Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin avel (köttkanin)  (läst 1103 gånger)

Kanin avel (köttkanin)
« skrivet: 14 feb-23 kl 07:19 »
Hej alla småbrukare och icke småbrukare!   ;)

Genom diverse böcker/podd/andra forum har jag fått info om hur man ska kontrollera kullarna på bästa sätt och ge kaninerna ett bra liv samt de regelverk som man förhåller sig till. Men jag har inte riktigt greppat detta med aveln då jag får tvetydiga signaler om vad som gäller för bästa resultat.   :)

En del säger att det inte är så noga med vilka kullar som korsas likt höns, att dem är inavelskraftig.

En annan variant jag läste så var det något i stil med "om kaninmamman får 2 kullar A, B. Så får dem inte paras A+A eller B+B. Men A+B går bra.

Några påstår att det går bra att inavla om man inte avlar vidare på den inavlade kullen. Dvs hela inavelskullen går till slakt.

Några säger starkt nej då det påverkar kaninernas livskvalité och kvaliteten på slutprodukten negativt. (Om det är så kommer jag givetvis inte göra det!).

Min plan är att blanda in flera raser i kullarna för att uppnå heterosiseffekt, men periodvis hade det nog underlättat  om jag kan avla vidare på kaniner från egna kullar. Anledningen till detta är att jag har ganska lång körsträcka till närmsta kaninuppfödare  ::)
Men somsagt, det är en smäll jag får ta i sådana fall.
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser