Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användning av böcker.  (läst 5814 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
Användning av böcker.
« skrivet: 07 jan-13 kl 14:51 »
Hej!

Jag har en del "matnyttiga" böcker, och skulle gärna dela med mig av kunskapen jag läst mig till. Hur fungerar det med lagstiftninng kring texter? Kan jag skriva av en text från en bok och lägga in i handboken utan att bryta mot lagen? Eller måste texten omformuleras?

Nu tänker jag främst på texter ur kokböcker, dvs recept, men i min ägo finns även andra böcker som skulle kunna vara intressanta för en självhushållare.

Finns det någon "boktips"-sida i handboken, och om det inte finns det, skulle det kunna vara till nytta?


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Användning av böcker.
« Svar #1 skrivet: 07 jan-13 kl 15:29 »
Att skriva av ett recept rakt  av är inte ok. Men har du testat receptet och kanske ändrat det lite, bytt ut någon ingrediens eller lägger till lite extra tips och knep, är det troligen inga problem. Särskilt inte om det är ett recept som i olika varianter förekommer i många kokböcker.

En sida med boktips för självhushållare tycker jag låter som en bra idé. Det blir iofs lite marknadsföring, men så länge man inte själv tjänar något på det är det ju ok. Det bör nog inte vara några länkar direkt till bokhandlare, utom butiken här, men titel och författare kan ju skrivas ihop så att man enkelt kan söka själv sedan.

Sedan finns det även en hel del riktigt gamla kokböcker som inte längre är skyddade av upphovsrätten. En hel del kan man hitta inscannade på Projekt Guttenberg. Både på svenska och på andra språk. Det skulle kunna vara intressant att testa en del äldre recept för att se hur de skiljer sig från nyare. Troligen är ingredienserna i de gamla kokböckerna inte alltid helt lätta att hitta, om man inte själv odlar eller slaktar egna djur...
« Senast ändrad: 07 jan-13 kl 15:42 av sɹǝpuɐ »

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #2 skrivet: 07 jan-13 kl 16:39 »
Hur kan man kolla om boken man vill dela med sig av är upphovsrättsskyddade?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Användning av böcker.
« Svar #3 skrivet: 07 jan-13 kl 16:46 »
Hur kan man kolla om boken man vill dela med sig av är upphovsrättsskyddade?

Jag tror att alla böcker som är äldre än 50 år inte längre är skyddade.

Halte

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 16:52 »
Jag tror att alla böcker som är äldre än 50 år inte längre är skyddade.
Om man kollar på "Project Runebergs" sida (de sysslar med digitalisering av gamla böcker för att ge ut på nätet gratis) så står det så här:
"Project Runeberg is very careful to respect copyright held by authors, illustrators, and translators. But when they have been dead for more than 70 years, the copyright expires, and we are free to publish their works."

Så man behöver ju veta när författaren, ev. översättare och ev. illustratörer har avlidit och så lägga på 70 år.. Så det är ju inte så fasligt många böcker som man har i sitt hem normalt sett som kan användas fritt..

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 16:56 »
Om man nu inte som jag samlar på gamla kokböcker...

Halte

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #6 skrivet: 07 jan-13 kl 17:03 »
Om man nu inte som jag samlar på gamla kokböcker...
Då kan det ju vara en annan sak.. :)

Men det har ju ingenting med tryckår att göra då som jag förstår det.. Låter ju lite konstigt men så verkar det ju vara. Om någon gjort en nytryckning av en gammal bok så kan alltså vem som helst lägga ut den på nätet om nu inte man har gjort någon förändring i texten. Verket är bara upphovsrättsskyddat sett ur författarens synpunkt och inte den som framställt verket.

Hur gamla kokböcker har du?
Och är du intresserad av fler? :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #7 skrivet: 07 jan-13 kl 17:09 »
Jag har 0 kr att lägga på den typen av lyx tyvärr, annars hade jag svarat ja. Den äldsta jag har är tryckt så nyligen som tidigt 1930tal, men den är ändå mycket intressant för självhushållare.

Halte

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 17:16 »
Jag har 0 kr att lägga på den typen av lyx tyvärr, annars hade jag svarat ja. Den äldsta jag har är tryckt så nyligen som tidigt 1930tal, men den är ändå mycket intressant för självhushållare.

0 kronor är vad det kostar (om jag har några kvar) om du kan hämta dem här.. Annars portot.

Fick frågan om att hjälpa och köra grannens hela hem till soptippen i sommras, eller soptippen och Myrorna för att vara exakt.. Men jag tyckte det var synd att slänga så enormt mklt böcker, husgeråd, möbler, prylar och kläder så jag flyttade allt till min ladugård, sorterade allting och så sa jag åt alla i byn att komma och hämta det de ville ha.. :)

Men mest procentmässigt var det av kokböcker och konstböcker, jag skymtade en del gamla koköcker också, bland annat någon gammal Cajsa Warg tror jag.. Men jag har inte tittat efter vilka böcker som finns kvar, så det är inte säkert de äldsta finns där fortfarande.

Men är du intresserad kan jag ta en titt och se vad som finns kvar.. Just nu ska jag iväg och jobba några dagar men i slutet av veckan hinner jag nog titta efter, dock är det en helvetiskt massa flyttkartonger med böcker så jag kanske inte hinner titta igenom dem alla på en gång. Hur gamla kokböcker man man räkna som "gamla" och intressanta för dig?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 17:28 »
WOW!!!! *håller mig hårt i dörrkarmen för att inte genast åka till Östergötland* Allt äldre än 1960-tal är intressant!!!  :)


ON topic, hur f*n får jag reda på om om upphovsmannen är förlaget eller författaren, och hur får jag reda på om författaren varit död i +70 år?
Läste på på PRVs hemsida nu, och det förs inga register över sånt här tydligen. Ska jag "chansa" på att inte alternativ, och jag själv åker dit på att publicera recept från en bok som trycktes för ca 80 år sedan?

Halte

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #10 skrivet: 07 jan-13 kl 17:42 »
WOW!!!! *håller mig hårt i dörrkarmen för att inte genast åka till Östergötland* Allt äldre än 1960-tal är intressant!!!  :)


ON topic, hur f*n får jag reda på om om upphovsmannen är förlaget eller författaren, och hur får jag reda på om författaren varit död i +70 år?
Läste på på PRVs hemsida nu, och det förs inga register över sånt här tydligen. Ska jag "chansa" på att inte alternativ, och jag själv åker dit på att publicera recept från en bok som trycktes för ca 80 år sedan?


Kollade lite på Svenska Förläggar Föreningen: http://forlaggare.se/forlagsjuridik/vanliga-fragor-och-svar-(faq)

Där står det bara att upphovsrätten gäller till 70 år efter sista upphovsrättsinnehavaren dör..
Har författaren, illustratören lite udda namn kan man kanske kolla dem i de CD-databaser som getts ut över döda i Sverige 1901-2006(?), har den liggandes någonstans på någon hårrddisk. Kanske går att Googla dem också, det kan ju finns info..

Boken från 1930 borde ju kunna vara fri från upphovsrätten..

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #11 skrivet: 07 jan-13 kl 17:46 »
Det är tydligen vanligt att upphovsrätten överlåts till förlaget, och gäller då så länge förlaget finns plus 70 år. Eftersom förlaget fortfarande finns (i  det här fallet heter det numera Bonnier Tidskrifter) kanske det är dumt att chansa...

Skickar ett mail till dem och hör vad de tycker.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #12 skrivet: 08 jan-13 kl 18:49 »
Enligt Bonnierkoncernen är inte recept upphovsrättsskyddade, så det kan jag i alla fall dela med mig av! :)

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #13 skrivet: 10 jan-13 kl 12:47 »
Jag har fattat det som recept och tex manualer är ok att ur upphovsrättsperspektiv. Var det inte ett fall med någon kokboksförfattare som plankat av en annan kokboksförfattare typ förra året? Jag fattade det som om hon nöjt sig med recepten och inte tagit kringtexten harde hon kommit undan med det.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Användning av böcker.
« Svar #14 skrivet: 10 jan-13 kl 13:02 »
Det innebär nog i praktiken att:

Citera
Det är ur upphovsrättsligt perspektiv OK att testa recept från en kokbok och att skriva av listan med ingredienser, men sedan måste du med egna ord beskriva hur man lagar till receptet.

Det skulle kanske kunna vara en bra anvisning för andra ivriga handboksredaktörer?
« Senast ändrad: 10 jan-13 kl 13:04 av sɹǝpuɐ »

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #15 skrivet: 10 jan-13 kl 13:25 »
Ja!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Användning av böcker.
« Svar #16 skrivet: 10 jan-13 kl 14:06 »
Jag har uppdaterat texten om upphovsrätt / copyright i handboken.

http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=%C3%96vrigt/Om_handboken

Om någon ser något problem med det, så hör av er!

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #17 skrivet: 10 jan-13 kl 21:44 »
WOW!!!! *håller mig hårt i dörrkarmen för att inte genast åka till Östergötland* Allt äldre än 1960-tal är intressant!!!  :)


ON topic, hur f*n får jag reda på om om upphovsmannen är förlaget eller författaren, och hur får jag reda på om författaren varit död i +70 år?
Läste på på PRVs hemsida nu, och det förs inga register över sånt här tydligen. Ska jag "chansa" på att inte alternativ, och jag själv åker dit på att publicera recept från en bok som trycktes för ca 80 år sedan?

OFF topic kan jag åka på utflykt till Haltefamiljen och hämta kokböckerna och ta med dem till dig vid första bästa dejt vi har.
Fast det är ju inte ett dugg av min godhet, utan helt enkelt ett trix för att det ska bli av att ta en kaffe ihop med dig.  :P

Malines här igen

  • Gäst
SV: Användning av böcker.
« Svar #18 skrivet: 10 jan-13 kl 21:54 »
Fast han hade inga böcker. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser