Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp svälter  (läst 1152 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Tupp svälter
« skrivet: 15 sep-22 kl 09:01 »
Har en tupp som inte varit sig själv i ett par dagar. Han är ung än och inte tuppig på något vis. Han följer med en av hönorna och står mest och tittar på när hon sprätter. Hönsen är i en liten grupp och går fritt på tomten.
Igår när hönsen hoppat upp på pinnarna så låg tuppen kvar i öppningen till huset vilket aldrig hänt tidigare. När jag plockade upp honom känner jag att han är väldigt mager. Han har varit med och ätit matrester och annat gott när man kommer med det men när jag tänker efter har jag nog knappt sett honom äta av fodret de har fri tillgång på.
 Idag har han inte lämnat huset men åt av havregryn och konserverad majs när jag kom med det.

Inga andra synliga symtom förutom väldigt mager.
Någon som har några idéer på vad han kan vara drabbad av?

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Tupp svälter
« Svar #1 skrivet: 15 sep-22 kl 22:14 »
Konserverad majs innehåller väl salt som höns är väldigt känsliga mot. Köp hellre kolvar som är lätt förkokta och lägg in så att de kan plocka själva

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Tupp svälter
« Svar #2 skrivet: 16 sep-22 kl 08:42 »
Det har jag ens inte tänkt på. Det har jag alltid gett men får kanske tänka om där. Tack för tips :)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Tupp svälter
« Svar #3 skrivet: 16 sep-22 kl 08:51 »
Uppdatering om Tuppen Larsson
Igår var han liggandes hela dagen. Han åt lite emellanåt. Avföring är gul och lite mot diarréhållet. Det som utmärker sig extra är att hans kam och slör är väldigt vinrött.
Han ligger mest nu men kan resa sig och går på lite ostadiga ben. Han är inte uppburrad i fjäderdräkten utan ser ok ut annars

Idéer?  o:)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Tupp svälter
« Svar #4 skrivet: 16 sep-22 kl 10:36 »
Du kan titta runt kloaken för att se om han inte har ohyra, när den är i det tillståndet kan det var så.
Då måste man se till att lusa av den och även sätta den under en värmelampa iom att den inte kan hålla värmen själv.
Du kan prova med ättika för att se om lusen försvinner...
Lycka till!
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Tupp svälter
« Svar #5 skrivet: 16 sep-22 kl 16:25 »
Tack för tips Lars på solbacken  :)


Jag har varit i kontakt med 3 veterinärer nu så här sa de:

Vet 1, hönskunnig veterinär på smådjursklinik. Kam och slör visar på syrebrist. Vad det beror på ingen aning. Kan vara virus, bakterie, tumör eller vad som. Avliva och invänta om fler insjuknar, då kan det vara läge att skicka in dött djur till SVA.

Vet 2, smådjursklinik. Tillstånd tyder på organsvikt och ev dåligt hjärta. Avliva.

Vet 3, distriktveterinär. Hon hade egentligen ingen aning förutom att han nu låg för döden. Skulle återkomma om fler blev dåliga. Hade jag tur så var det bara på individnivå.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser