Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan min bil köras på e85?  (läst 3335 gånger)

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Kan min bil köras på e85?
« skrivet: 15 okt-21 kl 11:44 »
Jag håller på att fundera över hur jag ska klara mig i vinter och bränslekostnaden är en av mina största utgifter. Så jag funderar på om det skulle gå att tanka e85 istället för bensin?
Min bil är en hyundai accent från 1999.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-21 kl 12:27 »
Du kan troligtvis inte köra bilen på E85 utan att modifiera insprutningen så den ger mer bränsle. Antingen byta spridare, bränsletrycksregulator eller så. Har du tur är styrsystemet så flexibelt att det kan justera upp bränslemängden tillräckligt själv, men jag skulle inte satsa några pengar på det. Och så fantastiskt mycket billigare blir det inte att köra på E85 eftersom bilen kommer behöva mer bränsle. De har ju satt literpriset så att det bara nätt och jämnt skall löna sig.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-21 kl 17:33 »
sedan finns problematiken med motorns komponenter. Viss aluminium och etanol  går inte ihop,likaså gummit i slangar o packningar. bilar sålda för europeisk marknad uppfyller kravet för E10 och direktivet för dessa avgasutsläpp kom år 2000. Dock friskriver sig vissa fabrikat från motorskador så man bör kolla hur det ligger till. finns listor på nätet,googla E 10 bensin. Men de nämner oftast inga modeller tidigare än 2000 då tidigare bilar oftast inte är anpassade för avgaskravet från år 2000.
Att köra på E85 kräver att motorn har komponenter anpassade för etanol  samt att styrsystem mm som ett svart får beskrivit är gjort för E85. Det har inte varit lönsamt att köra på E85 på många år och det är tveksamt om det är ens nu. Bilen drar ganska mycket bränsle så mellanskillnaden /vinsten äts oftast upp. Det är därför de flesta fabrikat gav upp marknadsföringen av etanolbilar. Alla mackar har inte heller E85 kvar då antalet fordon är få som kör på bränslet.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-21 kl 19:56 »
sedan finns problematiken med motorns komponenter. Viss aluminium och etanol  går inte ihop,likaså gummit i slangar o packningar. bilar sålda för europeisk marknad uppfyller kravet för E10 och direktivet för dessa avgasutsläpp kom år 2000. Dock friskriver sig vissa fabrikat från motorskador så man bör kolla hur det ligger till. finns listor på nätet,googla E 10 bensin. Men de nämner oftast inga modeller tidigare än 2000 då tidigare bilar oftast inte är anpassade för avgaskravet från år 2000.
Att köra på E85 kräver att motorn har komponenter anpassade för etanol  samt att styrsystem mm som ett svart får beskrivit är gjort för E85. Det har inte varit lönsamt att köra på E85 på många år och det är tveksamt om det är ens nu. Bilen drar ganska mycket bränsle så mellanskillnaden /vinsten äts oftast upp. Det är därför de flesta fabrikat gav upp marknadsföringen av etanolbilar. Alla mackar har inte heller E85 kvar då antalet fordon är få som kör på bränslet.

Helt fel.  Alla plast- och gummimaterial som tål bensin, tål också etanol.  Motsatsen gäller däremot inte, det finns många material som tål etanol men inte bensin.  Kolla materialkompatibilitetstabeller hos gummi- och plastleverantörer, ingenjörshandböcker mm!
Aluminium och E85 är i praktiken inga problem nuförtiden, man oroade sig för den saken i FFV-bilarnas barndom på 1990-talet då man befarade höga halter av organiska syror och andra frätande ämnen i billig bränsleetanol, men praktisk erfarenhet visade snabbt att de problemen var rena skrivbordsprodukter.

För närvarande är E85-priset av någon anledning högt i just Sverige men det gäller inte överallt. Enligt uppgift kostar E85 för närvarande 0,65 - 0,70 €/l i Frankrike, medan priserna på bensin och diesel där är ungefär lika de svenska. Och Frankrikes system för kvotplikt och beskattning av bränslen skiljer sig inte mycket från det svenska.

Beträffande motorstyrsystem så går praktiskt taget alla bensinbilar med elektronisk insprutning att konvertera medelst ett s k piggybacksystem. För en del moderna bilar finns det konverteringslösningar som har fått officiellt typgodkännande, äldre bilar ligger litegrann i en gråzon.  Om man inte vill konvertera utan blandtanka (dvs blanda i lämplig mängd E85 i bensinen), så lönar det sig att skaffa en diagnoskabel + datorprogramvara eller mobilapp för att hålla koll på hur motorns lambdareglering fungerar, det gäller att reglerparametrarna inte ständigt fastnar i ett ändläge utan ständigt "lever" och rör sig då motorn är i drift i lambdareglerat läge.

Ska man börja köra en gammal bil på E85, bör man vara beredd på att bränslet löser upp hartsavlagringar i bränslesystemet, vilket kan ställa till problem, t ex sätta igen bränslefilter.  Risken för detta är större om bilen någon gång har stått oanvänd länge med gammal bensin i tanken, än om den ständigt sedan den var ny har varit i dagligt bruk och fått omsättning på bensinen. Risken är också större vid plåttank än vid plasttank. Det brukar vara lämpligt att köpa ett nytt bränslefilter när man börjar köra på E85, och ha beredskap för att byta det i händelse av driftstörning. Om allt går bra, kan man byta filter ändå efter några månaders körning på E85.
Ibland kan man råka ut för att gamla söndervittrade slangar har hållit sig täta just genom hartsavlagringarna, men börjar läcka när E85 har löst upp hartsen, då ser man plötsligt hur dåliga slangarna egentligen är.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-21 kl 20:07 »
Blandade svar. Jag får försöka läsa på helt enkelt.

Varför är e85 såpass dyrt? Jag tycker att det är konstigt att det tjatas så mycket om elbilar istället för alternativa drivmedel för de redan befintliga fordonen.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-21 kl 20:28 »
Varför är e85 såpass dyrt?
Skatt och moms, samt den nuvarande politiska viljan att minska möjligheterna till bilkörning för 'vanligt folk'
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-21 kl 20:31 »
Varför är e85 såpass dyrt? Jag tycker att det är konstigt att det tjatas så mycket om elbilar istället för alternativa drivmedel för de redan befintliga fordonen.
När E85 först kom för 15-20 år sedan var det lönsamt att köra E85, och många köpte bilar som kunde gå på bränslet eller konverterade sin gamla bil. När regeringen tyckte att tillräckligt många investerat fast sig i bränslet höjde man skatten betydligt, och la nivån precis så att det bara nätt och jämnt skulle löna sig. Då drog man på kort sikt in en massa skattepengar från folk som satt där med sin etanolbil, men nu är de flesta bilarna bortskrotade och nu sitter vi här med ett bränsle som ingen vill ha längre.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-21 kl 20:36 »
Blandade svar. Jag får försöka läsa på helt enkelt.

Varför är e85 såpass dyrt? Jag tycker att det är konstigt att det tjatas så mycket om elbilar istället för alternativa drivmedel för de redan befintliga fordonen.

Därför att man gått med på att man inte får lov att hålla vissa bränslen under armarna med hjälp att skattesubventioner.
Så skulle man sänka skatten på E85 så måste man sänka skatten motsvarande på bensin och diesel.

När det gäller att köra din bil på E85.  Det kan gå, men det finns en hel del risker med det.
Jag skulle hellre jobba på att optimera bilen på de sätt som finns.
Friskt luftfilter, färsk olja, rejäl service på insprutningen, och rätt kanske lite för mycket luftburet däcken.
Och körteknik.  Slänga dit motorvärmare och undvika onödigt korta resor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-21 kl 09:55 »
Häromkring var det massor av 60-80 tals bilar som gjordes om för att köra på E85 när det var billigt. Vad jag hört så bestyckade de bara om förgasarna och micklade med tändning.
Nu när E85 är dyrt, så är det många som går över till att köra gamla dieslar som går att köra på alla möjliga oljor.
Mercedes motorer från -85 till en bit in på 90 talet är hårdvaluta, då de är lättrimmade med herrejösses turbo, intercooler och uppdaterad insprutningspump.
Känner flera som plockar ut runt 300 hästar, med sänkt förbrukning om de kör som folk. En har en jänkare som väger drygt 2 ton och har kört på ca 0,7 Skellefteå -Sundsvall med 9 pers och full packning.

Själv har jag tankat E85 blandat med bensin i diverse bilar äldre än -95 utan märkbart högre förbrukning.
En SAAB 900 ca -87 går bättre med ca 25 % E85
Den som gick bäst var en Volvo 245 -76 med B23 förgasare, elektronisk tändning från en 90-talare och overdrive, den drog mindre om jag blandade i ca 50 % E85. Körde den till och från några år utan problem, men när den stått 6-7 år och jag skulle starta upp den, så var O-ring under förgasarn paj

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #9 skrivet: 16 okt-21 kl 17:03 »
Hur långt behöver du köra?

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #10 skrivet: 17 okt-21 kl 09:26 »
Hur långt behöver du köra?
Det blir ungefär 40 mil per vecka

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #11 skrivet: 17 okt-21 kl 13:21 »
Skatt och moms, samt den nuvarande politiska viljan att minska möjligheterna till bilkörning för 'vanligt folk'

Dock är det fortfarande ingen som har kommit med en bra förklaring till den stora skillnaden i E85-pris mellan Sverige och Frankrike, som jag nämnde i ett inlägg härom dagen i denna tråd.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #12 skrivet: 17 okt-21 kl 14:54 »
Dock är det fortfarande ingen som har kommit med en bra förklaring till den stora skillnaden i E85-pris mellan Sverige och Frankrike, som jag nämnde i ett inlägg härom dagen i denna tråd.

En av denstora anledningarna är att EU kräver att man inte ska särbehandla olika bränsleslag.
Den då sittande svenska regeringen har underkastat sig den propån och lagt sig på rygg.
Därför får man inte från statens håll uppmuntra forskning och utveckling av bränsleslaget.

Men fransken, han och hon för jämställdhetens skull är ytterst motsträviga mot dessa propåer och uppmaningar, och därför kan man hålla den branschen under armarna så dom kan få ekonomin att lira åt vinstmarginal som visa glada siffror.

Allt som kommer från EU ska godkännas avrespektivebstat innan det gäller i staten i fråga, om man vill exportera den produkten så gäller de regler som staten i fråga har gillat.

Hyffsat förenklat och lagom humoristiskt sammanfattat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #13 skrivet: 06 nov-21 kl 09:00 »
nja skogsvilde. Nu var det nog mer humoristiskt än sant. En vara som är godkänd i EU kan säljas inom hela EU utan att landet kan sätta upp hinder. Frihandel,tullfrihet är ju det som EU i grunden handlar om. Så vill  något franskt företag sälja E85 till Sverige går det bra. Däremot  skattelagstiftningen bestämmer varje enskilt land själv om . Och Sverige har valt höga energiskatter.Många andra EU-länder har lägre. Därför är det skillnad på mackpriset. E85 säljs ju ytterst lite i Sverige då det inte varit lönsamt att köra på och antalet fordon som kan köra på det har stadigt minskat. Nu kommer ju elbilar och fabrikanterna har lagt ner forskning o utveckling på förbränningsmotorer. De fasas ju ut om 5-8 år i EU. Först ut är Norge,ett icke EU land som förbjuder förbränningsmotorer i nya bilar redan 2025. De flesta EU-länder har lagt ribban runt 2030. Detta påverkar ju i hög grad bilindustrin som därmed kommer att lägga ner åtskilliga modeller. Många andra länder i världen har också tagit liknande beslut. Vi kan därmed säga att förbränningsmotorn är döende. Inte många bilfabrikanter kommer att hålla tillverkning på gång till en väldigt begränsad marknad dvs de länder som inte hänger med. Jag förutspår också en väldigt stor export av begagnade bilar till dessa länder som inte kan bygga infrastruktur på elbilar eller vätgasbilar. redan nu dammsugs ju Sverige på begagnade bilar främst transportbilar. De exporteras oftast till Afrika. Det har ju lett till en brist på begagnat inom Sverige. Något som drivit på leasingbranschen. Övriga Europa köper också nyare begbilar från Sverige,främst lite lyxigare varianter. Det beror på den låga kronkursen. bilhandlarna ser chansen att fylla på sina lager till ett bra pris .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #14 skrivet: 06 nov-21 kl 09:29 »
nja skogsvilde. Nu var det nog mer humoristiskt än sant. En vara som är godkänd i EU kan säljas inom hela EU utan att landet kan sätta upp hinder. Frihandel,tullfrihet är ju det som EU i grunden handlar om. Så vill  något franskt företag sälja E85 till Sverige går det bra. Däremot  skattelagstiftningen bestämmer varje enskilt land själv om . Och Sverige har valt höga energiskatter.Många andra EU-länder har lägre. Därför är det skillnad på mackpriset. E85 säljs ju ytterst lite i Sverige då det inte varit lönsamt att köra på och antalet fordon som kan köra på det har stadigt minskat. Nu kommer ju elbilar och fabrikanterna har lagt ner forskning o utveckling på förbränningsmotorer. De fasas ju ut om 5-8 år i EU. Först ut är Norge,ett icke EU land som förbjuder förbränningsmotorer i nya bilar redan 2025. De flesta EU-länder har lagt ribban runt 2030. Detta påverkar ju i hög grad bilindustrin som därmed kommer att lägga ner åtskilliga modeller. Många andra länder i världen har också tagit liknande beslut. Vi kan därmed säga att förbränningsmotorn är döende. Inte många bilfabrikanter kommer att hålla tillverkning på gång till en väldigt begränsad marknad dvs de länder som inte hänger med. Jag förutspår också en väldigt stor export av begagnade bilar till dessa länder som inte kan bygga infrastruktur på elbilar eller vätgasbilar. redan nu dammsugs ju Sverige på begagnade bilar främst transportbilar. De exporteras oftast till Afrika. Det har ju lett till en brist på begagnat inom Sverige. Något som drivit på leasingbranschen. Övriga Europa köper också nyare begbilar från Sverige,främst lite lyxigare varianter. Det beror på den låga kronkursen. bilhandlarna ser chansen att fylla på sina lager till ett bra pris .
Visst är det en öppen marknad.
Och vart land styr skatterna själv.
Men man får inte lov att hålla tex ett slags bränsle under armarna.

Det är därför man blev tvingad att lägga ner den av staten delfinansierade försöksanläggningen i Göteborg då staten inte kunde vara med att bygga ut den till fullskala.
Då det kallades riktat stöd, som inte var till gagn för hela branschen även om hela branschen tog nytta av anläggningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #15 skrivet: 14 jan-24 kl 12:06 »
Hur gick det med bilen och etanol tankningen?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Kan min bil köras på e85?
« Svar #16 skrivet: 24 jan-24 kl 16:39 »
Hur gick det med bilen och etanol tankningen?
Jag testade aldrig och nu har jag en annan bil istället.
Bensin är fortfarande min största utgift, men jag börjar fundera på att kallställa huset och flytta närmare jobbet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser