Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Clivus Multrum?  (läst 7812 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #40 skrivet: 04 sep-21 kl 10:01 »
Då borde det finnas potential att få till bättre nedbrytning i en mulltoa om man skulle behöva det. Isolera och tillföra några kul arter.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #41 skrivet: 04 sep-21 kl 13:39 »
Ok låt oss ta det steg för steg; Du har toan på nån lämplig plats lite längre ut från där du sover och vistas för det mesta där du också har din eldstad. Sedan när du ser att tuben på toan håller på att ta slut går du till din gasol lagringsplatsen ute på gården och släpar in en därifrån till ditt uppvärmd inomhus området (alltså där du har din eldstad). Och sedan när gasolen tar slut på toan släpar du nu "redo för att tända" tuben från uppvärmd området till toan. Ja det är ju inte på varje dag så visst går det och allting går om det är så man själv vill ha det, Grattis till att du har kunnat utfärda (edit avfärda) successivt alla mot argument från oss andra användare angående gasoldrivna förbränningstoaletter nu återstår för dig bara att leva i den verkligheten.           

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp för att jag tillrättavisade dom faktafel som du hade angående gasoltuber eftersom du bara gissade.
Släpa gasoltuber? Gasoltuber finns i olika storlekar så man kan ju välja tuber som inte är så stora om man inte vill "släpa" på tex en P45 vilket jag kan förstå men det finns ju tex P6 tuber som nästan vem som helst bör kunna bära utan problem.
Jag startade denna tråd själv och kom underfund med att en förbränningstoalett skulle vara mycket mer smidigt men som sagt man väljer själv.
Du får ha en bra dag <3
Du får ha en bra dag.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #42 skrivet: 04 sep-21 kl 15:21 »
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp för att jag tillrättavisade dom faktafel som du hade angående gasoltuber eftersom du bara gissade.
Släpa gasoltuber? Gasoltuber finns i olika storlekar så man kan ju välja tuber som inte är så stora om man inte vill "släpa" på tex en P45 vilket jag kan förstå men det finns ju tex P6 tuber som nästan vem som helst bör kunna bära utan problem.
Jag startade denna tråd själv och kom underfund med att en förbränningstoalett skulle vara mycket mer smidigt men som sagt man väljer själv.
Du får ha en bra dag <3
Du får ha en bra dag.
Nej så klart har jag inga erfarenheter om gasoltuber mer än en och annan engångsflaska, så är det bra att du tillrättavisade eventuella faktafel som fanns, om det var så fallet. Men det handlade inte enbart om nån gasoltub utan det handlade mest om att det inte skulle vara hållbart, om man går offgrid och blir istället beroende av gasol, när man ändå har ett annat utmärkt kretsloppvänligt alternativ till hands. Om du bad om ursäkt för att du nonchalerade det argumentet kan jag inte godta din ursäkt men det spelar ändå ingen roll, därför att du ändå skulle inte be om ursäkt på riktig utan ville bara att vara sarkastiskt. Men det är som det är så gör oss en tjänst ändå och gör gärna en uppdatering efter första vintern i din offgrid stuga med en gasoldriven förbränningstoalett med p6 tuber, är du snäll.

Tack! Ha en fin dag du med!       

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #43 skrivet: 04 sep-21 kl 15:37 »
Nej så klart har jag inga erfarenheter om gasoltuber mer än en och annan engångsflaska, så är det bra att du tillrättavisade eventuella faktafel som fanns, om det var så fallet. Men det handlade inte enbart om nån gasoltub utan det handlade mest om att det inte skulle vara hållbart, om man går offgrid och blir istället beroende av gasol, när man ändå har ett annat utmärkt kretsloppvänligt alternativ till hands. Om du bad om ursäkt för att du nonchalerade det argumentet kan jag inte godta din ursäkt men det spelar ändå ingen roll, därför att du ändå skulle inte be om ursäkt på riktig utan ville bara att vara sarkastiskt. Men det är som det är så gör oss en tjänst ändå och gör gärna en uppdatering efter första vintern i din offgrid stuga med en gasoldriven förbränningstoalett med p6 tuber, är du snäll.

Tack! Ha en fin dag du med!     

Eftersom jag endast kommer nyttja min planerade stuga mest på vår, sommar och höst (skrev sommar stuga i första inlägget så det är ju inget åretruntboende som jag pratar om) så blir det inget problem och kanske en enstaka vecka på vintern så tar jag med tuber och dom kommer ju vara rätt tempererade och allt så det ska nog inte vara några problem med P6 tuber i den stugan på vintern.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #44 skrivet: 04 sep-21 kl 16:16 »
Ojdå det var mitt fel! om jag visste att det handlade om en sommarstuga hade jag aldrig ens blandat mig i tråden i det lilla minsta.

Fridabb

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #45 skrivet: 15 okt-21 kl 17:58 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #46 skrivet: 18 okt-21 kl 09:48 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!

Hur blir det på vintern när skiten fryser eller gör den det?

 

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #47 skrivet: 18 okt-21 kl 09:50 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!

Det låter lovande! Hur var den att installera tyckte ni? Komplicerat eller nåt som även en vanlig okunnig klarar själv?

papwe

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #48 skrivet: 05 mar-23 kl 13:04 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!
Jag  inser att tråden är gammal men jag hoppas på svar ändå  ;) Jag tänker bygga en egen tank enligt Compostera principen men det är två saker jag inte förstår, nämligen hur håller man skiten lämpligt fuktig ? jag läste någonstans att fukten ska vara som "en urvriden trasa) vem går omkring och klämmer på innehållet i tanken ? så hur gör ni, vattnar ? Hur ofta? vilka mängder? hur sprider ni vattnet så den inte bara hamnar på samma fläck ?
det var det ena  :)
Det andra är hur får ni skiten att röra sig mot den ändan av tanken som till slut ska innehålla den färdigt komposterade mullen, den lär ju inte rinna it av sig själv, under stolen har man ju en "nedförsbacke" men längre fram i tanken om botten på tanken inte lutar ? står ni med en spade och öser - eller ?  Tacksam för svar

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #49 skrivet: 05 mar-23 kl 18:34 »
Jag  inser att tråden är gammal men jag hoppas på svar ändå  ;) Jag tänker bygga en egen tank enligt Compostera principen men det är två saker jag inte förstår, nämligen hur håller man skiten lämpligt fuktig ? jag läste någonstans att fukten ska vara som "en urvriden trasa) vem går omkring och klämmer på innehållet i tanken ? så hur gör ni, vattnar ? Hur ofta? vilka mängder? hur sprider ni vattnet så den inte bara hamnar på samma fläck ?
det var det ena  :)
Det andra är hur får ni skiten att röra sig mot den ändan av tanken som till slut ska innehålla den färdigt komposterade mullen, den lär ju inte rinna it av sig själv, under stolen har man ju en "nedförsbacke" men längre fram i tanken om botten på tanken inte lutar ? står ni med en spade och öser - eller ?  Tacksam för svar
Svårigheten ligger nog i att få komnunens tillstånd att installera nått hembyggt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #50 skrivet: 05 mar-23 kl 20:39 »
Svårigheten ligger nog i att få komnunens tillstånd att installera nått hembyggt.

Ta inte för givet att det är något problem, det där är en sak som ligger under det kommunala självstyret och reglerna kan se mycket olika ut i olika kommuner och t o m i olika delar av samma kommun (t ex beroende på om det är detaljplan eller inte). Det lönar sig att läsa på i de lokala föreskrifterna, som bör ligga ute på kommunens hemsida.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #51 skrivet: 05 mar-23 kl 21:28 »
Du har nog rätt, tyvärr är jag påverkad av egna erfarenheter av kommunalt styre.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #52 skrivet: 05 mar-23 kl 22:03 »
Jag  inser att tråden är gammal men jag hoppas på svar ändå  ;) Jag tänker bygga en egen tank enligt Compostera principen men det är två saker jag inte förstår, nämligen hur håller man skiten lämpligt fuktig ? jag läste någonstans att fukten ska vara som "en urvriden trasa) vem går omkring och klämmer på innehållet i tanken ? så hur gör ni, vattnar ? Hur ofta? vilka mängder? hur sprider ni vattnet så den inte bara hamnar på samma fläck ?
det var det ena  :)
Det andra är hur får ni skiten att röra sig mot den ändan av tanken som till slut ska innehålla den färdigt komposterade mullen, den lär ju inte rinna it av sig själv, under stolen har man ju en "nedförsbacke" men längre fram i tanken om botten på tanken inte lutar ? står ni med en spade och öser - eller ?  Tacksam för svar

Vi har multrum och i våran är det kisset som fuktar det hela. Vi har inte separerande men har en sluttande botten som är perforerad längs fram där urinet tillslut rinner ned i en egen liten tank som man får tömma ca 2 gånger i månaden. Vi skyfflar ut det färdiga för efterkompostering.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #53 skrivet: 05 mar-23 kl 22:04 »
Vi bor också i Östergötland så om du vill komma förbi och titta är du välkommen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #54 skrivet: 06 mar-23 kl 13:40 »
Om det ska instaleras en toalettlösning med kompostering. Då skulle jag satsa på en spåntoa. Den är lättskött nästan luktfri och inga flugor.
kretslopp

papwe

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #55 skrivet: 27 maj-23 kl 20:30 »
Ojdå det var mitt fel! om jag visste att det handlade om en sommarstuga hade jag aldrig ens blandat mig i tråden i det lilla minsta.
Var inte onödigt ledsen ditt lilla "missförstånd". Du är i gott sällskap - 99 människor av hundra på vilket forum som helst svarar på vad dom "tycker" att frågan borde vara istället för att läsa innantill. Keep up the good work :-)

papwe

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #56 skrivet: 27 maj-23 kl 20:42 »
Vi har multrum och i våran är det kisset som fuktar det hela. Vi har inte separerande men har en sluttande botten som är perforerad längs fram där urinet tillslut rinner ned i en egen liten tank som man får tömma ca 2 gånger i månaden. Vi skyfflar ut det färdiga för efterkompostering.
Tack för ditt svar MickeMård, upptäckte ditt svar först idag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser