Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wolf Garden EA-M1 så hjul? någon med erfarenhet av sådan  (läst 1654 gånger)

staren

  • Gäst
Hej finns det någon här på alternativ  som har använt en Wolf Garden EA-M1 så hjul? o vet om den fungerar bra att använda i trädgårdslandet, (eller ser den bättre ut än den är ) 
kanske någon har tips på andra handdrivna såmaskiner,  som tar allt från små till stora frön


MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Wolf Garden EA-M1 så hjul? någon med erfarenhet av sådan
« Svar #1 skrivet: 15 mar-21 kl 20:03 »
Ingen erfarenhet av den. Men jag skulle tipsa om earthway om du vill ha något hyfsat. Själv har jag en jang men den är mer för yrkesodling. Själv tyckte jag handsådd var det bästa om man inte ska odla mer än 750 kvm :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Wolf Garden EA-M1 så hjul? någon med erfarenhet av sådan
« Svar #2 skrivet: 15 mar-21 kl 20:21 »
Har heller ingen erfarenhet av denna modell.

Men har läst recensioner på denna och andra liknande modeller. Mitt intryck från recensionerna har varit att de inte fungerar så bra.
Så jag har avstått från att skaffa.

Håller med MickeMård, det är modeller/konstruktioner typ Earthway Garden Seeder som verkar bra. Utförandet verkar ha funnits (minst?) sedan 1920-talet. Folk verkar nöjda med dem, det är mycket sällan det är någon begagnad till salu! Enda nackdelen är priset, lite över 2 tusen kronor. Å andra sidan, ångrar du dig så är andrahandsvärdet högt!

Men helt klart saknas det ett 'såredskap' för den  vanliga odlingslott storleken 80-150 kvm. Earthway är här i väl största laget.

Har någon gång funderat på modifieringar av 'Wolf Garden' för att få den att fungera bättre. Men inte kommit på något  :(

Handsåning - om du är hyfsad ung och fortfarande har OK rygg så är det inga problem.

Såband, ett mellanting?  Hur man gör såband finns beskrivet i flera trådar på forumet.
« Senast ändrad: 15 mar-21 kl 20:30 av Carolus »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Wolf Garden EA-M1 så hjul? någon med erfarenhet av sådan
« Svar #3 skrivet: 15 mar-21 kl 20:43 »
En sådossa är billig. Men man måste fortfarnade kröka rygg.

Earthway funkar bäst till större frön men har inte så bra precision på små frön som morot osv. Om man ska ha precision där så måste man upp i högre prisklasser. 
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Wolf Garden EA-M1 så hjul? någon med erfarenhet av sådan
« Svar #4 skrivet: 16 mar-21 kl 09:23 »
Jag har ett sådant. Det fungerar hjälpligt om man är observant på utflödet och håller ned stången, inte för upprätt.
kretslopp

staren

  • Gäst
SV: Wolf Garden EA-M1 så hjul? någon med erfarenhet av sådan
« Svar #5 skrivet: 16 mar-21 kl 17:37 »
ja Tack för tippsen ska kolla vidare på dom nämda handrivna
så maskinerna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser