Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga något annorlunda för fåglar?  (läst 2603 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Bygga något annorlunda för fåglar?
« skrivet: 09 jul-21 kl 13:52 »
Har fått lite idéer som jag tänkte vädra här.
Har en massa svalor på loftet i ladugården, som jag vill bli av med för de skitar ner så fruktansvärt, men samtidigt vill jag ha dom kvar för de är duktiga på att ta flygande kusar.

Jag tänkte bygga ett förråd för trädgårdsprylar, typ ett garage 6x6 meter med brutet plåttak med minimal lutning och göra en vind uppe på det med normal taklutning och drygt 2 meter upp till nock.
Lämna lite öppning någonstans så svalorna tar sig in, samt en dörr på gaveln, så jag kan fara upp på vinden och tvätta av plåttaket med högtryckstvätten ibland.

Sen har pappa en fruktansvärd massa andra fåglar som bygger bon under tegelpannorna och verkar trivas där.
Han ska byta tak och jag tänkte ta reda på tegelpannorna och lägga dom på mitt förråd lika dåligt så fåglarna kommer åt att ta sig under.

Vad tror ni om mina knasiga planer, kommer fåglarna gilla det och komma överens?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga något annorlunda för fåglar?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-21 kl 15:59 »
du kan bygga för svalorna under takutsticket så slipper du ha dem inne.. Några holkar på väggen för övriga fåglar kan vara bra med.
Fjäderfän och kaniner

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga något annorlunda för fåglar?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-21 kl 17:25 »
Mina svalor gillar inte att bygga under takutstick, av nån anledning vill de vara uppe på loftet och då tänkte jag att det var bäst att bygga nå liknande.
Holkar kan man nog komplettera med också, men de gillar att vara under tegelpannor, så det får de nog fortsätta med, om jag ser till att ha dåliga vindskivor som pappa så de kommer dit de vill.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga något annorlunda för fåglar?
« Svar #3 skrivet: 11 maj-22 kl 14:39 »
Det finns två olika arter av svalor, den klassiska ladusvalan (den med rött under hakan och långa svansspröt hos hanen) gillar inte samma typ av boplats som (den helvita, med kort stjärt) hussvalan.
Ladusvalan bygger inte det klassiska skålformade hängande boet utan behöver en plattform som är skyddad från alla sidor. Närmast tror jag är att bygga små lådor åt dem så att de har riktiga tak och väggar där boet får plats bra inuti.

De som gillar takpannorna kan vara tornsvalor, vilka trots namnet inte är släkt med vanliga svlor, de måste ha ett högt beläget bo, i en annan tråd som jag inte hittar nu så finns en bra beskrivning på ett slags bräde med kammare som är ca 25x25 cm har jag för mig och hade ett litet (ca 4 cm) ovalt hål vid ena kanten, Tornsvalan och hussvalan är kolonilevande så dessa kan samsas i grupper med flera holkar på rad.
Hussvalan nöjer sig med ett bräde under takkanten, men de andra behöver en riktig holk som är sas mer kubformad eller liggande rektangel (typ som en vanlig holk som ligger på sidan och är litet djupare om förstås hur jag menar), har man problem med hackspettar eller ekorrar får man sätta en plåtbit runt hålet, tänkt på att hålet inte heller får vara för litet då ungar av vissa fågelarter då inte kan ta sig ut men föräldrarna kan pressa sig igenom men inte heller så stort att en ekorre kan ta sig in eller kråkfåglar kan sticka in huvudet enkelt, det svagt ovala hålet tycker jag verkar bra hitintills, jag borrade först och vidgade det något med en sticksåg.

Jag hade även "problem" med någon typ av pytteliten gulaktig sångare som bodde i luftventilen in till gamla stallet så jag byggde små holkar åt dem också av de sista brädlapparna.  :)
(men jag filade upp hålet litet så att talgoxar inte kan fastna där)









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser