Jag tog nyligen ned ett härbre och flyttade det. Vid nedtagningen så hade jag en sidoås som länge hade utsatts för ett läckage och taket var reparerat ovanför skadan. När taket tagits bort och det var dags att ta ned sidoåsen så brast den i två stycken nästan på mitten, den hade tappat bärighet och även om rötskadan inte såg omfattande ut innan nedtagningen (mindre än på bilden du skickade) så visade det sig att granåsen var mer eller mindre ihålig runt det område som var utsatt. Jag läste någonstans att åsar av gran kan ruttna på det viset, till skillnad från tall, dvs hela omfattningen av rötangreppet syns inte lika lätt utifrån som på tall där kärnan kan ha god bärighet även om ytveden blivit dålig.
Jag tror liksom "kretslopp" skriver också att det är bra att se om det går att göra någon uppskattning av vad det skulle kosta att laga den skadan, bärigheten kan vara påverkad. Ser man något nedhäng i taket om man tittar från sidan? Ett besiktningsprotokoll ger ett brett underlag som kan vara bra att luta sig mot vid förhandlingar om pris, men vet inte hur du bäst tajmar det om en budprocess är pågående. Och om du överväger att använda ett besiktningsprotokoll som prispressare och ännu inte har vunnit budgivningen skulle du behöva dela det också med övriga budgivare, säljare och mäklare så snart som möjligt.
Kanske för ännu bättre sakkunnighet kunde du anlita någon som inte för jämnan gör besiktningar av kanske oftast ffa modernare hus utan någon som kan bedöma vad ett lagningsjobb skulle kosta. Ett par timmars konsultation för att få en mer riktad bedömning för just det här med sidoåsen. Där kan jag inte komma med några bra tips förutom en som jag gått en kurs i syllstocksrenovering med och som har en websida här:
http://backtimmerhusrenovering.se, Västmanland är ju inte så långt bort... annars kanske höra med någon byggnadsantikvarie för att se om de kan tipsa om någon lämplig person som de känner till.
På bilden ser det ut som att gavelröstet inte är helt liggtimrat i alla delar; jag tänker på stolparna i gavelröstet i sidan vid fönstret, ungefär upp till gavelfönstrets topp . Undrar om fönstret tagits upp i efterhand eller om det gjordes för att spara på timmer vid uppsättningen....
Så en lagning med ett par "inre takstolar" som stöttar uppåt mot åsarna vid åtminstonde två ställen - väggen med fönstret och närmaste bärande inre vägg, det kanske kunde fungera bra i detta fall. Då skulle man inte behöva ta av taket utan kan lyfta upp delarna genom fönstret.
Tycker det ser ut som att skadan är större undertill på sidoåsen, eller är det en synvilla?
Och skivorna mot sidoväggen till höger i bilden, varför står de där, döljer de någon skada i sidoväggen?