Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsättning av drottning / drivfodring  (läst 4155 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #20 skrivet: 17 jul-20 kl 21:59 »
Jag fick tipset av en av de äldre i föreningen att spika ihop en förhöjningsram för att kunna lägga tillsättningsburen uppe på ramarna under täckplasten, på så sätt kan man se binas beteende när man lägger i buren.

Intressant. Blir antagningen bättre med åskådare än om bina får vara ifred 14 dagar?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #21 skrivet: 16 jun-21 kl 22:37 »
Då var det dags igen att tillsätta lite drottningar.

Jag ska tillsätta fem stycken fina avelsdrottningar.
Min plan är att använda påsticksbur.

Jag tänkte ta fem samhälle och något dygn före drottningarna anländer ta yngelrummet från dessa 5 samhälle och stoppa på egen botten en bit från ursprungskupan. Kvar på den gamla platsen är dragbina utan drottning och ägg.
 I dragbinas kupa stoppar jag en ny drottning på en ram med celler i en påsticksbur, eventuellt en ram med täckt yngel.
 När nya drottningen är accepterad i dragbilådan  dräper jag den förra drottningen som springer omkring i yngelrummet och slår ihop yngelrum och skattlådor igen med ett tidningspapper emellan.

Är detta en klok metod eller krånglar jag till det?

Jag vill helst inte ha fler avläggare därav sammanslagningen igen.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #22 skrivet: 16 jun-21 kl 22:52 »
Dragbina är de som är mest lojala mot den gamla drottningen, så om jag hade haft avelsdrottningar att vara
rädd om hade jag istället tillsatt till de flyttade bina.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #23 skrivet: 17 jun-21 kl 07:09 »
Även om de är lojala så har de varken drottning eller yngel så de har ju inte  mycket att välja på än att acceptera den nya drottningen.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #24 skrivet: 17 jun-21 kl 09:26 »
Ok, jag uppfattade att du frågade " är detta en klok metod?" men du visste ju redan  :)

Skämt åsido, det går nog bra, du har ju påsticksbur, och antagligen är det vanliga drottningar för 500:- kr styck, inte avelsdrottningar för 3500:- kr styck?
Fast det kan vara värt att nämna att det är inte alltid bina gör som man vill, även om de inte har något val.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #25 skrivet: 17 jun-21 kl 11:36 »
Nja, vad jag vet är att bina är desperata pga avsaknad av yngel och drottning.
Nu vet jag att bina är lojala mot förra drottningen.
 I yngellådan vet jag att bina kan välja att dra upp en egen drottning av yngel istället för att använda min tillsatta drottning.
 Jag vet också att ambina som kryper ut under buren accepterar den nya drottningen och det ökar chansen för att hon accepteras i övriga samhället.

Så bägge metoderna är kanske kloka men vilken är minst arbete och säkrast metod..

Det är Tomas drottningar, inga tusenlappar per styck men varje drottning som förloras är tråkigt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #26 skrivet: 17 jun-21 kl 16:36 »
Så bägge metoderna är kanske kloka men vilken är minst arbete och säkrast metod..

Jag menade inte att det är en metod att tillsätta till yngellådan på den andra platsen, utan bara att vill man minska riskerna och kan välja, så är yngre bin att föredra framför äldre dragbin.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #27 skrivet: 17 jun-21 kl 22:19 »
Lyft yngelrummet åt sidan dagen innan tillsättningen påbörjas, då töms den på gamla sura bin.
Ta ett par/ alla yngelramar OCH foder men utan bin och sätt dom i en tom låda, bura drottningen i en påsticksbur på en av de bitomma yngelramarna, sätt tillbaks den bitomma yngel/ drottning lådan ovan på yngelrummet med spärrgaller emellan, efter några timmar så lyfter du av lådan med den nya drottningen så har du en låda med drottning i påsticksbur med unga bin och denna ställer du där dom skall bo.
Resten kan du slå ihop med en annan kupa så får du en bra skörd samtidigt som den nya drottningen startas mjukt och ger skörd nästa år.
« Senast ändrad: 18 jun-21 kl 01:08 av hofboss »

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #28 skrivet: 18 jun-21 kl 21:55 »
Jag har bytt drottningar i 4 av mina samhällen, tillsatta i utätningsbur. Satte i dom i onsdags, när bör jag kolla så att allt gått bra och drottningarna blivit antagna?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #29 skrivet: 19 jun-21 kl 17:39 »
Nu kan vara bra, det är varmt och foderpluggen kan torka så drottningen inte kan ta sig ut.

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #30 skrivet: 19 jun-21 kl 18:24 »
Ska man nöja sig med att konstatera att hon är utäten eller bör man försöka hitta henne?

Om samhället var i stark svärmstämning innan man gjorde drottningbytet kan det bli så att dom bantar ner henne direkt och svärmar, trots att hon själv ska vara svärmtrög? Eller är det helt och hållet drottningen som bestämmer om samhället ska svärma?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #31 skrivet: 20 jun-21 kl 15:14 »
Ska man nöja sig med att konstatera att hon är utäten eller bör man försöka hitta henne?

En variant är att lagom tid efter att man tagit bort flärpen, kolla om hon är ute. Sedan efter några dagar kolla efter ägg och larver. Jag letar sällan efter drottning i ett stort samhälle, ser jag att hon är aktiv betraktar jag det som att hon är där.

Citera
Om samhället var i stark svärmstämning innan man gjorde drottningbytet kan det bli så att dom bantar ner henne direkt och svärmar, trots att hon själv ska vara svärmtrög?

Det här kanske någon annan kan svara på. Jag skulle nog inte göra ett dyrt drottningbyte på ett samhälle som är i svärmförberedelser. Hittar jag ett samhälle som gjort puppor, delar jag på det med så många 5-ramars som det finns ramar med puppor på. Sedan efter ett tag byter jag drottning på dem.


Citera
Eller är det helt och hållet drottningen som bestämmer om samhället ska svärma?

Drottningen bestämmer på det viset att om hennes pheromoner avtar och äggläggningstakten minskar, ökar sannolikheten för svärmning. Men egentligen bestämmer hon mycket mindre än vad de flesta biodlare gärna vill tro. Bisamhället är ett demokratiskt matriarkat, man bestämmer genom omröstning efter långa debatter.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #32 skrivet: 21 jun-21 kl 17:49 »
Jag ska tillsätta fem stycken fina avelsdrottningar.
Min plan är att använda påsticksbur.


Det är Tomas drottningar, inga tusenlappar per styck men varje drottning som förloras är tråkigt.

Jag förmodar att det är någon annan som säljer drottningar som heter Thomas? Det är nämligen som så att jag inte har någon kund i år som vare sig beställt eller fått leverans av just antalet 5 st avelsdrottningar......

En avelsdrottning som jag säljer kostar flera tusenlappar om den är värd namnet. Verkar vara något missförstånd här?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #33 skrivet: 22 jun-21 kl 06:10 »

Jag förmodar att det är någon annan som säljer drottningar som heter Thomas? Det är nämligen som så att jag inte har någon kund i år som vare sig beställt eller fått leverans av just antalet 5 st avelsdrottningar......

En avelsdrottning som jag säljer kostar flera tusenlappar om den är värd namnet. Verkar vara något missförstånd här?

Som jag förstod inlägget, så var det från en Tomas (utan h) som drottningarna kom. Och du Thomas, stavar väl med h?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #34 skrivet: 22 jun-21 kl 06:26 »

Jag förmodar att det är någon annan som säljer drottningar som heter Thomas? Det är nämligen som så att jag inte har någon kund i år som vare sig beställt eller fått leverans av just antalet 5 st avelsdrottningar......

En avelsdrottning som jag säljer kostar flera tusenlappar om den är värd namnet. Verkar vara något missförstånd här?


Ja, det är ett missförstånd.

Jag skrev avelsdrottningar när jag borde skrivit drottningar.

 Köpedrottningar med avkomma med förväntade egenskaper var avelsdrottningar för mig men kanske inte rätt begrepp att använda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser