Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok om kalkoner?  (läst 5946 gånger)

Jandie

  • Inlägg: 11
  • Lycka vore om man kunde ha höns i studentlägehet.
    • Östergötland
Bok om kalkoner?
« skrivet: 03 feb-11 kl 12:58 »
Hej!

Min pappa är alltid på jakt efter nya projekt och den senaste tiden har han tittat mycket åt kalkon uppfödning. Nu är det så att han fyller år nästa vecka och jag hade önskat hitta en bok om just kalkoner och skötsel att ge till honom i present. Någon som känner till nån sådan bok eller nån bok om fjäderfä skötsel som innehåller kalkoner?

Tacksam för tips!
Mina vänner förstår inte varför jag hellre vill ha en höna än en hamster och min pojkvän förstår inte varför jag hellre vill ha kycklingar än barn.

The Game

  • Gäst
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 13:39 »
I sverige så är fjäderfä litteraturen usel..
Jag har precis köpt några böcker från UK det står om kalkoner i en del av dom..
Kan kolla och skicka över till dig isf??
/mvh
majsan

ps: är inne på kalkoner med..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 14:01 »
högberga säljer en bok om kalkoner på engelska... turkeys blablabla
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 14:02 »
I den svenska boken "Fjäderfäskötsel" av Sune Träskman finns det ett kapitel om  kalkonskötsel. Bla om raser, kläckning, kalkonhus, utfodring, slakt, sjukdomar m.m. Denna boken går att köpa på antikvariat.

Finns en engelsk bok som heter "Turkeys at home" som går att köpa på högberga http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=297
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 22:15 »
På antikvariat har jag hittat "kalkonboken" skriven 1936 men bra ändå, sen finns det en annan bok som heter "slaktkyckling och kalkon". Så leta på bokbörsen/antikvariat det finns rätt mycket fjäderfälittratur skriven mellan 1950-60 talet.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 18:40 »
Har du tur kan du hitta på antikvariat "Våra Fjäderfä" av Nils Olsson. Den trycktes i flera omgångar på 1950-1960-talen. Behandlar höns, kalkoner ankor och gäss. Om man bortser från att man numera inte rekomenderar att alltid ge antibiotika i startfoder till kycklingar så har inte mycket ny kunskap tillkommit sedan dess. Boken beskriver rationell "storskalig" uppfödning av fjäderfä under den perioden, vilket stämmer alldeles utmärkt med småskalig självhushållning nu. Tiderna förändras, men den kunskap man hade om fjäderfäuppfödning då fungerar utmärkt fortfarande!
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #6 skrivet: 04 feb-11 kl 22:48 »
Har du tur kan du hitta på antikvariat "Våra Fjäderfä" av Nils Olsson. Den trycktes i flera omgångar på 1950-1960-talen. Behandlar höns, kalkoner ankor och gäss. Om man bortser från att man numera inte rekomenderar att alltid ge antibiotika i startfoder till kycklingar så har inte mycket ny kunskap tillkommit sedan dess. Boken beskriver rationell "storskalig" uppfödning av fjäderfä under den perioden, vilket stämmer alldeles utmärkt med småskalig självhushållning nu. Tiderna förändras, men den kunskap man hade om fjäderfäuppfödning då fungerar utmärkt fortfarande!
Just ja! Glömde skriva in "Våra fjäderfän" i mitt inlägg! Den boken är suverän! Köpte den själv på internet antikvariat.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 15:21 »
Den boken är suverän!

Håller med! =)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-11 kl 15:33 »
Ursäkta att jag gör ett inlägg som inte hamnar exakt rätt men jag ville bara berätta:
För många år sedan (10-15 år ) födde vi upp kalkoner. Dubbelbröstade kalkoner har jag för mig att rasen hette. De blev skitstora, vita ståtliga, friska och mycket trevliga. Vi levde mer eller mindre på kalkonkött, som är något av det bästa man kan äta. Man kan ju laga otroligt många olika maträtter och när vi styckade ut bröstkättet så fick man en magert jättefint kött som kunde väga ett par kilo! Helt fantastiskt.
Det som var så häftigt var att vi bara hade en hane i taget! När vi slaktat det färgglada hanen så tog det bara några veckor så hade nästa som stod på tur utvecklat slör och vackra färger. Det kan bara vara en dominant hane itaget.
Lycka till ni kommer få mycket glädje av ett uppfödning!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-11 kl 18:41 »
En av mina nyaste böcker heter " HÖNS och andra fjäderfän" där det står om kalkoner :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jandie

  • Inlägg: 11
  • Lycka vore om man kunde ha höns i studentlägehet.
    • Östergötland
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #10 skrivet: 26 feb-11 kl 10:19 »
Tack för alla jättebra tips. Det blir till att åka runt på antikvariat och bevaka bokbörsen med andra ord (Farsan kan inte engelska). Tack igen!
Mina vänner förstår inte varför jag hellre vill ha en höna än en hamster och min pojkvän förstår inte varför jag hellre vill ha kycklingar än barn.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #11 skrivet: 26 feb-11 kl 14:06 »
Tack för alla jättebra tips. Det blir till att åka runt på antikvariat och bevaka bokbörsen med andra ord (Farsan kan inte engelska). Tack igen!
Bokbörsen är suverän! Där har jag beställt alla mina böcker om fåglar ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

S3er4

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #12 skrivet: 22 aug-21 kl 10:30 »
I den svenska boken "Fjäderfäskötsel" av Sune Träskman finns det ett kapitel om  kalkonskötsel. Bla om raser, kläckning, kalkonhus, utfodring, slakt, sjukdomar m.m. Denna boken går att köpa på antikvariat.

Finns en engelsk bok som heter "Turkeys at home" som går att köpa på högberga http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=297


Länken fungerar inte längre  :(

Har även kollat på https://www.bokus.com/ samt https://adlibris.com/...

kanske får se om den går att få tag på begagnat??

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Bok om kalkoner?
« Svar #13 skrivet: 23 aug-21 kl 07:52 »
Om du söker på Högberga ab direkt och söker efter böcker hittar du den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogskälla, tuslus, fri, Källeberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser