Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft av svartvinbärsblad  (läst 1189 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Saft av svartvinbärsblad
« skrivet: 28 jul-21 kl 20:47 »
Har hört om detta men alla verkar koka upp och låta det ligga i flera dagar, ville prova om det går med saftmajan och det gick väl, men man får inte lika mycket för det finns inte precis så mycket  juice i blad..

Jag använde också lime istället för citroner, av den orsaken jag har inga citroner.


Fick ungefär 500ml av det hela.



Smakar ganska bra. Men gissar man får mera om man gör på det traditionella sättet, saftmajan är nog bättre för bär och frukter.


javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saft av svartvinbärsblad
« Svar #1 skrivet: 28 jul-21 kl 22:27 »
Gissar att man med svartvinbärsblad gör saft på samma sätt som när gör fläderblomssaft. Den brukar stå ett par dagar. Jag har mycket vinbär som jag borde ta hand om så nu ska jag plocka fram saftmajan och koka saft så tack för påminnelsen.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Saft av svartvinbärsblad
« Svar #2 skrivet: 29 jul-21 kl 19:46 »
Detta var riktigt intressant, det hade jag inte tänkt på!
Undras om man värmer till strax under 70 grader i ställetför att koka så att mer C-vitaminer blir kvar.
När man kör ren råsaft av saker som hårda vildäpplen, blad mm upplever jag ibland att det blir väldigt beskt om det är finrivet och man hårdcentrifugerat massan (jag vet inte exakt varför dock om det kanske har någonting med den moderna centrifugeringsprocessen att göra, att det blir för våldsamt så att man får med ämnen som inte skall vara i så hög koncentration, tro men det verkar ju funka till fruktviner och annat, dock inte till saft och marmelad, där får man handkoka som vanligt). Men detta som du gjorde här verkar ju fungera. Detta måste testas!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser