vara ett timmerhus och sådana är lättare att hålla värmen i än regelkonstruktioner. Det är ju tapeter överallt så stommen går ej se och det uppges inte någon byggkonstruktion i annonsen. Det du kallar öppen spis är en gammal kistspis, dvs sådana man använde på 1700-talet, innan kakelugnen uppfanns.
Dörrarna är spegeldörrar och en del har kvar de gamla kammarlåsen med vred, så de är ca 1850-1900. Det står att huset är fr 1909 men det är vanligt då registret infördes det året. De som äger huset nu borde gjort lite efterforskningar så rätt årtal kunde skrivas ut i annonsen.
Angående vatten står det ju att det är official servitut på vattentäkt och vattenledning. Vet ej vad det betyder men jag tycker det låter som man får använda grannens brunn. Ta reda på det på visningen vad som menas.
Min farhåga om jag bodde där vore hur man skottar vägen om det snöar. Den ser ju knappt farbar ut på sommaren, det är ju en skogsbilväg.
Taxeringsvärdet var ju ganska högt för ett hus utan el och vatten. Risken är väl att många vill ha det och att priset blir det dubbla mot utgångspriset i annonsen.

Henrik91

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #27 skrivet: 09 aug-19 kl 22:42 »
Min farhåga om jag bodde där vore hur man skottar vägen om det snöar. Den ser ju knappt farbar ut på sommaren, det är ju en skogsbilväg.
Jag har varit där och kollat och visst vägen var inte perfekt men jag tror det går lösa på ett eller annat sätt.

Risken är väl att många vill ha det och att priset blir det dubbla mot utgångspriset i annonsen.
Det är nog ingen risk utan snarare garanterat att det blir det dubbla.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #28 skrivet: 09 aug-19 kl 23:39 »
Ang. sophämtning, så kan jag bara tillföra för egen del.
Jag har ett 140L kärl (det minsta som går) och komposterar själv.
Har el, är skriven här, vatten indraget med köksavlopp till stenkista. Mulltoa (har aldrig funnits svartvatten).

Jag återanvänder allt jag kan tills det inte går eller inte är användbart längre, då sorteras och återvinner jag det på centralen.

Ibland så får jag städa bilen lite för att få ihop en soppåse med "restavfall" att lägga i tunnan. Den töms 1ggr per månad.

Jag har även möjlighet att får tömning 2 eller 4 ggr per år som alternativ, men det var nästan lika dyrt som månadshämtning så jag valde det. Det händer ju att man får hem saker, eller bygger något och tilfälligt får mer "skräp".

Har i övrigt inga inputs till originalposten, men här är kommunens avlopp/kretsloppsavdelning trevlig och resonabla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #29 skrivet: 09 aug-19 kl 23:48 »
Det mesta går att lösa till rimligt pris om man vrider och vänder på det ett tag. Men huspriserna är ofta ruskigt höga, och det finns många som har gott om pengar, så det största hindret är köpet. Hoppas det går bra, så du får chansen att fixa dig ett bo.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #30 skrivet: 10 aug-19 kl 09:09 »
Är nyfiken, vad ligger ett sådant torp ute för? Vore skoj att höra utgångspris, sedan gärna även slutpris!

Var inte orolig, ska inte lägga bud på det. Vi har hittat vår drömgård redan.

Om du flyttar dit, passa dig för att snylta på grannar/vänner för mycket. Det är nog bara lilla mamsen om inte tröttnar på sådant i förlängningen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #31 skrivet: 10 aug-19 kl 11:46 »
Är nyfiken, vad ligger ett sådant torp ute för? Vore skoj att höra utgångspris, sedan gärna även slutpris!

Utgångspriset är drygt 400 tusen men jag gissar att slutpriset blir 835 000kr.
« Senast ändrad: 10 aug-19 kl 17:24 av olivia.k »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #32 skrivet: 10 aug-19 kl 12:21 »
Till utedasset kan du skaffa en frigolitsitts som alltid känns varm att sätta sig på. På vintern kan du h a en gasolkamin som håller minimivärme åtminstone i köket. Jo det kommer att gå åt mycket ved. Den behöver komma under tak när den torkat och tas in i huset en vecka före eldning för att inte vara råfuktig. Gå och prata med dina grannar och presentera dej. Om du behöver hjälp med något så betala ordentligt för det. Men ta inte betalt för det du gör för dom, det är den som tar emot hjälp som avgör.
kretslopp

Henrik91

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #33 skrivet: 10 aug-19 kl 12:50 »

Utgångspriset är drygt 400 tusen men jag gissar att slutpriset blir 835 000kr.
Den här kan nog hamna på miljonen men inte mycket mer. Man får tänka på att det ligger ganska nära en trygg och populär kommun dit många rika barnfamiljer flyttar till från hela landet. Sen som sagt så är det sällsynt att något sådant här läge dyker upp på hemnet här. Mitt ute i skogen. Hade det kommit ut på vintern istället så kanske efterfrågan inte hade vart lika stor. Har sett flertal objekt på landet som dyker upp sen höst/vintertid förvisso med uselt läge och det tar flera månader innan dom säljs.

Ett återkommande "problem" som jag ser är folk som köper hus på landet för en billig peng sen renoverar sönder dom och kränger dom. Ett exempel som skedde: Det var en timmerstuga på 85kvm som såldes för ca 800-tusen 2-3 år sedan, då hade jag inte möjlighet att köpa den men intresset från folk var väldigt litet då jämfört med nu och det tog säkert ett halvår innan den såldes. Nu i somras så blev slutpriset över 2,4 miljoner kr. Så folk ser nog potential i det här torpet.




Henrik91

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #34 skrivet: 10 aug-19 kl 15:42 »
Jag var där igen för andra gången och snokade och det finns tydligen en brunn och en gårdspump på tomten men tyvärr så kom det inget vatten ur pumpen, den var gammal och instabil. Jag lyfte aldrig och kollade brunnen. Eftersom den inte finns med på bilder i annonsen eller att det står nåt om den så måste ju nåt vara trasigt. Bakom utedasset så fanns det också vad jag tror är en brunn. Sen fanns det 3st fyllda regntunnor. Mötte 3st bilar på vägen dit. Antingen ägare till gårdarna innan eller spekulanter.

Edit: Förvånansvärt mycket kontakter var kopplade utomhus. Dom har nog använt elverket flitigt. Det borde ju låta en hel del på natten om dom vill ha lyktan på utedasset tänd. Dom kanske inte har ont av det eller så har dom ett tystgående om det ens finns sådana.
« Senast ändrad: 10 aug-19 kl 16:01 av Henrik91 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #35 skrivet: 10 aug-19 kl 16:09 »
En pump som står oanvänd blir ofta otät. Den går att renovera, reservdelar finns till dem. Brunnen behöver nog rensas också. Inget dyrt, går att fixa själv.

Hoppas du får det, en massa tips väntar dig på den här sidan, men det är bäst att ta vartefter.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #36 skrivet: 11 aug-19 kl 20:34 »
För att få en gårdspump att suga vatten behöver du fylla på vatten i springan som finns längst upp. Sen pumpar du med kraftiga tag till det börjar gå tungt och vattnet kommer.
kretslopp

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #37 skrivet: 12 aug-19 kl 15:43 »
Har du lagt nåt bud än? Budgivningen är ju igång.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #38 skrivet: 12 aug-19 kl 19:48 »
Här får man en herrgård för de pengarna.

Henrik91

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #39 skrivet: 12 aug-19 kl 20:33 »
Har du lagt nåt bud än? Budgivningen är ju igång.
Jag ska på möte med banken och höra om jag kan få lånelöfte imorgon. Om det inte redan är försent då... Riktig hets-budning, har aldrig sett något liknande. Det ser dock ganska mörkt ut. Vill inte lägga allt för mycket pengar heller. Även om läget är perfekt och allt vad det innebär så får man ju inte varken el eller vatten på köpet.

Här får man en herrgård för de pengarna.
Ja precis. Dessutom är det snack om att skogen runt tomten ska avverkas inom 5 år. Är ju inte jättetrevligt men hade ändå kunnat bo där. Jag tror det är bonden som äger gården jämte som har budat högst. Ett bud lades även på plats. Han vill nog inte ha bilar åkandes fram och tillbaka genom sin gård och kohage.

EDIT: Det var ca 50 pers på visningen så där 20 bilar ungefär.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser