Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mus i kupan?  (läst 1169 gånger)

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
Mus i kupan?
« skrivet: 06 jan-22 kl 14:04 »
Ser genom flustret på ett av mina samhällen att det ligger väldigt mycket vaxrester i botten. Kan det vara tecken på musangrepp?

Om det nu är så vad är bäst att göra?
Låta det vara och hoppas på det bästa eller ta av övre lådan med bin i och försöka jaga ut eventuell mus.

Samhället står på 2 LN lådor och yngelklotet sitter mitt i övre lådan upp mot plasten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mus i kupan?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-22 kl 19:28 »
Känner du någon ovanlig lukt vid kupan? Ett musangrepp går inte obemärkt förbi rent luktmässigt... Fast givetvis tar det lite tid innan det märks tydligt.

Ja, onormalt mycket vax på botten tyder tyvärr på mus. Ca 80-90 % risk att samhället är dött i mars, så du har inget att förlora på att öppna och se om du får ut eländet nu.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: Mus i kupan?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-22 kl 14:17 »
Kollade precis mitt samhälle som det fanns misstanke om musangrepp. Hela yngelklotet satt i övre lådan så var smidigt att bara lyfta av den. I nedre lådan ser jag direkt inte en, och inte två, utan FEM möss. Fick jagat ur dessa som drog till skogs och gav bina en ny undre låda med slungade ramar.

Nu får vi hoppas att samhället inte tagit för stor skada av detta utan klarar resten av vintern.

Summering: kolla in genom flustren på era samhällen om ni som jag gjort (slarvat med minskning av flusterhöjden).

Tack Thomas för snabba råd.

Gott nytt biår på er alla.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Mus i kupan?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-22 kl 23:43 »
En fördel med katter i grannskapet här för det brukar inte vara några möss som överlever här vad jag antar.
Talgoxarna på flustret får även hålla koll, brukar sätta en skiva framför när det börjar dra ihop sig till snösmältning och då kommer talgoxarna i än sämre läge om de ska picka på flustret bakom skivan.
Grannen klagar på att katterna har hennes rabatt som toalett men för bina gör de nytta.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mus i kupan?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-22 kl 14:53 »
Flusteröppningar på 8 mm och därunder hindrar effektivt möss. Riktigt små katter kanske slinker igenom ändå...?  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

von tratt

  • Inlägg: 1740
    • Skåne
SV: Mus i kupan?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-22 kl 08:20 »
(Mus i kupan låter för övrigt precis som ett folklustspel som man glatt tackar nej till och går en ensam promenad istället, kanske ser man en grönsiska eller minns något sorgligt)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare
tuslus, Bustera, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser