Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man kycklingarna att gå in?  (läst 1173 gånger)

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
Hur får man kycklingarna att gå in?
« skrivet: 11 jun-20 kl 23:13 »
Hej igen
Nu är våra kycklingar fem veckor gamla. På dagarna när det är sol är de ute i hönsgården mest hela tiden och röjer. Problemet är att de inte verkar fatta att dagen har ett slut och att på kvällen är det läggdags inomhus. De knör istället ihop sig i en trälåda ute och alla vill så klart helst vara innerst för det blir ju kallt ju. ::) Men varför går de inte in då? Det slutar med att vi får gå och lyfta in dem i hönshuset istället. De har ju inga vuxna hönor som visar dem var skåpet ska stå så vi får väl vara hönsmammor så länge men hur ska vi få dem att förstå och gå in själva? Någon annan som upplevt samma?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur får man kycklingarna att gå in?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-20 kl 23:54 »
En lösning som man brukar använda sig av är enskilda samtal.
Det är en bra metod om man är extremt tålmodig och vägrar ta ett misslyckande.

Andra skaffar sig en klicker, och var gång man serverar godsaker i hönshuset så klickar man.
På några dagar eller veckor så har man lärt dom att gå in när det klickas och dom får en belöning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
SV: Hur får man kycklingarna att gå in?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-20 kl 00:06 »
En lösning som man brukar använda sig av är enskilda samtal.
Det är en bra metod om man är extremt tålmodig och vägrar ta ett misslyckande.
Tack för tips men vad menas med enskilda samtal?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur får man kycklingarna att gå in?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-20 kl 00:39 »
Tack för tips men vad menas med enskilda samtal?

Du vet när man plockar upp dom små i knäet och lugnt pratats med dom viktiga saker och att göra som man säger till dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hur får man kycklingarna att gå in?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-20 kl 10:38 »
En lösning som man brukar använda sig av är enskilda samtal.
Det är en bra metod om man är extremt tålmodig och vägrar ta ett misslyckande.

Andra skaffar sig en klicker, och var gång man serverar godsaker i hönshuset så klickar man.
På några dagar eller veckor så har man lärt dom att gå in när det klickas och dom får en belöning.

Tänk bara på att använda klickern som själva kommandot tar bort dess förmåga till att användas som belöningsljud i annat. Det är inget fel att göra så men bara som information kan det vara bra att veta om man vill träna hönsen i annat, med klicker.

Om man däremot använder klickern som bekräftelse på att de gjort rätt så är det en annan sak. Dvs man ger något kommando, de kommer och därefter klickar man och ger godis.

Själv använder jag samma metod, jag har ett visst ljud som jag gör med munnen som alla kan göra, utan att ha med sig något fysiskt instrument, vilket kan vara praktiskt om man är många i familjen och någon måste kalla in hönsen. När de kommer får de burkmajs eller annat garanterat gott. När man lär in det gör man som du berättar, gör ljudet och ger mat samtidigt för att sedan kunna göra ljudet och de kommer.

Det är alltså samma metod som första exemplet men det ljudet använder jag bara till detta. Jag lär dem från att de är kycklingar men det behövs egentligen inte. Grannens höns "ville inte gå in före 23-tiden" och vi lärde dem på två kvällsfodringar vad ljudet betydde och det vara bara att kalla in dem.


CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
SV: Hur får man kycklingarna att gå in?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-20 kl 11:28 »
Åh tusen tack för tipsen! Ska testa med ljud och majs redan ikväll! Tack igen! Enskilda samtalen lät ju himla mysigt också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser