Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost. ...I min grop skola maskarna finna...  (läst 621 gånger)

vendere

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Kompost. ...I min grop skola maskarna finna...
« skrivet: 02 mar-21 kl 15:07 »
Hej!
För en vecka sedan hade vi 15 minusgrader och komposten hade väl frusit då. Nu har det blivit varmare och när jag öppnade komposten såg det ut så här, termometern visade 40 grader. Mycket maskar. Jag köpte maskar av någon här 2018 och har efter det inte sett till en enda mask. Men nu minsann Var det fullt både uppe under locket och längst ner. Jag undrar är det värmen som de har sökt sig till i kanterna eller varför denna anhopning just vi locket och vid uttaget där nere? Är det någon som vet så svara gärna. Trevligt och se masken Göra sitt arbete i alla fall :-) Lyckades inte förminska bilden.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompost. ...I min grop skola maskarna finna...
« Svar #1 skrivet: 02 mar-21 kl 15:20 »
Dom maskar du ser är nog domflesta av dom du har. Dom tycker det blivit lite väl varmt i din kompost så dom söker sig till dom svalaste platserna. (hittar ingen bild) Grattis att du har gott om mask. Jag har inga maskar som syns nu men det finns säkert ägg så om ett par veckor kommer det att krylla. Först av små vita som sen blir stora brunröda.
kretslopp

vendere

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Kompost. ...I min grop skola maskarna finna...
« Svar #2 skrivet: 02 mar-21 kl 15:29 »
Tack för svar. Ja mina är rödbruna. Jag tömmer ca 1/3 del av komposten var 6 e vecka ungefär, och efterkomposterar så då sprids ju masken vidare. Härligt att det går mot vår i trädgården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser