Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta med såpa?  (läst 32817 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Tvätta med såpa?
« skrivet: 15 mar-18 kl 08:00 »
Har börjat tvätta med såpa för att komma ifrån köpetvättmedel, på sikt ska det bli hemkokad men än så länge är det köpt. Någon annan som har provat det? Är det en bra ide?


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-18 kl 08:38 »
Det är ingen särskilt god idé.  Om man läser gamla kem-tekniska och hushållningshandböcker från den tid då man mest tvättade med såpa, så ser man att det inte är särskilt enkelt att få ett bra resultat.

För det första är såpan som mest tvättaktiv bara inom ett ganska litet temperaturområde, som dessutom är olika för olika sorters såpor. Det är inte som med moderna tensidbaserade tvättmedel att de blir mer effektiva ju varmare vattnet är.
Man kan ta reda på vad som är rätt temperatur för en viss såpa genom att blanda till såpvatten med den, värma upp det tills det blir klart, låta kallna sakta och se vid vilken temperatur såpvattnet blir grumligt. Såpan fungerar som bäst som tvättmedel från grumlingstemperaturen och kanske 5-10 grader uppåt.

Och för det andra är såpan svår att skölja bort fullständigt ur tvätten, speciellt om man har hårt vatten som bildar olösliga s k kalktvålar tillsammans med såpan (det finns t o m handböcker som bestämt avråder från att använda brunnsvatten eller kommunalt vattenledningsvatten om man ska tvätta med såpa, det är bättre att samla regnvatten). Man får INTE tvätta i varmvatten och sedan direkt skölja i kallvatten när man använder såpa. Första sköljvattnet bör ha samma temperatur som man använde för tvätten, sedan kan man sänka temperaturen t ex 10 grader för varje sköljning. Moderna tvättmaskiner är helt olämpliga för sköljning av såptvätt, eftersom de tar in kallvatten som sedan värms i trumman. Sköljvattnet måste vara varmt redan när det fylls på.
Tvätten får inte bli liggande i en såplösning som får stå och kallna för sig själv, utan har man väl börjat med tvätten måste man göra allt inklusive alla sköljningar klart utan avbrott.

För det tredje är (och var även förr i tiden) köpes-såpa ofta tillverkad av de billigaste fetter och vegetabiliska oljor som fabrikören kan få tag i, och dessutom utdrygade med diverse overksamma saker (och mycket vatten). Det gör att såpan blir odryg, man måste ta mycket av den för att få ett bra tvättresultat, så det blir dyrt i slutänden även om kilopriset för såpan är lågt. De billiga och tveksamma råvarorna gör att såpan ofta måste parfymeras för att dölja dålig lukt.

Mitt råd är att hålla sig till moderna tvättmedel i pulverform (om man köper flytande tvättmedel, så får man betala extra för en mängd vatten som följer med). Och använd enbart oparfymerade tvättmedel, då kan man vara säker på att inte fabrikören försöker dölja något genom stark parfymering. Man bör också ha god koll på vad man har för vattenkvalitet (hårdhet osv), för att kunna bedöma om de tvättmedel man köper är lämpliga.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-18 kl 10:38 »
Dessutom är inte "traditionell" såpa speciellt miljövänlig. Den är oftast gjord på tallolja som restprodukt från pappersindustrin.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-18 kl 10:45 »
Oj! Jag som trodde det var en bra ide Då går jag över till tvättnötter istället!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-18 kl 10:46 »
Å andra sidan, tallolja är ju en biprodukt som produceras vare sig det finns avsättning för den eller inte, hindrar såptillverkningen något ädlare användningsområde för talloljan?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #5 skrivet: 15 mar-18 kl 10:47 »
Såpa är nog bättre än tvättnötter ändå.  Om inte annat så innebär ju de långväga transporterna av tvättnötter från tropikerna en miljöbelastning.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #6 skrivet: 15 mar-18 kl 11:00 »
Ja så tänkte jag också...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-18 kl 11:45 »
Jag tänkte att det trots allt är en naturprodukt som man kan göra hemma. Jag strävar mot självhushållning och försöker stryka så mkt som möjligt från inköpslistan. Och jag har inte hittat ett bättre alternativ som inte behöver köpas... Men finns det en risk att tvättmaskinen går sönder? Det vill jag inte riskera!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #8 skrivet: 15 mar-18 kl 11:52 »
Det är ingen risk att tvättmaskinen går sönder för att man tvättar med såpa i den, men däremot kan såpan bilda kalktvålar som inte går att få bort ur tvätten (s k tvättlöss), om man använder såpa i en tvättmaskin som sköljer med kallvatten. Hmm...jag ska se om jag kan scanna några sidor ur gamla handböcker och lägga upp här. Kanske inte idag men relativt snart.

En läsvärd artikel ur Teknisk Tidskrift (flera sidor) : http://runeberg.org/tektid/1930k/0075.html . Tre sidor in i artikeln står det litegrann om s k saponiner, alltså de aktiva ämnena i bl a tvättnötter.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #9 skrivet: 15 mar-18 kl 11:58 »
Tack!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #10 skrivet: 15 mar-18 kl 12:13 »
Har fått rådet att hälla i ättika i sköljvattnet för bättre resultat, kan det hjälpa mot sk tvättlöss?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #11 skrivet: 15 mar-18 kl 13:14 »
Skulle inte tro det. Vet inte om sänkt pH-värde överhuvudtaget kan hindra kalktvålarna från att bildas. Såpa (liksom tvål) är ju ganska starkt buffrande, så om det nu hjälper att sänka pH så går det åt ansenliga mängder av en svag syra såsom ättika för att det ska bli någon märkbar skillnad.
Om man tvättar textilier av växtfibrer (bomull, linne mm) så vill man ju överhuvudtaget inte att miljön ska bli för sur eftersom de bryts ner av syror. Ylle, silke mm är tvärt om - de tål sur miljö bra men inte alkalisk.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #12 skrivet: 15 mar-18 kl 13:26 »
Vilka bra råd! Tack så mkt!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #13 skrivet: 15 mar-18 kl 13:45 »
De tvålar såpan består av är inte särskilt effektiva i 40-60°C. 70-90°C är ett realistiskt arbetsområde.
Tvålarna reagerar med kalk och magnesium från vattnet och bildar olösliga kalktvålar. Ren såpa har heller inget som hindrar återfall av lösgjord smuts (tex i första sköljningen) vilket ger en allmän förgråning.

Moderna tvättmedel (av högre kvalitet) är tvålfria.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #14 skrivet: 16 mar-18 kl 07:17 »
Vill man prompt ha något man själv kan få fram, finns det ju saponiner i såpnejlika också (i rötterna). Inte lika koncentrerat som i tvättnötter, men ändå.

Annars kan man ju t.ex. försöka tvätta mindre ofta, och istället hänga ut plagg som bara luktar lite att vädras istället för att vattentvätta dem, använda matsoda på luktande fläckar innan plaggen tvättas lite lätt, lägga dem i frysen några dagar osv. Så sparar man in på en hel del tvättpulver, och energi på köpet om maskinen inte behöver gå.
Ingen människa är illegal

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #15 skrivet: 16 mar-18 kl 08:54 »
Å andra sidan, tallolja är ju en biprodukt som produceras vare sig det finns avsättning för den eller inte, hindrar såptillverkningen något ädlare användningsområde för talloljan?

Talloljan används till biodiesel

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #16 skrivet: 16 mar-18 kl 18:02 »
Vill man prompt ha något man själv kan få fram, finns det ju saponiner i såpnejlika också (i rötterna). Inte lika koncentrerat som i tvättnötter, men ändå.

Annars kan man ju t.ex. försöka tvätta mindre ofta, och istället hänga ut plagg som bara luktar lite att vädras istället för att vattentvätta dem, använda matsoda på luktande fläckar innan plaggen tvättas lite lätt, lägga dem i frysen några dagar osv. Så sparar man in på en hel del tvättpulver, och energi på köpet om maskinen inte behöver gå.
Såpnejlika har jag testat: det var inte värt besväret.
Annars har jag motsatt uppfattning (med all respekt för Be:s principer). Jag tvättar helst i höga temperaturer. Plaggen blir renare när alla spår av hudfett och annat naturligt försvinner. Då kan de användas lite längre innan de börjar lukta!

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #17 skrivet: 16 mar-18 kl 18:53 »
Såpnejlikeodling på g, tänker använda den som shampo om inte annat. Håller också helt och hållet med om vikten av att inte tvätta i onödan, men när det behövs (och med småbarn behöva det hela tiden) får det nog bli högre temp och såpa för både vår egen och naturens skull.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #18 skrivet: 16 mar-18 kl 19:40 »
Jag har tvättat en del i såpa. Slutat för att jag inte klarar doften i längden, den har gått från att kännas fräsch till att kännas kväljande, Grumme såpa. Det har funkat bra både i 40 C och 60 C men jag fick lite vita prickar som ser ut som noppor i kläderna och de går inte att få bort. Gissar att det är det övriga beskrivit när de skriver om tvättloppor. Står man ut med dem och doften funkar det fint.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #19 skrivet: 16 mar-18 kl 20:27 »
Bra att veta att det funkar!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser