Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda i kakelugn, för varmt?  (läst 4014 gånger)

Kakelugnseldare

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Elda i kakelugn, för varmt?
« skrivet: 14 okt-21 kl 09:17 »
Hej!
Jag har flyttat in i ett hus med kakelugn som jag börjat elda i. Jag har läst på om hur man ska elda, att man ska ha få men större brasor och att man inte ska elda så det blir varmare än att man kan hålla handen på kaklet.

När jag eldar har jag fyllt upp till ca 3/4 av ugnen. Detta är mindre än vad jag sett beskrivet. Under eldningen är ugnen inte särskilt varm, men när det börjar glöda och efterföljande blir kaklet rejält varmt, tycker inte att jag kan lägga handen på kaklet ca 50cm ovanför luckorna.

Är detta för varmt? Menas det att man ska kunna hålla handen på kaklet under själva eldningen eller gäller det även efter eldningen? Med min eldning tycker jag inte det borde blir för varmt. Ugnen är nyligen sotad och kontrollerades för ett år sedan.

Mvh

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-21 kl 10:33 »
Det beror på hur värmetålig man är ;D

Visst är det rätt att elda så om man ser till verkningsgraden, men jag brukar smyga upp kakelugnarna i temp med två ilägg för att inte få för stora spänningar i ugnen. Sedan beror det på hur kallt det är ute hur varm den får bli. När det är kallt ute så kan man inte hålla kvar handen länge på kakelugnarna här.

En av kakelugnarna här sprack en del när det eldades som du beskriver med ett redigt ilägg.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-21 kl 11:30 »
Låter som nån skulle behöva en plåtugn, dom kan eldas hårdare.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-21 kl 00:12 »
Min erfarenhet av kakelugnar är att elda små brasor men länge, ryms inte så mycket ved i varje omgång heller.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #4 skrivet: 17 okt-21 kl 01:12 »
Min erfarenhet är att bara de är inkörda över nån dag så kan man maxa dem med björk. Har 3 st som går 2 ggr/dygn när det är kallt och gjort så 5 år. Fyller så mycket det går och inte går det att hålla nån hand på inte. Mer så att man kan börja tänka på nästa brasa när man kan ha handen mot.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-21 kl 11:11 »
Vill man riskera att spräcka en kakelugn så är det bra att göra så

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #6 skrivet: 17 okt-21 kl 18:07 »
Det allra viktigaste är väl att inte elda för hårt i en kall ugn.

Sen borde servil inte glöda om den heller även när den är varmkörd.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #7 skrivet: 18 okt-21 kl 10:33 »
Vill man riskera att spräcka en kakelugn så är det bra att göra så

Var det svar på vad jag skrev?
Om så: Hur menar du?

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #8 skrivet: 18 okt-21 kl 11:43 »
Bränsleekonomi är en sak, elda skonsamt en annan. Ditt sätt att elda är troligen ekonomiskt, men det riskerar att spräcka kaklet.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #9 skrivet: 19 okt-21 kl 20:11 »
Jag tror inte det. Jag har ju gjort det hundratals om inte tusentals gånger utan att något spruckit så det lär vara otroligt låg risk. Jag har nån lös teori om att björks värmevärde justerar det här av sig själv på rätt sida. Jag är väldigt varsam första veckan men sen är det bara att mosa på. Men jag kanske får äta upp min hatt den här vintern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #10 skrivet: 19 okt-21 kl 20:44 »
Hänger nog mer på själva kakelugnen. Här har kaklet spruckit av att teglet innanför expanderat av värmen och kaklet har då inte kunnat röra sig i samma takt. Lite surt eftersom jag ser på teglet att ugnen eldats ett stort antal gånger innan jag flyttade hit, och kaklet hade inte en spricka. Men det här är en rund ugn med ca 30x40cm stora kakel, och det är nog inte det lättaste att få en sådan att klara spänningarna. Plåtugn som Dennis föreslog, eller varför inte kakla om den med mindre kakel... Bevararna får nog spader då ;D Nåja, det är bara en ruta som är riktigt spräckt och den kakelugnen är den bästa i huset att elda i, så det kunde varit värre.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #11 skrivet: 20 okt-21 kl 06:06 »
Ur finskt perspektiv är ju en plåtugn en byggnadshistorisk korrekt sak. Det är väl också då man eldar så hårt att den rör sig att den kan börja läcka rök i rummet. Det är plåtugnen mera resistent emot, och man kan ta isär det yttre höljet, mura om insidan efter det är uppnött (typ 50 år) och återanvända skalet.

Jag som är mera besatt av korrekt förbärnning och att nyttja sekundärluft har ju en modern kakelugn där sekundärluft flödar bakom glasluckan och upp ovanför lågorna för en sekundär förbränning där. Tillverkarna sade man får bara elda typ 9kg ved per dygn i den eller så blir den för varm. Gjord av såndär specialmaterial, nån slags restmassa från gjutning tror jag... Stora sektioner.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #12 skrivet: 20 okt-21 kl 08:13 »
En Kakelugn är väl murad med lerbruk vilket tar åt sej fukt när den står oanvänd. Man ska/bör därför starta eldningssäsongen lite försiktigt, elda igång den under flera dagar (vecka) för att ugnen inte ska ta skada.
Kanske inte var TSs fråga och ingen har nämnt detta, kan även vara en missuppfattning från min sida
/Lars

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #13 skrivet: 20 okt-21 kl 09:06 »
Helt riktigt att man måste vara försiktig med dem med tanke på fukten efter sommaren. När min sprack så hade jag dock eldat dagligen i ett par månader, så det var bara värmespänningar som gjorde det.

När det gäller maxvärme på en kakelugn så tror jag man kan gå ganska högt, för materialet i sig tål ju hög värme.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #14 skrivet: 20 okt-21 kl 09:20 »
Finnarna har i alla fall två bra lösningar på eldandet som konstigt nog inte slagit i Sverige, dels plåtugnen, dels den variant på tung murstock med spjäll och två olikt långa rökkanaler så man kan välja om man vill ta vara på värmen från spisen eller ej.

Jag tror att den där begränsningen på 9 kg/dygn är till för att inte överskrida godkänd rökgastemperatur eller värme från ugnen. Själva ugnen tål nog betydligt mer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #15 skrivet: 20 okt-21 kl 09:26 »
Ett sånt spjäll har vår kakelugn också, man kan släppa igenom röken direkt till skorstenen om man vill. Vi använder det aldrig men det är visst till för att hjälpa med uppstarten, bättre drag. Vi har modernt hus med FTX så jag trycker på en knapp så blir det övertryck i huset i 10 minuter.

Vi frågade tillverkaren och fick detta svar om eldning (en finne som skrivit kan man se på den hackiga svenskan)

Citera
Man skall nog följa manualen.
Att överbränna, kaklen kan spricka,
eldstaden nöts i förtid.
Man får inget mervärde.
Viktigt att man tömmer askluckan
ofta.

Jag har eldat den med spillveden som blev över från mitt stockskräderi i somras. Den brinner riktigt bra...

Jag är nöjd med den, men om vi sliter upp den i vår livstid tror jag jag vill ersätta med en plåtugn som jag murar upp själv och fixar sekundärluft till.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #16 skrivet: 20 okt-21 kl 09:51 »
En plåtugn skall det bli här också någon gång. En av lergökarna på övervåningen behöver jag plocka ned och mura om. Kanske där.

Smart att utnyttja FTXn :)


Svaret du fick tyder ju på att det egentligen inte är något funktionellt hinder att elda hårdare i din finugn, men att det är osmart om man tänker på kaklet och livslängden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #17 skrivet: 20 okt-21 kl 10:39 »
Har funderat om vi borde elda mera ändå i år och dra ner på värmepumpens kurva med tanke på elpriserna. Tror jag borde kapa mera ved...

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #18 skrivet: 20 okt-21 kl 10:44 »
Har funderat om vi borde elda mera ändå i år och dra ner på värmepumpens kurva med tanke på elpriserna. Tror jag borde kapa mera ved...
Har du torr ved är det klart att du ska elda om du har möjlighet
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #19 skrivet: 20 okt-21 kl 10:55 »
Jag borde väl elda för den har legat i flera år utomhus i vedpenan (med plast över)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser