Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka hemma och sälja till bekanta  (läst 14695 gånger)

gustis

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Baka hemma och sälja till bekanta
« skrivet: 15 sep-10 kl 11:58 »
Hej
Jag har blivit tillfrågad av bekanta som undrar de kan få köpa hembakade kakor av mig. De vill betala för råvarorna och min tid.
Råvarorna är lätt att räkna ut men vad bör jag tänka på när jag skall räkna ut min tid? Är det någon som vet om detta är ok att göra utan att redovosa det någonstans eller behövs det tillståd?
Trädgårdsmästare

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 12:49 »
Tillstånd från miljökontoret och i liten skala tror jag inte det är några problem. Det finns även undantag för den som utför enstaka kok/bak per år.

Livsmedelsregler gäller dock!

Hygien, hygien, hygien. Inga husdjur i köket.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 13:21 »
kom ihåg följande text när jag läste detta

Citera
Efter de senaste dagarnas felaktiga rapportering i media om att EU:s hälsoregler skulle sätta hinder i vägen för kyrkkaffe och hembakta bullar, kommenterar nu EU-kommissionens vice ordförande Margot Wallström uppgifterna: "Fortsätt att baka bullar. Det finns inga sådana regler."

"Självfallet lägger sig inte EU i om vi vill baka bullar till tex. kyrkkaffet eller skolans loppmarknad, varken i Sverige eller i Polen. Ett typiskt exempel på dålig faktakontroll. Miljontals sådana aktiviteter äger rum runt om i Europa varje år. Tyvärr bidrar den här typen av mytbildning till en felaktig bild av nyttan med det europeiska samarbetet," säger Margot Wallström, kommissionens förste vice ordförande.

De gemensamma regler för mathantering som unionens länder har enats om gäller inte för välgörenhetsorganisationer och privatpersoner som hanterar, förvarar och serverar mat i liten skala och på tillfällig basis. Varken bymarknader eller kaksäljande skolklasser behöver oroa sig eftersom hembak överhuvudtaget inte innefattas av regelverket.

jag tolkar det som att man i liten skala till bekanta inte behöver något tillstånd...



från skatteverket, från hemsidan samt deras broschyr Hobbyverksamhet

Citera
En hobby är
    * något du utövar på din fritid
    * något som inte är din huvudsakliga försörjning.

Om du får överskott av din hobbyverksamhet (dvs. tjänar pengar på den) ska du betala skatt för det.  Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

Inkomster
I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.
Undantag: Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett
inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr.

Anteckningsskyldighet
Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret.

Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet.
När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.



så om man ska vara noga så ska man alltså lämna in en blankett T2 när man deklarerar om man får överskott på sin hobbyn (även om det är så litet som 1 kr)... jag vet inte hur många som gör det i verkligheten...?  (skatteverket hade ett exempel i broschyren, 15000 kr i överskott så blev det drygt 6000 i skatt... så, om man deklarerar sitt överskött så bör man sätta undan ca 40% av det för att kunna betala in det till skatteverket)


Citera
vad bör jag tänka på när jag skall räkna ut min tid?

ta ett "normalt" konsultarvode, typ 850kr/timme ;) eller kanske inte

gustis

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #3 skrivet: 15 sep-10 kl 18:34 »
Tack så mycket för era svar.
Tror att jag inte tar ut "konsultarvode"  o:) utan jag sattsar nog på en snällare peng.
Trädgårdsmästare

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #4 skrivet: 26 sep-10 kl 07:44 »
Här citerar jag relevant lagstiftning när det gäller livsmedelsföretagare:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=419245#p419245

När det gäller skatter beror det väl på om det övergår från hobby till något störrre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Marie Wiktorin

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #5 skrivet: 13 mar-21 kl 14:05 »
Hej
Jag har blivit tillfrågad av bekanta som undrar de kan få köpa hembakade kakor av mig. De vill betala för råvarorna och min tid.
Råvarorna är lätt att räkna ut men vad bör jag tänka på när jag skall räkna ut min tid? Är det någon som vet om detta är ok att göra utan att redovosa det någonstans eller behövs det tillståd?


hej jag heter Marie  Wiktorin jag  gillar ok baka
MVH/ Marie W

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #6 skrivet: 23 mar-21 kl 07:11 »
Hej!

Ett livsmedelsföretag enligt livsmedelslagstiftningen ska ha
- en viss organisation
- grad av kontinuitet
- viss omfattning
Det är den bedömningen som avgör om verksamheten ska registreras eller inte. Det är kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som gör bedömningen om man är ett livsmedelsföretag eller inte.

Så om du tänker göra detta löpande, och inte bara någon enstaka gång så krävs anmälan till kommunen. Bäst är ju att ringa och kolla, det kan tolkas lite olika i olika kommuner.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Baka hemma och sälja till bekanta
« Svar #7 skrivet: 23 mar-21 kl 10:48 »
Starta och kör på... märker du att det börjar dra iväg så undersöker du resten då.

Man måste nämligen normalt sett gå utanför vän-kretsen för att få en verksamhet av betydelse.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser