Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studie påstår vedeldning kan vara lika dåligt som fossila bränslen  (läst 4829 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vedeldningen har ju varit under lupp en längre tid och här är en till studie som späder på från en helt ny vinkel. Påstår sotet från vedeldning kan ha en uppvärmande effekt på klimatet som grör det lika dåligt som fossila bränslen ur en klimatförändringssynpunkt (nu behöver vi inte diskutera om den finns eller ej i den här tråden).

https://aaltodoc2.org.aalto.fi/handle/123456789/43035

Citera
Elevated fine particle concentrations in ambient air cause significant negative impacts on public health. During the last decades, emissions of fine particle matter have been effectively reduced through legislation, especially in industry and transport. Emissions from residential wood combustion, however, have not been regulated, and wood burning has become the most significant source of particulate emissions in many countries. Wood burning has been viewed as carbon neutral, and thus climate policies have often aimed to increase use of wood, even if the negative health impacts of wood smoke have been acknowledged. In recent years, however, the climate impacts of biomass burning have also received increasing scientific interest, regarding both black carbon emissions and changes in global carbon stocks. It has been shown that wood burning has climate effects that can be of the same magnitude or larger than those of using fossil fuels.
 
This thesis examines the climate and health impacts of residential wood combustion in Finland. In this thesis, an approach for thorough estimation of emissions from Finnish residential wood combustion is presented. In addition, the work examines the effectiveness and costs of selected emission reduction measures. The thesis also presents a method for calculating the regional climate impact of emissions that affect the Earth's radiative forcing. The method is then applied to quantify the climate impact caused by residential wood combustion. Finally, the thesis presents an estimate of the negative health impacts caused by fine particle emissions from residential wood combustion in Finland, based on a chain of modeling steps.
 
The thesis demonstrates that wood combustion is the largest source of emissions of fine particles and black carbon in Finland. In relation to Finland's greenhouse gas emissions and measured particulate concentrations in ambient air, emissions from wood combustion are found to be significant in terms of both climate and health effects. On the other hand, the thesis also shows that it is possible to reduce emissions and their adverse effects by informative and administrative measures.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1352231016304551

Citera
Residential wood combustion (RWC) is a major source of black carbon (BC) and PM2.5 emissions in Finland. Making a robust assessment of emissions on a national level is a challenge due to the varying heater technologies and the effect of users’ combustion practices. In this paper we present an update of the emission calculation scheme for Finnish RWC, including technology-specific emission factors based on national measurements. Furthermore, we introduce a transparent method to assess the impact of poor combustion practices on emissions. Using a Finnish emission model, we assessed the emissions in 2000, 2010 and 2030, as well as the cost-efficiency of potential emission reduction measures. The results show that RWC is the biggest source of both PM2.5 and BC emissions in Finland, accounting for 37% and 55% of the total respective emissions. It will also remain the biggest source in the future, and it’s role may become even more pronounced if wood consumption continues to increase. Sauna stoves cause the most emissions and also show the biggest potential for emission reductions. Informational campaigns targeted to improve heater users’ combustion practices appear as a highly cost-efficient measure, although their impact on country-level emissions was estimated to be relatively limited.

Det känns som vedeldningen kommer få det allt svårare med tiden. Med tanke på vedeldningens framtid bör det forskas i hur man kan vedeldning att bli effektivare och/eller skapa mindre utsläpp, om det går. Annars tror jag vi kommer se på ett eventuellt förbud förr eller senare.

Mota olle vid grind alltså.

Eller så behöver det komma nån pålitlig (dvs icke finansierad av nån spistillverkare eller dylik intresseorg) forskning som kan säga emot studier liknande dessa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
En rätt intressant samhällsfråga.

Innan man drar på för höga växlar så ska man nog försöka att inse att allt vi människor gör på vår jord påverkar, oftast negativt tråkigt nog.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Det kom en del sådana "studier" på 90- och kanske 00-talet också, men jag vill minnas att de fick en hel del kritik och efter en del år blev ganska omsorgsfullt nedsablade. I en del kretsar ansågs de vara vinklade till fördel för fossilbränslevärlden.

Generellt brukar partikelutsläpp anses ha en avkylande effekt på väder och klimat, det finns väl dokumenterat t ex i samband med 9/11 -händelserna i USA då all flygtrafik och därmed flygets partikelutsläpp stoppades där under någon vecka, och inte minst i samband med stora vulkanutbrott.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Det är väl så att sotet när det faller ur atmosfären ökar albedon på marken. Medans det i atmosfären kan ha motsatt effekt.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Albedon? Menar du att vedeldningens sot skulle vara sämre eller ha mer reflekterande eller värmeupptagande förmåga när det hamnar på markytan än det stenkolssot som skulle kunna vara ett alternativt bränsle?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
Jo, det är sotet som är grejen verkar det, "black carbon". Jämförelsen gäller husuppvärmning, så stenkol är nog inte relevant?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Jo så antingen kommer man på sätt att minska sotet  (bättre förbränning?) eller så måste nån forskningsrapport gräva djupare i detta. Sotet och partikelutsläpp används som det främsta slagträet, då på hälsogrunder, för de som vill förbjuda vedeldning. Det lär vara på gång ett förbud i Danmark i förorter mot vedeldning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Var nån annan europeisk nämner för övrigt saker som att även en modern kamin släpper ut mera partiklar än en diesel. Jag skulle gärna vilja se siffror på mätningar dock. Det skulle även vara intressant med mätningar på traditionella kakelugnar, olika vedspisar, moderna braskaminer typ contura. Jag vet inte vad för sorts spisar som används i europa annat än jag har en fördom mot europa och UK och amerika att dom är på efterkälken vad gäller vedeldningsteknik.

Här verkar dom diskutera metoder för att minska utsläpp på bastukaminer. Jag tror även bastukaminer pekades ut som de primära bovarna ovanför.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236122025960

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det handlar om tidsperspektiv. Under hur lång tid påverkan sker och hur snabbt nedbrytning sker. Den fossila användningen leder till uppvärmning och skogsbränder gör inte saken bättre.
kretslopp

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
Största problemet med vedeldning är nog att veden inte är tillräckligt torr vilket både syns och känns på röken.
Snåleldning med rå ved i kombination med strypta spjäll kommer nog att orsaka en hel del soteld i vinter.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Var nån annan europeisk nämner för övrigt saker som att även en modern kamin släpper ut mera partiklar än en diesel. Jag skulle gärna vilja se siffror på mätningar dock. Det skulle även vara intressant med mätningar på traditionella kakelugnar, olika vedspisar, moderna braskaminer typ contura. Jag vet inte vad för sorts spisar som används i europa annat än jag har en fördom mot europa och UK och amerika att dom är på efterkälken vad gäller vedeldningsteknik.

Här verkar dom diskutera metoder för att minska utsläpp på bastukaminer. Jag tror även bastukaminer pekades ut som de primära bovarna ovanför.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236122025960

Åtminstone i Sverige är alla braskaminer och liknande eldstäder som har sålts nya efter mitten av 90-talet typprovade ur utsläppssynpunkt, och jag har för mig att mätvärdena från provningen ska finnas offentligt tillgängliga hos någon myndighet.

Någon gång på 80-talet gjordes en stort upplagd undersökning av utsläpp från braskaminer, då passade man också på att jämföra med några äldre vedspisar och andra slags eldstäder. Den utan konkurrens bästa kaminen ur utsläppssynpunkt visade sig vara svenska försvarets Tältspis m/44 (den som arbetar med omvänd förbränning ungefär som ett gengasaggregat).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Beror nog också på vad det är för skit utanför luckan.
När nya grannen eldar så ser man ingen rök och känner ingen lukt, när förra ägaren höll på så ringde nån efter brandkåren några gånger för det rök och lukta fan och hans moster över halva byn.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Omvänd förbränning verkar vara kopplat med bättre effektivitet har jag märkt, undrar precis vad det beror på.

Har funderat på det här med turbulensen och blandningen, om det kunde hjälpa å skapa turbulens  för att blanda rökgaserna med sekundärluften.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Jo, det är sotet som är grejen verkar det, "black carbon". Jämförelsen gäller husuppvärmning, så stenkol är nog inte relevant?
Kol och framförallt koks lär ju pterigen bli vanligare för bostadsuppvärmning, priset på gas och el är ju stundtals så högt att bostadsuppvärmning lär få ske med billigare bränslen framöver.
Om man förbjuder eller försvårar för vanligt folk att värma sina hem med lokalproducerat koldioxidneutralt biobränsle med förevändning att det släpper ut sot vid förbränningen kommer sannolikt användningen av fosilt bränsle öka.
Visst är vedeldning en stor källa till luftföroreningar i Sverige (kanske den största med nuvarande energipriser) men eftersom vi inte har tillräckligt eller bygger ny vattenkraft/kärnkraft lär utsläppen av sot och annat öka pga tveksamma politiska prioriteringar.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
Kol och framförallt koks lär ju pterigen bli vanligare för bostadsuppvärmning, priset på gas och el är ju stundtals så högt att bostadsuppvärmning lär få ske med billigare bränslen framöver.
Om man förbjuder eller försvårar för vanligt folk att värma sina hem med lokalproducerat koldioxidneutralt biobränsle med förevändning att det släpper ut sot vid förbränningen kommer sannolikt användningen av fosilt bränsle öka.
Visst är vedeldning en stor källa till luftföroreningar i Sverige (kanske den största med nuvarande energipriser) men eftersom vi inte har tillräckligt eller bygger ny vattenkraft/kärnkraft lär utsläppen av sot och annat öka pga tveksamma politiska prioriteringar.
Fossila bränslen kommer inte att tillåtas bara för att priset på gas o el ökar. Tvärtom betyder ju det att man än mer måste öka elproduktion för att även fasa ut/ersätta  gas.
vedeldning är en annan sida. biobränslen är bara koldioxidneutrala i ett långt perspektiv. Den ved som eldas blir ju koldioxid och hjälper därmed till att öka effekten från fossilbränslen. Den koldioxiden som släpps ut tar ju precis lika lång tid att fånga in igen som åldern är på vedklabben som eldas upp. Det resonemanget håller alltså inte särskilt som vi måste sträva mot minusutsläpp. Att enbart minska dagens utsläpp förhindrar inte eller ens fördröjer den process vi är mitt i. Energianvändning till bostadsuppvärmning måste också minskas. Det sker genom nya byggmetoder,isolering av äldre byggnader samt effektivare teknik dvs äldre teknik fasas ut till  förmån mot ny effektivare. svensken måste nu inse att billig energi inte kommer att vara  billig i framtiden. Det gäller därför för gemene man att tänka på sin energianvändning,effektivisera,ha egen elproduktion m.m Att återgå till fossilt pga pris kommer inte att ske.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Fossila bränslen kommer inte att tillåtas bara för att priset på gas o el ökar. Tvärtom betyder ju det att man än mer måste öka elproduktion för att även fasa ut/ersätta  gas.
vedeldning är en annan sida. biobränslen är bara koldioxidneutrala i ett långt perspektiv. Den ved som eldas blir ju koldioxid och hjälper därmed till att öka effekten från fossilbränslen. Den koldioxiden som släpps ut tar ju precis lika lång tid att fånga in igen som åldern är på vedklabben som eldas upp. Det resonemanget håller alltså inte särskilt som vi måste sträva mot minusutsläpp. Att enbart minska dagens utsläpp förhindrar inte eller ens fördröjer den process vi är mitt i. Energianvändning till bostadsuppvärmning måste också minskas. Det sker genom nya byggmetoder,isolering av äldre byggnader samt effektivare teknik dvs äldre teknik fasas ut till  förmån mot ny effektivare. svensken måste nu inse att billig energi inte kommer att vara  billig i framtiden. Det gäller därför för gemene man att tänka på sin energianvändning,effektivisera,ha egen elproduktion m.m Att återgå till fossilt pga pris kommer inte att ske.
Dessutom verkar det som att just när det gäller trä/ved så är dessa effektivast som kolfällor under ungdomen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Kol och framförallt koks lär ju pterigen bli vanligare för bostadsuppvärmning, priset på gas och el är ju stundtals så högt att bostadsuppvärmning lär få ske med billigare bränslen framöver.
Om man förbjuder eller försvårar för vanligt folk att värma sina hem med lokalproducerat koldioxidneutralt biobränsle med förevändning att det släpper ut sot vid förbränningen kommer sannolikt användningen av fosilt bränsle öka.
Visst är vedeldning en stor källa till luftföroreningar i Sverige (kanske den största med nuvarande energipriser) men eftersom vi inte har tillräckligt eller bygger ny vattenkraft/kärnkraft lär utsläppen av sot och annat öka pga tveksamma politiska prioriteringar.

Var skulle man få koks ifrån idag och i framtiden?  Några koleldade stadsgasverk som producerar koks finns ju inte längre, och koksmasugnar med tillhörande koksverk är snabbt på väg bort inom järnhanteringen.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Fossila bränslen kommer inte att tillåtas bara för att priset på gas o el ökar. Tvärtom betyder ju det att man än mer måste öka elproduktion för att även fasa ut/ersätta  gas.

Att återgå till fossilt pga pris kommer inte att ske.
Vilken verklighet lever du i? Karlshamnsverket 8 dubblade sin oljeförbjukning redan förra året. Stockholmarna funderar på att drifta oljeeldad elproduktion och vanligt folk överväger bensin/diesel verk för att få tillgång på el denna vinter.
Kommer inte Ringhals reaktorn i gång får vi hoppas att vi  fyllt vilaoljetankarna innan höste , skaffa fotogen eller gas kamin om vi inte har vedeldnings möjlighet eller så får vi se en återstart av det oljeeldadeverket i Stenungsund inför vintern 23/24 om det inte ska bli mörkt och kallt i Västsverige.

Du kan uppenbarligen skriva om att minska utsläpp men du verkar inte föregå med gott exempel själv utan har snarare ökat dina utsläpp vad jag förstår..värmde större yta föregående säsong än året innan, bytt från värmepump till ved och avser att elda upp gamla möbler.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Var skulle man få koks ifrån idag och i framtiden?  Några koleldade stadsgasverk som producerar koks finns ju inte längre, och koksmasugnar med tillhörande koksverk är snabbt på väg bort inom järnhanteringen.
Koks och kol importeras troligen från Polen, själv håller jag mig med egen ved och har inte behövt sätta mig in i stenkol/koks hanteringen men jag har förstått att det eldas kol av privatpersoner i Skåne/Blekinge redan nu och det lär öka med vår nuvarande energipolitik.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
Vilken verklighet lever du i? Karlshamnsverket 8 dubblade sin oljeförbjukning redan förra året. Stockholmarna funderar på att drifta oljeeldad elproduktion och vanligt folk överväger bensin/diesel verk för att få tillgång på el denna vinter.
Kommer inte Ringhals reaktorn i gång får vi hoppas att vi  fyllt vilaoljetankarna innan höste , skaffa fotogen eller gas kamin om vi inte har vedeldnings möjlighet eller så får vi se en återstart av det oljeeldadeverket i Stenungsund inför vintern 23/24 om det inte ska bli mörkt och kallt i Västsverige.

Du kan uppenbarligen skriva om att minska utsläpp men du verkar inte föregå med gott exempel själv utan har snarare ökat dina utsläpp vad jag förstår..värmde större yta föregående säsong än året innan, bytt från värmepump till ved och avser att elda upp gamla möbler.
karlshamnsverket körs inte pga elbrist utan för att det pga priset är lönsamt att köra. Myndigheterna har ju inte förbjudit utsläpp.... Vi har ingen elbrist i Sverige,vi exporterar stora mängder. Problemet är att vi är ihopkopplade i ett prisområde som ger stora ekonomiska problem för alla. Däremot har vi energibrist i norra europa,därav exporten. Det kan bli problem kalla vinterdagar då vindkraften står still. Då lär vi få elbrist även i Sverige. Det handlar helt enkelt om att man monterat ner stationär o planerbar elproduktion till förmån för vind o sol och inte byggt lagring för elöverskott. Dåligt skött energipolitik  med andra ord.
vad gäller mina personliga förhållanden så installerades en värmepump i  min verkstad,sant. men den släpper inte ut någon koldioxid. Så oavsett yta så ökar den inga utsläpp. Däremot ersatte den en vanlig elfläkt och minskade min elförbrukning i verkstaden rejält. Effektivisering med andra ord. Vad gäller mitt hus så finns där också en värmepump. den kommer också att gå men endast på timpris. övrig tid kommer vedeldning i kamin att ske. detta endast av ekonomiska skäl. vad bränslet kommer ifrån är ju rel. ointressant . Här finns 5 m3 björkved som legat minst 6 år då värmepumpen ersatt kaminen. möblerna som blir ved blir det då jag rensar ut mina förråd.Möblerna ifråga är inte attraktiva och följdaktligen osäljbara. Alternativet är att då transportera dem till återvinningscentral som kör flis på dem eller att själv elda upp dem. Vinsten är att jag slipper öda tid o  bensin på transporten och därmed inte genererar utsläpp på transporter. Har jag då dåligt samvete på att jag själv eldar hemma? Nej,då det inte är förbjudet och min kamin är effektiv och ger minimalt med utsläpp. Personligen sparar jag el och därmed pengar. Hade elpriset varit normalt vilket det troligen varit om kärnkraften gått som innan hade vedeldning hos mig inte varit aktuellt. Vedeldning har tidigare då jag köpt ved varit dyrare än att köra värmepump. Jag gjorde en stor undersökning på ved till befintlig kamin och kakelugn,installera pelletskamin  eller en LVP. Värmepumpen vann på ekonomin och komfort. Kaminen finns kvar som backup vid elbrist m.m precis som här finns lager med lampolja,fotogenlampor till samtliga rum m.m för att huset skall klara att vara utan el åtminstone någon månad. Men det förutsätter att man är hemma mesta tiden.
Nu denna vinter handlar det följdaktligen om ekonomi.ett elpris på 5-6 kr kWh blir troligen ett lågt pris. Då måste man titta på andra alternativ och mitt är delvis vedeldning men det kommer inte att bli ett för de flesta andra. En återgång till ett sämre alternativ men då staten inte sköter sitt vill  inte jag som enskild sitta emellan. En politisk lösning måste till då det endast är politik som kan lösa det som politik ställt till med.
att däremot återgå till fossilbränsle är knappast ett ekonomiskt alternativ. Kol o koks finns väl knappast att köpa och någonstans att elda det finns väl inte heller. Många kolgruvor är dessutom nedstängda . Olja är lika,finns att köpa men till vilket pris. tror inte elen är dyrare och inte många har en oljepanna kvar. senaste siffran jag sett och den är några år är att det i min kommun endast fanns ett fåtal % som körde oljeeldning. I samhällena är fjärrvärmen,bergvärme och värmepumpar det som gäller. ett fåtal har vedpannor,pellets m.m . Ute på landsbygden är det lite annorlunda särskilt om det finns tillgång till skog men även där har värmepumparna blivit allmängods.
Framöver är en utsläppsfri framtid det som gäller. Nu hjälper Putin till med den största omställningen som skett inom europa då man nu tvingas forcera fram en omställning från fossilt till el. Sverige har ju redan kommit långt men vitsen är ju inte att vi skall producera el till europa. Du skall nog inte hoppas på att det öppnas kolgruvor eller kolkraftverken går igång igen i Tyskland då man vet klimatföljderna. kommande vinter blir troligen svår ekonomiskt sett men följande blir lättare då elproduktionen skalas upp samtidigt som folk pga priserna skär ner sin konsumtion. Företagen effektiviserar sin elanvändning och det innebär en lättnad då mer el blir tillgänglig= lägre priser.
Såg att industrin på min gata nu installerar tusen nya takkvadrat med solceller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser