Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 42450 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Frontline dos LÖSS?
« skrivet: 09 jul-08 kl 14:16 »
Har löss på mina höns (är ganska säker på att det är löss iaf). Att sanera mitt hönshus är inte så enkelt så det får duga med en rejäl städning och byta sand å dylikt. Har läst att man ska blanda kalk i sanden? Vad för slags kalk då? Målarkalk?
Vilken Frontline har man på hönsen? Den till katt eller hund? Hur mycket och var sätter man det? Går det att äta äggen ändå?
Hoppas på bra svar.  :-[
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Margit

  • Gäst
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 17:25 »
Hej!

Jag har använt Frontline. Det spelar nog ingen roll vilken sort du köper (jag köpte den som är till katt) jag tror styrkan är densamma fast mängden medel i pipetten skiljer sig åt.

Sätt en droppe i nacken och en droppe ovanför gumpen - det räcker.

Det finns ingen forskning på hur lång karens man ska ha på äggen, men minst 7 dagar i alla fall.

Har du många hönor finns det kanske något annat lusmedel som är billigare? Lusen lever endast på värddjuret, så en rejäl städning i hönshuset räcker säkert  :)

cissi1972

  • Inlägg: 8
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-08 kl 20:18 »
Ta absolut inte målarkalk!! Det är starkt frätande! Man kan slamma upp denna kalk (släckt) och måla väggarna och sittpinnar/reden med det när inga hönor är inne på ett par dagar, det tar kål på det mesta.
Annars brukar jag blanda sk. foderkalk i ströet, det är dessutom bra för dem att få i sig när de rafsar runt- äggskalen kräver ju en del kalcium. Men som sagt kolla noga; det är skillnad på kalk och kalk!
Lycka till!
Förövrigt brukar jag droppa mina vuxna med Frontline om de fått löss, de små brukar få en liten pudring med etotal-pulver, osäker på om de fixar Frontline när de är så små!
Har Brahma, Blomme, Isbar och några blandisar

cissi1972

  • Inlägg: 8
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-08 kl 20:21 »
Vill tillägga att jag inte skulle droppa Frontline vid gumpen eftersom de har en körtel där de hämtar fett för att snygga till och sköta fjäderdräkten. Frontline ska man ju inte få i munnen så nacken är nog tillräckligt!
 :D
Har Brahma, Blomme, Isbar och några blandisar

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-08 kl 20:28 »
Vill tillägga att jag inte skulle droppa Frontline vid gumpen eftersom de har en körtel där de hämtar fett för att snygga till och sköta fjäderdräkten. Frontline ska man ju inte få i munnen så nacken är nog tillräckligt!
 :D

Håller med dig, cissi1972 :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

åsa i skogen

  • Inlägg: 11
  • mamma, mormor, sambo, bor på landet och trivs.
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-08 kl 21:33 »
Jag har använt Frontline ( köpte den största förpackningen de hade, för stora hundar.hon såg fundersam ut på apoteket när jag sa att det var till hönsen) droppade en droppe i nacken och en under vardera vingen, läste någonstans att man skulle göra så. Det fungerade i alla fall, och sedan rengjorde jag hönshuset o strödde ut ordentligt med stalosanpuder i hela huset.
Sedan dess har vi sluppit löss. peppar peppar....
har för tillfället två bondkatter,två hundar: en old english sheepdog och en korsning mellan hällefors och siberian husky, några dvärghöns och tre stora korsningar mellan plymuth rock och orpington

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #6 skrivet: 31 jul-08 kl 08:07 »
Jag behandlade min katt med Frontline när hon precis hade blivit parad, vilket jag inte visste om att hon hade blivit. När hon sen fick sina ungar var det sammanlagt 4 st. 3 av dessa ungar hade felvända leder, min veterinär som har varit vet. länge och hans äldre bror hade heller aldrig sett på maken.  Framknäna gick framåt och bakbenen bakåt, var väldigt konstigt och otäckt. Dessa ungar var dödfödda eller dog precis i födelsen så troligen var det mer fle på dem. Mamman kunde inte släppa mjölken till den 4:e ungen och vet. kunde inte säga om också berodde på Fronlinen. Hon har fått helt normala kullar både före och efter och jag gissar att det är samma hanar som är pappa.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-08 kl 22:50 »
hade massiv attack av fjäderätare och säkert annat skit också på mina hönor... ena hönan kom fram med max tio fjädrar kvar på kroppen en dag... jag droppade frontline på alla fåglarna, inklusive ankorna...detta är tre dagar sedan... tog upp den nakna hönan nu i kväll och tittade på henne...INTE EN ENDA LUS!! och fjädrarna har kommit nästan en centimeter redan!!
 tur de, kan bli kallt att ränna naken nu när hösten närmar sig..
märk väl, jag gjorde inget annat än frontlinade... nu i kväll är det storstädat och etotalat i och för sig..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Margit

  • Gäst
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-08 kl 23:54 »
hade massiv attack av fjäderätare och säkert annat skit också på mina hönor... ena hönan kom fram med max tio fjädrar kvar på kroppen en dag... jag droppade frontline på alla fåglarna, inklusive ankorna...detta är tre dagar sedan... tog upp den nakna hönan nu i kväll och tittade på henne...INTE EN ENDA LUS!! och fjädrarna har kommit nästan en centimeter redan!!
 tur de, kan bli kallt att ränna naken nu när hösten närmar sig..
märk väl, jag gjorde inget annat än frontlinade... nu i kväll är det storstädat och etotalat i och för sig..

Visst är det effektivt och enkelt att använda!! Förvisso ett gift, så en hyfsad lång karenstid på äggen är att rekommendera.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #9 skrivet: 03 aug-08 kl 12:11 »
jo jag satte karens på tre veckor.. känns bra att jag frontlinade dom när jag gjorde för igår insåg jag att jag hadde en ligghöna ;D attans vad hon högg när jag skulle sno hennes ägg!!!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #10 skrivet: 02 sep-08 kl 08:39 »
Är det någon av er som använt Frontline till lkycklingar ?
Har fått ohyra på mina djur och tänkte behandla alla inklusive småkycklingarna.

Margit

  • Gäst
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #11 skrivet: 02 sep-08 kl 09:59 »
Är det någon av er som använt Frontline till lkycklingar ?
Har fått ohyra på mina djur och tänkte behandla alla inklusive småkycklingarna.

Hör med Tindranu, jag har för mig att hon behandlade relativt små kycklingar.

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #12 skrivet: 02 sep-08 kl 12:16 »
Till alla er som förordar Frontline skulle jag rekomender att ta en titt i senaste Hanegället. Detta är ett mycket starkt och potent gift som via blodet i och för sig tar död på ohyran och avskräcker fästingar mm men även gör stor åverkan på djuret i fråga.
Bilderna på en frontlinad tupp och hans obehandlade kompis säger allt. Den ena hade utvecklats till en fullt normalt kraftfullt djur medan den andra var smal, klen och utan de flesta manliga attribut en tupp borde ha typ, kraftfull krage, rejäl kam osv.

Inte ens på hundar som preparaten är menad för är det ett speciellt snällt preparat. Kompisen behandlade sin collie (fullvuxen) med en droppe i nacken och sedan hade hon en hund som var helt apatisk och förslöad i mer än en vecka. I efterhand fick hon reda på att det förekommit flera dödsfall bland collies efter behandling och detta sätter ni på en höna 0,5 kg upp till ett par kilon, frivilligt?????

Efter bildbevis och att ha läste undersökningar, hört kompisens och sett Nettis erfarenheter känns det som ett under att inte halva sveriges höns avlidit knall och fall.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #13 skrivet: 02 sep-08 kl 15:01 »
Jag har använt frontline även på 1½ veckas kycklingar, helt utan problem. De är regäla, välväxta ungdjur nu...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Siri-Piri

  • Inlägg: 110
    • -
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #14 skrivet: 02 sep-08 kl 20:46 »
Idag sprayade jag benen på min tupp med frontline spray, han har benkvalster. Känns som om sprayen är mildare. Hoppas det hjälper. I såna fall sprayar jag de andra i förebggande syfte.
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Sally

  • Inlägg: 641
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #15 skrivet: 02 sep-08 kl 21:43 »
Jag har använt frontline-spray på benen mot benkvalster...det funkade utmärkt!

Sally
Går det...så går det!

Pethra

  • Inlägg: 123
    • Bohuslän
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #16 skrivet: 03 sep-08 kl 07:32 »
Har använt katt frontline på kycklingar.
Droppade frontline på en topps och strök på ryggen på varje kyckling.
Har inte märk någon skillnad i deras tillväxt eller beteende.
Det är ju ett väldigt starkt gift så man skall nog vara försiktig med hur mycket man använder och var på hönsen man använder det.
Västra Götaland

carmen

  • Gäst
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #17 skrivet: 09 sep-08 kl 01:19 »
Till alla er som förordar Frontline skulle jag rekomender att ta en titt i senaste Hanegället. Detta är ett mycket starkt och potent gift som via blodet i och för sig tar död på ohyran och avskräcker fästingar mm men även gör stor åverkan på djuret i fråga.
Bilderna på en frontlinad tupp och hans obehandlade kompis säger allt. Den ena hade utvecklats till en fullt normalt kraftfullt djur medan den andra var smal, klen och utan de flesta manliga attribut en tupp borde ha typ, kraftfull krage, rejäl kam osv.

Inte ens på hundar som preparaten är menad för är det ett speciellt snällt preparat. Kompisen behandlade sin collie (fullvuxen) med en droppe i nacken och sedan hade hon en hund som var helt apatisk och förslöad i mer än en vecka. I efterhand fick hon reda på att det förekommit flera dödsfall bland collies efter behandling och detta sätter ni på en höna 0,5 kg upp till ett par kilon, frivilligt?????

Efter bildbevis och att ha läste undersökningar, hört kompisens och sett Nettis erfarenheter känns det som ett under att inte halva sveriges höns avlidit knall och fall.

Varför använder så många Frontline om det är så giftigt?
Jag har aldrig använt det och kommer inte att göra det efter jag har läst ovanstående citat.

mvh
carmen

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #18 skrivet: 06 feb-10 kl 12:58 »
Lyftade på ungtuppens fjädrar i dag, det kryper/ springer några ca 1 mm stora kryp och gömmer sig  :o  Hittade inte på dem igen. Vilken styrka av frontline köper man ? Det står 1 pipett per katt 50 mg styrka. Är det samma för höns ? 1 pipett var ?  Kan man äta äggen om man behandlar även värpande ?  Någon som vet ?    :-\ 

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #19 skrivet: 06 feb-10 kl 13:06 »
Vet inte dosen men däremot så lär det vara en tids karantän på äggen, dvs. ät inte äggen på ett tag framöver om du behandlar värpande hönor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

860 gäster, 5 användare (3 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser