Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK banken  (läst 14305 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #20 skrivet: 11 sep-17 kl 12:03 »
Och precis som i tidigare fall så gör JAK som varje bolag skulle gjort, de anpassar sig:

https://jak.se/privat/lana/jak-byter-ut-lanekostnad-mot-ordet-ranta

MVH
Magnus

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: JAK banken
« Svar #21 skrivet: 24 sep-17 kl 11:47 »
Jo, det jag hakade upp mig lite lätt på var att alla JAK medlemmar har "en religiös övertygelse som gör att de inte kan betala ränta eller någonting som kallas för ränta."
För där tappade JAK mig.

Vilka religioner har den inställningen?
Och ska en "bank" vara driven med religion?
Men men kanske inget ämne för ekonomitavlan utan för den numera nerlagda  samhällstavlan.
« Senast ändrad: 24 sep-17 kl 23:25 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #22 skrivet: 24 sep-17 kl 12:40 »
Jo, det jag hakade upp mig lite lätt på var att alla JAK medlemmar har "en religiös övertygelse som gör att de inte kan betala ränta eller någonting som kallas för ränta."
För där tappade JAK mig.

Vilka religioner har den inställningen?
Och ska en "bank" vara driven med religion?
Va ??? , nu får du nog förklara mera. Varifrån kommer citatet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: JAK banken
« Svar #23 skrivet: 24 sep-17 kl 12:49 »
Va ??? , nu får du nog förklara mera. Varifrån kommer citatet?
Citatet kommer från JAK och var deras motivering varför de inte skall behöva kalla sina avgifter för "ränta". Nu när de andra bankernas räntor är låga är det få som väljer JAK och de börjar kanske bli desperata efter kunder. Då ser de vår stora muslimska invandring som en guldgruva, eftersom de av religiösa skäl inte får betala ränta.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: JAK banken
« Svar #24 skrivet: 24 sep-17 kl 16:49 »
Citatet kommer från JAK och var deras motivering varför de inte skall behöva kalla sina avgifter för "ränta". Nu när de andra bankernas räntor är låga är det få som väljer JAK och de börjar kanske bli desperata efter kunder. Då ser de vår stora muslimska invandring som en guldgruva, eftersom de av religiösa skäl inte får betala ränta.
Nja, är man rättrogen kristen får man inte heller göra vinster på räntan

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: JAK banken
« Svar #25 skrivet: 24 sep-17 kl 18:31 »
Nja, är man rättrogen kristen får man inte heller göra vinster på räntan
Vad är det för kristna du pratar Om?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #26 skrivet: 24 sep-17 kl 20:40 »
Fast varifrån kommer citatet? Länk tack! Det står nämligen inget som ens är i närheten av det i länken i inlägg #20.

Och sen, för den delen, om människor har en övertygelse i sitt samvete att de tycker att räntesystemet är fel, så är det väl helt OK att de har den åsikten med sin religiösa tro som grund. Jag förstår inte problemet. Det skulle bli lätt absurt om JAK skulle fråga folk efter deras personliga tro när de söker medlemskap, och endast låta räntekritiska ateister vara med.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: JAK banken
« Svar #27 skrivet: 24 sep-17 kl 20:52 »
Fast varifrån kommer citatet? Länk tack! Det står nämligen inget som ens är i närheten av det i länken i inlägg #20.
Hur menar du? Det står ju så här i länken:
Citera
Banken, å sin sida, hävdade att den största delen av dess lånekunder har en religiös övertygelse som gör att de inte kan betala ränta eller någonting som benämns som ränta.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: JAK banken
« Svar #28 skrivet: 24 sep-17 kl 20:54 »
Fast varifrån kommer citatet? Länk tack!


här är från konsumentverkets sida
http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2017/domstolen-forbjuder-jak-kalla-lan-rantefria/
"JAK har hänvisat till religionsfriheten eftersom många av bankens kunder av religiös övertygelse inte kan betala ränta. Domstolen går dock på Konsumentombudsmannens linje och anser inte att en bank kan hänvisa till religionsfrihet."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #29 skrivet: 24 sep-17 kl 21:04 »
Jahaaa, en skulle klicka vidare från länken i inlägg #20!
Men i citatet står det om många av bankens kunder, inte alla som skulle ha en religiös övertygelse.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: JAK banken
« Svar #30 skrivet: 24 sep-17 kl 22:58 »
Vad är det för kristna du pratar Om?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

För den som är bokstavstroende kristen blir det knas med ränta.
5 Mos 23:19 Du skall icke taga ränta av din broder, varken på penningar eller livsmedel eller på något annat varpå ränta kan läggas.

2 Mos 22:25 Lånar du penningar åt någon fattig hos dig bland mitt folk, så skall du icke handla mot honom som en ockrare, i skolen icke pålägga honom någon ränta.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: JAK banken
« Svar #31 skrivet: 25 sep-17 kl 08:16 »

För den som är bokstavstroende kristen blir det knas med ränta.
5 Mos 23:19 Du skall icke taga ränta av din broder, varken på penningar eller livsmedel eller på något annat varpå ränta kan läggas.

2 Mos 22:25 Lånar du penningar åt någon fattig hos dig bland mitt folk, så skall du icke handla mot honom som en ockrare, i skolen icke pålägga honom någon ränta.

lösryckta citat ur bibeln brukar sällan bli bra och lösryckta citat ur gamla testamentet gäller oftare judar/judendomen än det med säkerhet gäller för kristna...
tex hela sektionen i 2 mos som du citerar från inleds med "Detta är de bestämmelser du skall förelägga israeliterna"
och sektionen i 5 mos inleds med "Detta är de stadgar och föreskrifter som ni troget skall följa i det land som Herren, dina fäders Gud, har gett dig att ta i besittning." (detta är precis innan de vandrar in i Israel så landet som nämns är Israel), och fortsättningen i versen efter 5 mos 23:20 är "Av en utlänning får du ta ränta, men av din broder får du inte ta ränta"

ska man förhålla sig till kristna så är det kanske lämpligare att ta citat ur nya testamentet tex Matt 25:27 som är ett citat ur en liknelse som Jesus själv berättar: "Då skulle du ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när jag kom" så för en kristen så verkar det inte vara problem med banker och ränta...

andtol

  • Gäst
SV: JAK banken
« Svar #32 skrivet: 25 sep-17 kl 10:22 »
lösryckta citat ur bibeln brukar sällan bli bra

Nej, precis. Det finns ingen seriös kyrka eller samfund som tolkar detta som ett förbud mot ränta. Däremot finns det tydliga riktlinjer att man ska inte utnyttja sin nästa med ocker och liknande. SMS-lån och liknande med skyhöga räntor kan nog liknas med ocker.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: JAK banken
« Svar #33 skrivet: 25 sep-17 kl 12:39 »
Nej, precis. Det finns ingen seriös kyrka eller samfund som tolkar detta som ett förbud mot ränta. Däremot finns det tydliga riktlinjer att man ska inte utnyttja sin nästa med ocker och liknande. SMS-lån och liknande med skyhöga räntor kan nog liknas med ocker.

Men rimligtvis måste ju JAK ha haft det av juridiska skäl? Dvs. att man måste hålla sig till befintliga skäl som kan ha juridisk tyngd, även om den egentliga avsikten är en kritik av det kapitalistiska kreditsystemet?
Ingen människa är illegal

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #34 skrivet: 25 sep-17 kl 13:10 »
Ja, ränta lär vara nödvändigt så länge en bank har anställda. Om de lyckas rationalisera bort anställda så lär hårdvaran ändå kosta pengar som måste tas in via ränta.

Det är väl egentligen vinst på ränta som jak vänder sig emot?

Mvh
Magnus

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: JAK banken
« Svar #35 skrivet: 25 sep-17 kl 15:08 »
Ja, ränta lär vara nödvändigt så länge en bank har anställda. Om de lyckas rationalisera bort anställda så lär hårdvaran ändå kosta pengar som måste tas in via ränta.

Det är väl egentligen vinst på ränta som jak vänder sig emot?

Mvh
Magnus

Istället för ränta har de ju avgifter, som specifikt måste vara till för att täcka sådana kostnader men utan att ta ut vinst, tänker jag.
Ingen människa är illegal

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #36 skrivet: 18 okt-21 kl 21:33 »
Nu är jag hjärtligt trött på JAK bankens svar.  >:(

Har haft ett lån för att köpa begagnad bil för en herrans massa år sedan och betalt detta. Kom inte ens ihåg vilken bil det gäller.

Lånesatsen behöll de.

Har gjort mina tappra försök att få ut den, för något år sedan, då jag upptäckte att den fanns upptagen i deklarationen.

Gick inte att komma in med bank id. Till sist fick jag fram att jag inte fyllt i

- Nä jag är inte påven, nä jag ska inte tvätta pengar och så vidare.

Hjälpte inte då jag inte kom in ändå och jag gav upp.

I år gav jag mig inte.

Så jag mejlade dem och fick standar svar att jag skulle gå in på mina sidor och ställa frågan där inne för de kunde ju inte veta vem som hade mejl kontot.

Jättebra då jag inte kom in. Skickade mejl igen och samma svar.

Skickade argt mejl med VAD BETYDER ERROR DET OCH DET???

Äntligen en människa som svarade- att jag hade inte fyllt i

- Nä jag är inte påven .......

SUCK!!

Fick länk, gick in och fyllde i och då skulle de godkänna detta.

Fick godkännande och länk för signering.

OK in och signera.

Nu då?

NÄ!

Kom in och försökte flytta pengarna från lånekontot till personkontot för vidare transport till min bank,

Lånekontot gick inte att få upp inte heller att skriva in.

Mejlade igen. Och förklarade situationen.

Fick svar att det var låst. Och att de ska meddela mig när jag får ut pengarna. '

Mejlade i fredags igen å frågade NÄR jag ska få ut dom.

Inget svar på hela dagen i dag. Däremot har de tagit bort mitt personkonto!!

Mejlade dom igen nu och skrev

- Hur många år ska det ta innan jag får ut dom?

Ska bli spännande å se svaret. Rena följetongen det här.  >:(






Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: JAK banken
« Svar #37 skrivet: 18 okt-21 kl 23:16 »
Kanvara värt att kolla upp:

www.konsumenternas.se/konsumentstod/klaga-angra-anmal/klaga-i-ett-bankarende/

Ps. Är ingen anhängare av JAK, gick ur för flera år sedan.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #38 skrivet: 18 okt-21 kl 23:44 »
Tack.  :)

Bra sida för det här verkar vara långbänk. Kolla bakåt så ser ni en som väntade i 3 år +    (inlägg av ärt)

Lite trött läste kondomombudsmannen  :-[

Skulle ju va kundombudsmannen.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #39 skrivet: 20 okt-21 kl 23:24 »
Fy faan säger jag bara  >:(

    
Xxxxxx xxxxxxxxx 2021-10-19 09:42

Hej!

Låneinsatser återbetalas som regel 7–13 månader efter att lånet slutbetalats. Innan vi kan återbetala låneinsatsen måste vi få tillstånd från Finansinspektionen. Aktuell information om återbetalning av låneinsatser finns på vårt forum via länken:

https://forum.jak.se/org/jakforum/d/aktuellt-om-laneinsatser/

När vi har fått tillstånd från Finansinspektionen att återbetala en låntagares insats så skickar vi ut denna information per brev till låntagaren.

MVH

Många år sedan detta lånet var betalt.

Tagit bort personnamn.  (:)
« Senast ändrad: 22 okt-21 kl 00:09 av javill »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser