Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter på vintern?  (läst 5446 gånger)

flingan

  • Inlägg: 61
    • Västerbotten
Getter på vintern?
« skrivet: 06 jul-06 kl 23:54 »
Hej!

Hur har ni era getter på vintern?
Jag funderar på att bygga om den gamla lagården på vår blivande gård för att två-tre getter ska kunna bo där vintertid.

Vill de kunna gå utomhus när de vill, till en vinterhage?
Eller fryser de då, om dörren alltid står öppen så blir det ju dragigt?
Mår de bästa av att bara vara inne?
Hur 17 sysselsätter man getter en hel vinter när de är vana att beta sly i skog och mark?
Några minusgrader tål de väl, eller måste det vara uppvärmt för att de ska trivas?
Mockar ni varje dag eller har ni "lager på lager", kommer inte ihåg vad det kallas..
Ska det vara halm eller spån?

Många frågor från en nyfiken amatör! :)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Getter på vintern?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-06 kl 01:42 »
De getter som bor hos mig har fri utevistelse även vintertid. De tycker inte om att pulsa i hög snö så de har en upptrampad gång som de använder när det är snö. Blir det för mycket snö eller hård skare brukar jag skotta lite åt dom.
Visst kan de tycka det är lite kyligt ibland men de får en tjockare ragg så de brukar inte klaga. Om du har möjlighet att göra en vinterhage i anslutning till lagårn kan du mata dom där inne och så får de själva välja när och hur länge de vill vara ute.
Getterna här tycker sämst om regn, då vill de helst stå under tak.
Om de ska gå ut ska de inte ha uppvärmt inne. Då får de inte tillräckligt tjock ragg.

Sysselsättning, vintern är ju inget onaturligt som händer. Alla djur som bor i klimat med kyla och är vana att gå ute är inställda på att temperaturen förändras och allt som följer med det som bl a tillgången på föda.
Du kan samla grenar med löv på och torka under sommaren. Sly kan du annars såga ner även på vintern.
Getterna här är fullt upptagna med hö och kraftfoder och att hålla reda på vad deras virriga uppasserska  ;) 8) sysslar med.
Halm i lager på lager använder jag. De brukar retas  ::) med mig och käka upp första halmningen så jag måste fylla på en omgång till, de tycker väl jag behöver röra på mig  :P

Det enda jag gnölar över är frusna vattenbaljor. Jag har löst det så att jag har rejäla hinkar, för murbruk ?, 3 st som jag skiftar med så hinner det tina i varma pannrummet.

Jag vet att djuren här hos mig mår bäst av att få gå ut ( jag har frågat dom  ;) ;D )även om solen lyser med sin frånvaro  ;Dså kommer det ändå nån lite stråle dalande.  De kan  följa dygnets naturliga rytm, frisk luft och lite motion.

Hälsar
Bondmoran
 

 

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:Getter på vintern?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-06 kl 12:55 »
Våra getter har också fri utegång på vinter. De får en häftig päls när det är minus 40 ute och jag har aldrig tyckt mig se  att de frusit eller farit illa.... De har en liten "låda" med ströbädd som värmer gott ifall de tycker det blir för kallt...
elizabeth

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Getter på vintern?
« Svar #3 skrivet: 17 jul-06 kl 18:12 »
Våra getter bor i en liten box hos hästarna under vintern. Det finns en liten lucka ut, så de har fri utegång till en liten rasthage.
Vi har massor av träd som behöver fällas alltid, och där får getterna grenar och annat mumsigt att knapra på/ roa sig med.
Jag låter det bli "bädd" över vintern. Det är mjukt och gott att ligga på.
Precis som för bondmoran så är det största problemet här att hålla vattnet ofruset. Vi har oxå ett par spannar,och får byta några gånger om dagen vid extrem kyla.

lycka till med "bygget"

/skogstrollet

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Getter på vintern?
« Svar #4 skrivet: 17 jul-06 kl 20:00 »
Det finns att köpa doppvärmare som man kan ha i ett badkar eller elvattenkoppar som är den bästa uppfinning som finns.  ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Getter på vintern?
« Svar #5 skrivet: 17 jul-06 kl 23:53 »
Ja, efter denna vintern med många månaders evigt slitande med vatten till stallet, så tänker jag installera något värmande till vattnet.
Har dock funderat på en sådan eltråd som dras i eller runt vattenröret. Ororar mig lite för elkostnaden bara. Verkar onekligen bekvämt med vatten rakt in i boxen. Jag har vattenkoppar i alla boxar, men använder dem inte. Jag antar att getterna oxå kan dricka ur en sådan - får förstås sänka den till lagom höjd först :)

/skogis

bergsslussar

  • Inlägg: 1
Re:Getter på vintern?
« Svar #6 skrivet: 12 aug-06 kl 10:48 »
Hej!
Har ni getter idag? Vad för getter i så fall? Är ni intresserade av "nya" getter? Vi behöver "byta" getter eller sälja eftersom vi idag har en bockkilling som ännu så länge går med sin mor och vi  vill inte kastrera eftersom han är så otroligt fin. Han är 8 veckor  men blir ju könsmogen under vintern. De är jämtgetter.
Vi har också en jättemysig kastrerad bock som är ett år som går med de andra två.
Slå gärna en signal! 013-60822. Christina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser