Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor  (läst 1591 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Råttor
« skrivet: 16 sep-21 kl 14:10 »
Det finns en del råttor i grannskapet (stadsmiljö), och pga väldigt mycket byggande flyttar de på sig. Finns det något sätt, förutom att inte ha livsmedel tillgängliga, att göra våra hus mindre attraktiva för hemlösa råttor? Äldre trähus med källare. Finns katter på gården, men knappast tillräckligt för att de ensamma ska stå emot.
Ingen människa är illegal

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råttor
« Svar #1 skrivet: 16 sep-21 kl 14:37 »
Skaffa råttjagande hund.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Råttor
« Svar #2 skrivet: 16 sep-21 kl 19:11 »
Kan ju kanske funka på sikt - men tänkte mest på vad jag kan göra den här veckan  :P  :laugh:
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råttor
« Svar #3 skrivet: 16 sep-21 kl 19:24 »
Kan ju kanske funka på sikt - men tänkte mest på vad jag kan göra den här veckan  :P  :laugh:

Om det inte är stadsplanerat ( eller hur man tänker i Soumi)
Så kan du bju in goda vänner med 22 cal bössa på råttskytte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Råttor
« Svar #4 skrivet: 17 sep-21 kl 06:59 »
Det är mitt i stan så inte möjligt även om det mot förmodan skulle ha varit aktuellt  :) Vi har såklart skaffat bort alla eventuella lockelser på gården. Gick ut en sväng igår kväll för att kolla in deras fest vid snabbmatshakets soptunnor, och kom i mörkret att tänka på att några facklor kanske kunde verka avskräckande? Går ju att testa några nätter i alla fall :)
Ingen människa är illegal

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Råttor
« Svar #5 skrivet: 17 sep-21 kl 07:24 »
Råttgift?

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Råttor
« Svar #6 skrivet: 17 sep-21 kl 07:27 »
Misstänker att staden (det är på stadens område) kommer att göra något i den andan, men själv är jag extra skeptisk till just råttgift pga det är så omänskligt plågsamt, eftersom råttor aldrig äter mycket av ny mat utan ges långsamverkande gift som förstör kroppen långsamt inifrån   :-\

Jag tänkte typ att det ska gå att hänga upp lite vitlök så att de förstår att det inte är önskvärt att de flyttar in hos oss ;D
Ingen människa är illegal

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Råttor
« Svar #7 skrivet: 17 sep-21 kl 08:27 »
o give att nå´n kunde komma upp med nå´t bra trix.
Vi bor på gård, haft hunddagis/pensionat,  och lite olika djur genom åren. Har avtal med Anticimex som får komma varje vinter, vecka efter vecka. De har lagt gift och fällor, men man blir inte av med dem men de reduceras.
Det sägs att om man har råttor, så har man inte möss. INTE SANT!
Varje höst när det är tröskat på åkrarna, så kommer dem in i stallarna.

Vi har ljudfällor som ska vara avskräckande - de bryr sig inte.
Vi har katt och grannskapets katter - det märks inte
Vi har haft mängder med hundar, dagligen och även på nätter - deras närvaro hjälper inte heller
Vi har satt fällor överallt - måste byta bete varje dag, de går inte på samma sak flera gånger (provat, ost, dixikola, lakrits, leverpastej, kött av olika slag, smör, chokladsås, foder....mm you name it...
Det enda vi inte provat är en elektrisk fälla

Det finns vattenfällor, en spann med landgång, tanken är att de ska ramla ner i vattnet och drunkna. De har alltid hittat vatten som är säkert att dricka istället.

Angående vitlök, jag har grävt ner Bokashi i mina pallkragar och det var djupt nergrävt. Planterat vitlök ovanpå med resultatet att hela odlingsbädden var full med hål. Råttorna grävde sig ner till bokashin men vitlöken ratade de.

Däremot gillar de Dahliaknölar, balaband, gräver gångar i isolering, frigolit

Hatar råttor, de är fruktansvärt intelligenta och låter sig inte luras.

Har du aldrig haft de tidigare så kanske ljudavskräckande skrämmor, som sätts i eluttag kan funka.

Glömde, ILLERSKIT det lär vara avskräckande men inte så lätt att få tag i.

Tack och lov så har vi inte fått in dem i boningshuset men det räcker så bra med stallarna.
Lycka till!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Råttor
« Svar #8 skrivet: 17 sep-21 kl 12:26 »
Känner med dig, Znibban <3 :(

Här har vi ju, ska sägas, samlevt ganska fridsamt med råttorna. De har sina egna gångar och tillhåll, och har sällan synts till, förrän nu när det har börjat byggas i varenda vrå och knut. Är ju specifikt för att deras boställen störs och förstörs som de rör på sig och har börjat synas på oväntade platser och vid nya tidpunkter (som mitt på dagen). Får se vad som väntar nu, men hoppas de hittar något bra ställe att flytta till, som inte är våra källare  8)
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 5 användare
Daniel-S, Lorienfields, junneboy, Hulakarin, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser