Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjära taket eller inte  (läst 1332 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Tjära taket eller inte
« skrivet: 14 okt-21 kl 21:12 »
Hej

Vi håller på och ska lägga ett faltak av kärnfuru på nybygge. Vi hade tänkt tjära detta. Men vi har glömt kolla upp tjäran och inser att det inte är bästa tiden att tjära i november🙈

Nu har jag lite funderingar på bästa tillvägagångssätt. Kan ni kunskap kring detta så är jag tacksam om ni vill dela med er.

Dessa lösningar funderar jag kring:
1. Tjära falorna på "marken" iaf och låta de torka innan uppsättning. Kommer ta tid när det inte är så varmt och de kan inte staplas så tar väldigt plats som jag egentligen inte har.
2. Sätta upp falorna och ha de obehandlade till våren/sommaren. Rimligtvis under pressenning kanske? Tänker att den isf skyddar mot solen och uttorkning samtidigt som det alltid kommer fladdra lite så luft kommer in och kan hålla torrt. Risk för mögel? Annan nackdel?
3. Pressenning ovanpå läkten direkt och vänta med att sätta upp falorna till våren. Har en difftakduk från Bison som klarar 2-3mån utan täckning under läkten (stö och bär).

Huset kommer oavsett stå oisolerat och har en duk runt om som släpper igenom bra med luft men inte vatten så att stommen ska få torka ordentligt innan halmbalar ska i väggarna till våren.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #1 skrivet: 14 okt-21 kl 22:08 »
Kan en inte värma tjäran och svabba på? Jag hade satt upp, på med svinvarm tjära och sen fyllt på till våren.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #2 skrivet: 14 okt-21 kl 22:22 »
Jo jag har tänkt det med, men enligt anvisningarna så ska inte tjäran utsättas för fukt innan den torkat. I detta höstväder men 5-10 grader så kan det ta dagar innan den torkat vad jag förstått. Och det är ju galen nattfukt denna tid på året.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #3 skrivet: 14 okt-21 kl 22:34 »
Som svar på frågan i rubriken: Inte

Jag hävdar att den bästa tiden att tjära tak är maj-juni i Götaland, kanske tidigare om våren är varm och torr.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #4 skrivet: 14 okt-21 kl 23:51 »
Utan att egentligen veta, eller ha läst på, så skulle jag lägga taket och tjära i sommar. Att brädorna får lite regn och torka om vart annat till dess borde bara göra att de tar emot tjäran bättre.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #5 skrivet: 15 okt-21 kl 12:06 »
Ja blir väl lite grått bara över vintern. Förresten så torkar väl inte tjära direkt. Sugs väl bara in i träet och lägger sig på ytan.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #6 skrivet: 15 okt-21 kl 13:02 »
Lägg taket, du har en bra diffduk under, det behövs ingen presenning, den gör ingen nytta för taket torkar bättre utan, tjära sedan till våren när taket är torrt och varmt och väderprognosen ser bra ut.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #7 skrivet: 15 okt-21 kl 17:48 »
Tack för alla svar. Auson som tillverkar tjärfärg hävdade tydligt när jag pratade med dem idag att man bör vänta att måla med tjära tills det är varmt. Men sen kom jag via kontakter fram till en som arbetar mycket med tjära och han hävdar bestämt att bästa tiden att tjära är under vintern då det är låg luftfuktighet och tjäran och träet får torka ordentligt. Han menar att om man tjänar på sommaren då blöder det mycket. Viktigt att man hettar upp tjäran bara. Och helst bara tjära och pigment, ingen terpentin.  Målningen bör ske så att man har minst 24h innan regn, helst mer såklart, men 24h räcker för att det ska suga upp tillräckligt för att skydda som första lager. Så vi målar nog nu och sen typ i jan-feb så länge det är plusgrader och bra väder utlovat

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #8 skrivet: 15 okt-21 kl 18:35 »
Problemet är att trät inte är torrt nu (i alla fall här). I Norrlands inland torkar det nog i vinter, men här är det tveksamt. Och det går åt mycket värme för att värma in tjäran i trä som ligger under nollan.

Men dina brädor är kanske under tak nu, så då slipper du koka bort fukten med lågan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #9 skrivet: 15 okt-21 kl 19:11 »
Ligger träetpå taket redan så gör du dig en björntjänst att tjära det nu.
Ligger det torrt inne och du kan elda i en kamin där så torkar du snart bort det som finns på ytan.
Vänta hellre och se hur vintern blir innan du drar på det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #10 skrivet: 15 okt-21 kl 20:41 »
Det är förstås olika i olika delar av landet, men här i södra Sverige tycker jag vintrarna är ett enda långt duggregn

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #11 skrivet: 17 okt-21 kl 18:11 »
De ligger under tak nu. Håller på att göra spåren för vattenavledning i skarvarna. Ja jag tänker nog att det kommer dröja åtminstone till i mitten på november innan de kommer upp. Jag befinner mig nära Vättern. Ska försöka dra första lagret innan uppsättning, men det kräver en del plats, och har ingen värme i huset än.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tjära taket eller inte
« Svar #12 skrivet: 17 okt-21 kl 19:02 »
De ligger under tak nu. Håller på att göra spåren för vattenavledning i skarvarna. Ja jag tänker nog att det kommer dröja åtminstone till i mitten på november innan de kommer upp. Jag befinner mig nära Vättern. Ska försöka dra första lagret innan uppsättning, men det kräver en del plats, och har ingen värme i huset än.

När jag målar brädor så brukar jag fixa till ett ställ så det går att stapla på höjden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser