Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsvisande kycklingar och tuppslakt  (läst 979 gånger)

lerälva

  • Inlägg: 19
  • we are free to be free
    • Värmland
    • www.denvertikaladansen.blogspot.com
Könsvisande kycklingar och tuppslakt
« skrivet: 05 feb-20 kl 07:15 »
Jag har tidigare haft höns och då alltid gett bort tupparna till vänner och grannar under senhösten.
Nu funderar jag på en ras som har könsvisande kycklingar, för att slippa de där månaderna av velande "Hmm undrar om det är en tupp ändå, nej kanske en höna, eller?"

Men hur gör ni som har könsvisande kycklingar. Slaktar ni tuppkycklingarna direkt? I så fall hur? Känns som en etiskt svår fråga. Ska man låta de leva under sommaren ändå? Det går ju inte att spara alla, och oftast ingen som vill ha tuppar.
..I have stood silent among the trees
in the twilight of a summers evening
until I have been forgotten in the midst of things.. // Christopher Titmuss

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Könsvisande kycklingar och tuppslakt
« Svar #1 skrivet: 05 feb-20 kl 09:59 »
med könsvisande så kan du ta bort tupparna direkt.. Eller så säljer du dem billigt till någon som vill ha tuppar att slakta framöver... det beror lite på ras.. gökfärgade maraner ger bra kött på förhållandevis kort tid. Fördelen med könsvisande är ju också att du ser hur många hönor det blir och kan köra ett extra kläck om utfallet blev dåligt.
Tuppkycklingar kan avlivas och frysas in till ormföda..om du har egna ormar..
Fjäderfän och kaniner

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Könsvisande kycklingar och tuppslakt
« Svar #2 skrivet: 05 feb-20 kl 14:19 »
Jag har sparat dem iallafall i ca 3-6 månader.
Det är ju skönt att veta vad de är och kunna planera hösten men när man ändå har dem så sparar jag så de hinner växa på sig och blir fina slaktkycklingar.

De är ju så unga att de inte ställer till problem upp till den åldern iallafall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser