Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Ackumulatortank" eller "uppladdningsbart batteri" till Solceller?  (läst 2397 gånger)

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
Hej! Jag har investerat i solceller på taket sedan några år, och de funkar jättebra! Jag säljer överskottet ut i nätet till elbolaget. Men det som är tråkigt, är att de inte fungerar när det är strömavbrott... Jag förstår att det inte är lämpligt att jag matar ut el i nätet under pågående elavbrott, då det ju kan vara nån stackare som håller på att laga ledningar nånstans...!!! Men jag skulle ju vilja kunna använda elen själv! Vet någon om det finns någon typ av "batteri" eller "ackumulatortank" man skulle kunna koppla in på solcellerna, som skulle kunna ge mig el även när det är strömavbrott? Helst skulle det vara ett system som även skulle fungera under ett längre avbrott, alltså i flera dagar/veckor. (som vid Gudrun tex...) Så att man kunde ladda upp el i "behållaren" så att den är full, och sedan sälja överskottet till nätet.
Tack på förhand! :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
När du har en solcellsanläggning ansluten till elnätet, så sker ju det via en växelriktare av s k nätkommuterad typ. Den är alltså beroende av ett starkt elnät som bestämmer spänning och frekvens, så att säga "håller takten" för växelriktaren. Utan anslutning till elnät kan den inte fungera.
Det finns kombinerade växelriktare som också kan gå i en "off grid" -mode, där den sköter sig själv utan att vara ansluten till elnät, under förutsättning att man har den kopplad till både solceller och en egen batteribank.  Flera firmor har börjat tillverka och sälja sådana, i synnerhet i Tyskland. Dock har jag inga aktuella länkar till hands.
Om man har en sådan växelriktare, så ställs det lite speciella krav på ens elinstallation för att växelriktaren bara ska kunna mata det egna huset och inte ens i värsta fall av tekniskt fel eller klåpare bakom spakarna kunna försöka mata ut ström på ett "dött" elnät.

Ett tips är att börja räkna på hur mycket energi du vill kunna lagra i en egen batteribank, sedan ser du över vad en sådan batteribank skulle kosta och om det hela verkar överkomligt.
Batteripriserna är ju ständigt på väg nedåt (så länge det inte blir brist på några sällsynta metaller som ingår i dem, handelskrig eller liknande). Och det har talats mycket om att när elbilar börjar bli vanligare, och äldre elbilar börjar skrotas ut, så skulle kasserade batteripaket från elbilar kunna göra tjänst några år till som stationära energilager.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14411
    • Östergötland
Det kan också vara värt att fundera på om det räcker med en vettig växelriktare, då har du ju el dagtid under strömavbrott.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Du behöver en offgrid växelriktare även kallad Island 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det finns  batteripaket anpassade till solcellsanläggningar som kan hålla dej med el när solen inte skiner. Dom ger då färdig el som passar nätet och dina förbrukare. Annars om du samlar ihop alla dina grejer som har nätadapter och går på likström, så kan du ha fritidsbatteri som alltid är laddat och spänningsanpassare till dina apparater.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser