Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?  (läst 8187 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« skrivet: 16 sep-16 kl 14:44 »
En del har det i mina ögon sett för jävligt i garaget, smutsigt, oljigt och kladdigt, men de verkar trivas i dyngan.

Jag vill ha rent och god ordning, men nu stör jag mig på en del saker.
När man byter olja = kladdiga trattar och byttor.
När man smörjer med fettsprutan, så är den alltid kladdig.
Oljekannorna är kladdiga och lämnar fläckar där de står.

Hur har ni det och löser sådana problem?

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-16 kl 16:01 »
En del har det i mina ögon sett för jävligt i garaget, smutsigt, oljigt och kladdigt, men de verkar trivas i dyngan.

Jag vill ha rent och god ordning, men nu stör jag mig på en del saker.
När man byter olja = kladdiga trattar och byttor.
När man smörjer med fettsprutan, så är den alltid kladdig.
Oljekannorna är kladdiga och lämnar fläckar där de står.

Hur har ni det och löser sådana problem?

Kan de stå på en bricka/träskiva?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-16 kl 16:25 »
Man får spara alla gamla avlagda kläder och använda som trasor så man kan torka av grejerna

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-16 kl 17:18 »
Jo, någonstans måste man dra en gräns där det är rimligt...  :)

Jag torkar av smörjsprutor med papper (eller gamla trasor) och hänger upp dem så att det inte samlas skärp i munstycket.
(om det är dammig brukar jag linda en bit papper över munstycket)

Det fanns förr fina ställ av koppar med en silplåt i botten där spill från smörjkannor kunde samlas upp.
Jag tror tyvärr inte att de tillverkas längre, men de är ruskigt snygga tycker jag.

Annars är jag sanningen att säga storförbrukare av papper både i köket och i verkstaden...  :-[

Brukar elda gammalt papper när det blivit för mycket, till dess samla i gamla påsar i någon snygg plåt tunna eller liknande, tex av den typ med pedal och trä i en billig sopsäck som man kan slänga med på elden...
Skitbra att tända med tex i smidesässjan för övrigt...

Tycker man städar och städar jämt och ständigt men ändå är där skitigt och äckligt...  :-X


Edit, ja vi har numera en stor tunna med lock på fabriken med gamla avlagda kläder och sådant som tvättats man kan riva trasor av..
Riktigt bra när man håller på med hydraulgrejer och sådant som måste vara kliniskt rent.
(Hydraulik och sådant brukar jag tvätta med bensin innan jag sätter ihop det, samma med hårt smutsade lagerbanor och annat)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-16 kl 17:59 »
Gammal tvättbensin som är för lortig för att tvätta saker i mer nogräknade sammanhang brukar jag använda för att skölja ur spilloljebaljor mm.
Rena men oljiga oljemått, trattar mm förvarar jag numera i plastkassar så att man inte blir kladdig av dem och så att inte damm och annat skräp fastnar i oljan. När man blandar till tvåtaktsbränsle är det lätt gjort att skölja ur oljemåttet med bensin när man ändå håller på, så står det inte och är kladdigt sen.
Fettsprutor har jag ingen bra organisation för för tillfället.
Papper som är indränkta med bensin eller andra lösningsmedel eldar jag upp på en gång (åtminstone samma dag som de har använts), bättre att elda upp dem än att de ska ligga och avdunsta och sprida oförbrända kolväten omkring sig.
Jag försöker undvika att ha baljor och pytsar med lösningsmedel framme, om möjligt häller jag över det till en flaska med tätt lock när jag är klar för tillfället.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-16 kl 20:14 »
Oljekannor och fylltrattar med olja har sin givna plats där det är ok att dom droppar lite olja.   Gärna på en avskuren tunna med ett galler på.
Fettsprutan har en liknande plats.

Allt handlar om att bygga upp en fungerande logistik i verkstan.
Åk gärna in och studera på en större verkstad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #6 skrivet: 16 sep-16 kl 21:56 »
Ja, jag har gjort ett dedicerat hyllfack för sådant där oljerester samlas upp i en behållare (alternativt tex en gammal tidning som ligger på ett underlag, etc).


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #7 skrivet: 19 sep-16 kl 15:26 »
Tvättbensin, lacknafta etc kan tvättas med vatten! Skiten löser sig i vattnet, det organiska lösningsmedlet flyter ovanpå och kan hällas av (om man inte rent av har en separertratt.)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #8 skrivet: 19 sep-16 kl 23:38 »
Tvättbensin, lacknafta etc kan tvättas med vatten! Skiten löser sig i vattnet, det organiska lösningsmedlet flyter ovanpå och kan hällas av (om man inte rent av har en separertratt.)
Eller så har man en tunna utan botten som flyter i en sjö. Den typen av "reningsverk" finns säkert fortfarande i drift i några länder.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #9 skrivet: 25 sep-16 kl 12:41 »
Jag valde att gjuta golv och göra ett förråd bredvid garaget, där jag kan ha kladdiga saker.
Det ryms även en bil i förrådet om jag vill.
Nu är förrådet klart och jag ska ut och bygga hyllor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #10 skrivet: 10 okt-16 kl 19:09 »
Tvättbensin, lacknafta etc kan tvättas med vatten! Skiten löser sig i vattnet, det organiska lösningsmedlet flyter ovanpå och kan hällas av (om man inte rent av har en separertratt.)

Dock hjälper inte det om tvättvätskan börjar vara så bemängd med olja att allt man tvättar fortsätter vara kladdigt. Inte heller om de mest lättflyktiga kolvätena redan har avdunstat för länge sen.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-16 kl 22:47 »
När jag körde enduro hade jag ett bra knep för att slippa olja på garagegolvet när jag bytte framgaffeltätningar: byt hos en kompis istället :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #12 skrivet: 24 okt-16 kl 09:53 »
Förklarar kanske varför polaren jämt rullade ned sin motorcross till mig på tiden den begav sig... Han skyllde på att han inte hade något garage (trots deras loge på säkert 250 kvadrat)...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #13 skrivet: 07 dec-16 kl 09:00 »
Tvättbensin, lacknafta etc kan tvättas med vatten! Skiten löser sig i vattnet, det organiska lösningsmedlet flyter ovanpå och kan hällas av (om man inte rent av har en separertratt.)

Jag har provat nu och det tycks inte ha fungerat särskilt bra. Jag hade en halvliter förorenad tvättbensin, smutsen bestod nog mest av kolpartiklar (dieselsot + grafit från kolborstar i en startmotor). Hällde den i en 1,5 l petflaska tillsammans med lika mycket vatten, skakade om grundligt och lät den stå över natten. Efteråt var det klart vatten i botten av flaskan och längst upp helsvart bensin. Möjligen ligger en del av smutsen och flyter i gränsskiktet mellan vatten och bensin.
Har nu skakat om flaskan igen och ska låta den stå ytterligare några dygn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #14 skrivet: 10 dec-16 kl 11:44 »
De oönskade ämnena går ju faktiskt dit där de vill vara, inte dit vi vill ha dem.

I går hade jag förresten fått riktigt otrevliga ämnen på händerna, kreosot mm, och försökte först bli av med det med hand-diskmedel med uteblivet resultat. Tog då extra virgin olivolja och blev av med skiten direkt. Kamraten som var med påminde då om det klassiska "lika löser lika" och lade till - då vet du vad du äter ;D

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #15 skrivet: 26 jul-17 kl 15:25 »
Låt det ligga 1-2 dygn i ren diesel, sen är det som nytt igen...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #16 skrivet: 26 jul-17 kl 22:16 »
Jag har provat nu och det tycks inte ha fungerat särskilt bra. Jag hade en halvliter förorenad tvättbensin, smutsen bestod nog mest av kolpartiklar (dieselsot + grafit från kolborstar i en startmotor). Hällde den i en 1,5 l petflaska tillsammans med lika mycket vatten, skakade om grundligt och lät den stå över natten. Efteråt var det klart vatten i botten av flaskan och längst upp helsvart bensin. Möjligen ligger en del av smutsen och flyter i gränsskiktet mellan vatten och bensin.
Har nu skakat om flaskan igen och ska låta den stå ytterligare några dygn.

Det har fortfarande inte hänt något mer efter över ett halvår.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #17 skrivet: 26 jul-17 kl 22:19 »
De oönskade ämnena går ju faktiskt dit där de vill vara, inte dit vi vill ha dem.

I går hade jag förresten fått riktigt otrevliga ämnen på händerna, kreosot mm, och försökte först bli av med det med hand-diskmedel med uteblivet resultat. Tog då extra virgin olivolja och blev av med skiten direkt. Kamraten som var med påminde då om det klassiska "lika löser lika" och lade till - då vet du vad du äter ;D

Det fungerar lika bra med vilket animaliskt eller vegetabiliskt fett som helst. T ex smör, margarin eller hudlotion. Ett beprövat sätt är att smeta in lortiga men tvättade händer med hudlotion innan man går och lägger sig, sedan tvättar man dem på vanligt sätt nästa morgon och därefter är de rena.
Vet man att man ska smutsa ner händerna med besvärlig smuts kan man gärna smeta in dem med något rent fett i förväg, så fyller det hudens porer och gör det lättare att tvätta bort smutsen sen. Det är på det sättet såna här förebyggande handskyddsmedel fungerar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #18 skrivet: 26 jul-17 kl 22:22 »
Oljekannor och fylltrattar med olja har sin givna plats där det är ok att dom droppar lite olja.   Gärna på en avskuren tunna med ett galler på.

En variant på det är att jag har en stor konservburk med ett galler halvvägs upp stående i garaget. I den ställer jag gamla oljefilter med öppningen nedåt, borrar eller slår ett hål upptill i filterburken, och så får de stå där och rinna av tills det är dags att köra till miljöstation. Då är de rumsrena under transporten.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #19 skrivet: 27 jul-17 kl 08:31 »
Det har fortfarande inte hänt något mer efter över ett halvår.
Sån't händer. Sotet lättare än vatten och/eller inte vattenlösligt alls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser