Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ’Fet plastisk lera’  (läst 890 gånger)

Lisapisa

  • Inlägg: 1
    • -
’Fet plastisk lera’
« skrivet: 27 feb-23 kl 07:26 »
Jag behöver förbättra den nära markytan omkring min gamla grävda brunn. I en beskrivning från 1946 om hur man anlägger en grävd brunn läser jag att man överst runt brunnen bör lägga ’fet plastisk lera’ och över den grus. Finns det någon som vet var kan man få tag i den sortens lera? Eller vad annars kan jag använda?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ’Fet plastisk lera’
« Svar #1 skrivet: 27 feb-23 kl 07:55 »
Det finns säkert i någon lergrop i trakten. Hör med gamlingar med lokalkännedom eller undersök vad som finns kvar av lergroparna vid nedlagda tegelbruk i närheten. Man behöver knappast ta den långväga ifrån.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: ’Fet plastisk lera’
« Svar #2 skrivet: 27 feb-23 kl 20:15 »
Lyssna med närmaste lantbrukare eller markentreprenör, det borde inte vara omöjligt att få/köpa en skottkärra eller bilsläpkärra med lera när det plöjs eller grävs.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: ’Fet plastisk lera’
« Svar #3 skrivet: 28 feb-23 kl 08:54 »
Vad är det för problem du har med brunnen?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser