Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?  (läst 14474 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« skrivet: 18 nov-11 kl 08:19 »
Om du funderar på att skriva om något i handboken och behöver källor att hämta info från så kan jag bistå med pdf-filer på gamla Återartiklar.
Det gäller både nyare nummer och gamla som inte finns kvar som tryckta, dvs före 2003.
Det är lite pyssel att ta fram filerna så erbjudandet gäller bara i Handbokssyfte.

Behövs det sedan bilder till artikeln så kanske jag kan hjälpa till med det också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-11 kl 08:52 »
Kan inte alla gamla (utsålda!!!) Åter ligga som en del av Handboken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #2 skrivet: 18 nov-11 kl 09:01 »
Kan inte alla gamla (utsålda!!!) Åter ligga som en del av Handboken?

Bra idé, men
1. Då måste vi leta rätt på alla artikelförfattare och kolla om de vill ha sina texter inlagda och utsatta för ändring och utveckling. Sedan ska det skapas konton i deras namn så att de står som författare till den första revisionen.
2. Artiklarna (inte alla) är ofta skrivna i jag-form och berättar ur personligt perspektiv hur man gör olika saker. Då kan ju ingen annan vidareutveckla texten.

Jag tror det är bättre att man skriver en ny text, anpassad för handboken, och sedan längst ned länkar till den gamla Återartikeln som ett lästips. På något sätt kommer nämligen alla gamla nr att göras tillgängliga som pdf-filer, förr eller senare (troligen senare). Antingen gratis eller att ladda ner via e-butiken.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #3 skrivet: 19 nov-11 kl 18:03 »
På något sätt kommer nämligen alla gamla nr att göras tillgängliga som pdf-filer, förr eller senare (troligen senare). Antingen gratis eller att ladda ner via e-butiken.
Är det något du vill ha hjälp med angående det så ställer jag gärna upp, är dessutom väldigt nyfiken på de nr som jag inte fått tag på ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #4 skrivet: 19 nov-11 kl 20:14 »
Tackar, den stora grejen blir ju att byta programvara för e-butiken så att den kan hantera nedladdningsbara filer. Det bävar jag för, vet du någon som kan sådant så tipsa gärna.

Halte

  • Gäst
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #5 skrivet: 19 nov-11 kl 20:27 »
Vad används för programvara i dagsläget till näthandeln?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #6 skrivet: 19 nov-11 kl 20:35 »
Vad används för programvara i dagsläget till näthandeln?
En liten enkel programvara som heter Midicart. Skulle behövas något bättre, som t ex kan hantera åäö på Mac och nedladdningsbara filer. Kanske även kortbetalning?
Kundregister behövs inte, det har jag hemma i datorn.
Vet du något bra?

Halte

  • Gäst
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 20:58 »
Vet inget så här rakt upp och ned.. Ska det vara en "hostad" tjänst eller med programvaran installerad på egen server?

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-11 kl 21:47 »
En variant skulle ju va att sälja på USB-sticka och skicka på post, om det inte blir stor efterfrågan så är ju det ganska smidigt.
Hur stor plats tar varje år?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #9 skrivet: 19 nov-11 kl 21:54 »
Om inte USB-stickorna kostar alltför mycket, vill jag gärna köpa!  Mina gamla Åter har råkat ut för diverse olyckor ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #10 skrivet: 19 nov-11 kl 22:03 »
Vet inget så här rakt upp och ned.. Ska det vara en "hostad" tjänst eller med programvaran installerad på egen server?

Den ska installeras på denna server. Behöver göra en del anpassningar i utseende också så att den smälter in, som nu.
En variant skulle ju va att sälja på USB-sticka och skicka på post, om det inte blir stor efterfrågan så är ju det ganska smidigt.
Hur stor plats tar varje år?

Fiffigt med usb, åtminstone vad gäller slutsålda nr. Men vad jag förstått så vill många kunna köpa även nyare nr / artiklar digitalt och är väl då ute efter det snabba och smidiga i att bara ladda ner direkt. Ska man vänta på en usb-sticka med posten kan man väl lika gärna vänta på en papperstidning.
Man kanske kan erbjuda både papperstidning, usb och nedladdning. Eller varför inte en "app"?   ;D

Ärligt talat drar jag mig lite för att dra igång detta med digital nedladdning, men flera önskar det. Och det vore förstås skönt att slippa klistra lite adressetiketter... ;)

pålle

  • Gäst
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #11 skrivet: 19 nov-11 kl 22:06 »
Vad är en app för den okunnige ? :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #12 skrivet: 19 nov-11 kl 22:44 »
Fiffigt med usb, åtminstone vad gäller slutsålda nr. Men vad jag förstått så vill många kunna köpa även nyare nr / artiklar digitalt och är väl då ute efter det snabba och smidiga i att bara ladda ner direkt. Ska man vänta på en usb-sticka med posten kan man väl lika gärna vänta på en papperstidning.
Man kanske kan erbjuda både papperstidning, usb och nedladdning. Eller varför inte en "app"?   ;D
För oss med mobilt bedband låter usb som en jättebra lösning med de gamla numren. Skulle jag ladda ner dem skulle det ta några veckor...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #13 skrivet: 19 nov-11 kl 22:48 »
För oss med mobilt bedband låter usb som en jättebra lösning med de gamla numren. Skulle jag ladda ner dem skulle det ta några veckor...
Samma problem här!  USB eller CD låter underbart!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #14 skrivet: 19 nov-11 kl 22:50 »
Den ska installeras på denna server. Behöver göra en del anpassningar i utseende också så att den smälter in, som nu.
Har som sagt inte hållt på så mkt med just webbutiker men jag vet att osCommerce (open source, gratis) har stöd för nedladdning av filer.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #15 skrivet: 20 nov-11 kl 08:23 »
Vad är en app för den okunnige ? :)

Ett program för en mobiltelefon eller liknande. I detta fallet troligen en PDF-läsare med nedladdningsfunktion som har försetts med Alternativ.nu - logo, kombinerat med information om när nya nummer av Åter kommer ut, så att den hämtar nya nummer med automatik.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #16 skrivet: 11 dec-12 kl 08:58 »
Om du funderar på att skriva om något i handboken och behöver källor att hämta info från så kan jag bistå med pdf-filer på gamla Återartiklar.
Det gäller både nyare nummer och gamla som inte finns kvar som tryckta, dvs före 2003.
Det är lite pyssel att ta fram filerna så erbjudandet gäller bara i Handbokssyfte.

Behövs det sedan bilder till artikeln så kanske jag kan hjälpa till med det också.

Jag vill puffa lite för detta. Det finns ju 59 gamla nummer att ösa kunskap ur. Inte så att man får kopiera artiklar rakt av, men man kan hämta inspiration och info.
Skicka bara ett PM till mig så mailar jag över de artiklar ni vill ha.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #17 skrivet: 15 jan-13 kl 23:44 »
@ Petter
Hur går det med försäljnings funderingarna av de nummer som inte finns i pappersformat? (väntar spänt) ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #18 skrivet: 16 jan-13 kl 07:36 »
Tja, jag har tyvärr inte hunnit komma någon vart med det projektet.  :-\
Först av allt måste jag skaffa en ny butiksprogramvara som kan hantera digitala filer, och sedan koppla ihop det med mitt nuvarande register och ekonomiprogram... Känns som en stor och jobbig grej bara att få det att funka. Det är programmeringsgrejer för både forumet och handboken som måste ordna i första hand, när jag nu får tag på någon kodknackare. Sedan måste man ordna kort- och inlösenavtal.

Men det är ju sånt som oundvikligen måste göra ändå för eller senare. Så det kommer att bli av.

Har även funderat på att trycka upp en "bok" av de fem första årens tidningar. 98 till 2002.

M Bond

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #19 skrivet: 16 jan-13 kl 07:55 »
Att nytrycka de gamla numren i en bok var den bästa idén hittills!

M

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #20 skrivet: 16 jan-13 kl 08:15 »
Först av allt måste jag skaffa en ny butiksprogramvara som kan hantera digitala filer, och sedan koppla ihop det med mitt nuvarande register och ekonomiprogram... Känns som en stor och jobbig grej bara att få det att funka. Det är programmeringsgrejer för både forumet och handboken som måste ordna i första hand, när jag nu får tag på någon kodknackare. Sedan måste man ordna kort- och inlösenavtal.

Du har inte funderat på att publicera materialet på Amazon? De har ju redan programvara och allt annat, så då är det bara själva materialet som behövs.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #21 skrivet: 16 jan-13 kl 08:26 »
Det ska jag kolla upp, tack.  :)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #22 skrivet: 16 jan-13 kl 08:31 »
Hittar/fattar inte. Är det Kindle du menar?
Rörig hemsida...

Maskros

  • Inlägg: 19
    • Västerbotten
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #23 skrivet: 10 apr-13 kl 18:46 »
Hur gick det med .pdf ideerna?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #24 skrivet: 11 apr-13 kl 08:59 »
Hur gick det med .pdf ideerna?

Inget ännu, för mycket annat att stå i.  :-\
Men det går fortfarande bra att begära pdf-artiklar som underlag till texter i handboken.  :)

Maskros

  • Inlägg: 19
    • Västerbotten
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #25 skrivet: 13 apr-13 kl 14:46 »
Tråkigt att höra, hoppas du kan genomföra det någon gång, Är väldigt intresserad

lige

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
    • Liberumia
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #26 skrivet: 29 apr-13 kl 22:16 »
Om du funderar på att skriva om något i handboken och behöver källor att hämta info från så kan jag bistå med pdf-filer på gamla Återartiklar.
Det gäller både nyare nummer och gamla som inte finns kvar som tryckta, dvs före 2003.
Det är lite pyssel att ta fram filerna så erbjudandet gäller bara i Handbokssyfte.

Behövs det sedan bilder till artikeln så kanske jag kan hjälpa till med det också.
Om det är okej för dig Petter så kan jag bistå med PDF-or på utvalda artiklar som jag skannat in för egen säkerhetskopiering (kvaliteten är usel, men läsbar  :)).
Det gäller artiklar från 98 och fram inom skinn (sömnad och beredning), ull (tova, karda, spinna), sömnad, värme, bivax, mathantering (recept, mm.)
Jag har även en artikel från Kloka Hem 2013 om massugnar, om nån är sugen på at skriva om sådanna (finns lite inf. i artiklarna om Majas lerhus också).
Att nytrycka de gamla numren i en bok var den bästa idén hittills!
Jag håller med, vilken guldgruva! Men se upp för gamla kontaktupplysningar, epost- och webbadresser.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #27 skrivet: 29 apr-13 kl 22:29 »
Jag håller med, vilken guldgruva! Men se upp för gamla kontaktupplysningar, epost- och webbadresser.

Det hade jag inte tänkt på. Om gamla nr ska tryckas igen som en bok eller senare distribueras digitalt kanske man skulle ta bort gamla annonser, telefonnummer osv? 

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #28 skrivet: 26 dec-16 kl 12:15 »
@Petter
Jag vill fortfarande läsa de gamla åter tidningarna, har du funderat ut någon lösning än?
Om du har dom i filformat är det nog enklast att skicka över nätet ändå.
Här är en gratis lösning på att skicka stora filer (2GB), https://sprend.com/
Du tar betalt via butiken, laddar upp filen,  och jag laddar ner till min dator
Finns även för att skicka till flera samtidigt, http://blog.sprend.com/sprend-pro/?lang=sv, kostar 540:-+m/år
Här är en annan som kan hantera 5 GB åt gången http://www.filecentral.se/filecentral/app/sv/pub-desktopclient.html
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #29 skrivet: 26 dec-16 kl 15:08 »
Jag har fixat programvara till butiken så det går att sälja pdf-filer där. Det är nu dags att gå igenom alla gamla filer och konvertera dokumenten till nyare versioner så jag kan öppna dem, justera för försvunna typsnitt och bildfiler och sedan göra pdf-filer som ser snygga ut. Samt leta reda på alla författare och kolla så en återpublicering är OK med dem.

Ett rätt stort jobb, jag funderar på att göra en test-tidning först för att se hur stort intresset är.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #30 skrivet: 10 jan-17 kl 13:41 »
Bra idé att testa intresset irl!  De flesta visar mera intresse i teorin än när det gäller att faktiskt köpa.

  Jag också ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Behöver du pdf-filer av gamla Åter-artiklar?
« Svar #31 skrivet: 26 feb-17 kl 10:07 »
Att nytrycka de gamla numren i en bok var den bästa idén hittills!
M

Väcker liv i denna gamla tråd. Har gjort ett frågeformulär där man kan tycka till om bl a slutsålda Åter som tryckt bok eller PDF-filer.
Svara gärna här: https://goo.gl/forms/6Ap1xqpzexdFifAh1


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser