Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att lägga till undersidor  (läst 10312 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Att lägga till undersidor
« skrivet: 10 jan-11 kl 10:00 »
Det är många som ber om nya undersidor som de tycker saknas. Så det kan ju vara bra att klargöra att det är fritt fram för vem som helst att lägga till undersidor själv.
Klicka på "Ny undersida" i menyn som ploppar upp när man klickar på bland sidverktygen uppe till höger.

Tidigare stod det MER istället för den bruna knappen, det kanske var lättare att upptäcka?

Gångtrött

  • Gäst
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 15:54 »
Ja, lite svårupptäckt var den.. Jag fick leta ett tag innan jag hittade den..

En annan sak som jag funderade lite på gällande undersidor.. Ett problem med att lägga till undersidor fast inget innehåll är att en besökare lätt tröttnar om man hela tiden kommer till "Den här sidan har inget innehåll..". Exempelvis under Får (http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Djur/F%C3%A5r) så finns det inget innehåll förens man klickat igenom ända ned till "Sjukdomar", det är lätt att man redan innan dess antar att det inte finns någon info alls på sidan. Funderar på om man skulle märka upp undersidor utan innehåll på något sätt, typ med en "*" innan rubriknamnet så man lätt i menyerna ser vad som har innehåll eller inte..

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 08:02 »
Jag föreslår att man skriver en (parantes) om namnet på undersidan. Det är en tydlig markering att det kanske inte är så lönt att klicka på den sidan. Men samtidigt hamnar den sidan överst i listan med länkar till underliggande sidor, så det är en signal om att det fattas innehåll.

För att byta namn på en sida klickar man på "Ändra". Sedan kan man klicka på rubriken och "Edit".

Du kan titta på Vatten & Avlopp för att se hur det blir:

http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Bygga_%26_bo/Vatten_%26_avlopp
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 08:08 av sɹǝpuɐ »

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 08:08 »
Jag föreslår att man skriver en (parantes) om namnet på undersidan. Det är en tydlig markering att det kanske inte är så lönt att klicka på den sidan. Men samtidigt hamnar den sidan överst i listan med länkar till underliggande sidor, så det är en signal om att det fattas innehåll.
Testade och jag tycker det verkar som en alldeles utmärkt ide! Bara det inte ställer till i andra autolistor

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 08:10 »
Vi kanske ska fundera genom detta först. När man döper om sidor blir det ju en ompekning för varje gång, kan det medföra strul på sikt?

Det kanske räcker att försöka skriva lite på de befintliga tomma sidorna och sedan inte skapa så många nya förrän man vill skriva något på dem?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 08:20 »
Jag tror att det kommer att fungera med ompekningarna, men admin kanske behöver rensa "spöksidor" ibland. Men det innebär iofs en onödig belastning av systemet.

Bäst är kanske att undvika att skapa tomma sidor, om man inte har för avsikt att skriva något där.

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 09:26 »
Önskemål och förslag på undersidor kan ju skrivas i huvudsidans diskussionssida. Där kan man ju också diskutera hur man vill sortera upp olika undersidor och så. (Om man vill ha en mer synlig och där med lättillgänglig/aktic diskussionssida så kanske det inte vore fel med en wikipediastil där man har Artikeln | Diskussion i två tabbar). I dagsläget känns det lite som en omväg att komma till diskusssionssida om man bara vill kolla lite snabbt vad som händer.

Tills problemet att alla inte kan skapa nya diskussionssidor är löst kanske de som kan skapa nya kan spara ner en tomdiskussionssida på sidor de passerar....

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #7 skrivet: 08 dec-12 kl 14:34 »
Nu försöker jag lägga in en sida som en undersida till "stickbeskrivningar". Fastnar i ett fönster där man ska välja mall. Vilken ska jag välja och varför kommer det inte bara upp en färdig mall att skriva i? Blir väl ganska hattigt om vi ska ha en massa olika mallar...

*känner mig ånyo som en idiot*

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #8 skrivet: 08 dec-12 kl 15:13 »
Välj tom sida, exempelsida med rubriker eller grönsaker. Sedan kan du ändra dem.

Ett annat tips är att gå till "Min sida" och experimentera där. Det är din egen lilla privata wiki som bara du kan ändra.
Men andra kan läsa. Längst upp till vänster finns länk till "Min sida".


ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #9 skrivet: 08 dec-12 kl 15:31 »
Okej, nu skriver jag. Men så ska jag lägga till bilder som finns på min hårddisk, men det fungerar inte. Jag hittar "bildknappen", men kommer inte åt mina egna mappar?? Hit kommer jag:


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #10 skrivet: 08 dec-12 kl 15:42 »
Spara sidan först.
Sedan kan du ladda upp resurser, exempelvis bilder, till sidan. Alltså inte när du redigerar.
Sedan kan du åter redigera sidan och då hittar du bilden du nyss laddade upp.

Längst ner på varje sida finns en lista med resurser för den sidan, och funktioner för att bifoga filer (bilder) till sidan.

Man kan också söka och leta upp bilder som hör till andra sidor.



ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #11 skrivet: 08 dec-12 kl 15:50 »
Okej, nu verkar det funka. Men det är inte helt intuitivt, om man säger så...

Tack för hjälp, i alla fall!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #12 skrivet: 08 dec-12 kl 16:04 »
Inget som rör datorer är intuitivt med en gång. Men det blir intuitivt så småningom, om man gör samma sak några gånger.

Det finns flera finesser med det där att filer och bilder tillhör en viss sida. Även undersidor hör till den överliggande sidan. Och alla gamla versioner av sidan. Det innebär att man kan flytta runt sidorna och allt följer med. Eller byta namn på dem. Och fast man flyttat en sida så stämmer fortfarande alla länkar. Oavsett om det är länkar på sidan, till sidan eller från sidan. Det blir väldigt intuitivt. :)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #13 skrivet: 08 dec-12 kl 16:24 »
Nu har jag skapat en ny sida här http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Mat/Gr%C3%B6nsaker_och_vegetariskt

Jag håller på att lägga in en massa recept som undersidor till den. Men så tänkte jag att de kanske kunde synas på förstasidan (nån som förstår?). Hur gör man då?

(sorry för alla dumma frågor, men nu tänkte jag faktiskt lära mig detta)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #14 skrivet: 08 dec-12 kl 17:03 »
Kör hårt!

Du har säkert sett att det finns sådana listor med undersidor på andra sidor?

Ett sätt att få till detta är att använda en mall från början som har en lista så som du önskar.

Ett annat sätt är att redigera en sida som har en sådan lista och se hur det är gjort där.

I avsnittet frukt och bär, exempelvis. Där listan visas finns detta "script":

{{ wiki.tree { path: Page.Path, depth:1 } }}

Det får en lista att visas så som du önskar. I detta fall visas en lista med de sidor som ligger direkt en nivå under, depth:1. Om du har fler nivåer kan du ändra till depth:2 eller något annat.

Kopiera scriptet (markera och tryck Ctrl-C) och klistra sedan in på den sida där du vill ha din lista.

Det har fram till ett par veckor sedan funnits möjlighet att leta upp namngivna sådana script och klistra in dem. Tyvärr har det slutat fiungera. Petter håller på och försöker felsöka med de som driftar datorn där wikin ḱörs. Fram tills dess att det är klart är det nog enklast att kolla hur det är gjort på andra sidor, och klippa och klistra lite.

Jag klistrade in scriptet ovan. Ser hyfsat ut?

Om du lägger till nya undersidor eller tar bort eller byter namn, så uppdateras listan automatiskt.

Ett annat trevligt script är det som ger en innehållsförteckning med alla underrubriker på en sida:

{{ wiki.toc{path: page.path, depth: "2"} }}

I detta fallet visas två rubriknivåer: H1 och H2 rubrikerna. Antal nivåer styrs med depth: "2".

Här finns mer exempel på trevliga script och hur man får till dem:

http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Hjälp/Tips_och_trix


« Senast ändrad: 08 dec-12 kl 17:41 av sɹǝpuɐ »

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #15 skrivet: 08 dec-12 kl 17:22 »
Ser ju fint ut! Okej, nu har jag lärt mig nåt nytt igen.  :D

Jag antar att det är OK att lägga in matrecept; det är ju ingen kokbok, men jag har rätt många delvis egenskapade recept på hur man kan använda det man odlar eller plockar vilt. Så jag lade in en del sånt.

Halte

  • Gäst
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #16 skrivet: 08 dec-12 kl 17:25 »
Ser ju fint ut! Okej, nu har jag lärt mig nåt nytt igen.  :D

Jag antar att det är OK att lägga in matrecept; det är ju ingen kokbok, men jag har rätt många delvis egenskapade recept på hur man kan använda det man odlar eller plockar vilt. Så jag lade in en del sånt.
Det tycker jag.. Jag har iaf lagt in något recept på brax någonstans..

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #17 skrivet: 08 dec-12 kl 17:28 »
Recept är trevligt. Det gör inget att de är lite utspridda.

En finess med vår wiki är att man kan märka/tagga sidor med olika ord, och sedan skapa listor på sidor som har en viss tagg.

Så skulle man exempelvis kunna tagga alla sidor med recept med taggen "tag:recept". Och sedan skapa en lista med alla recept i hela wikin. Ett krux med detta är att sidorna då helst bör ha bra namn, annars blir listan lite konstig.

Ett exempel på detta är taggen "tag:lästips" som används för sidor som är hyfsat klara och läsvärda.

http://handbok.alternativ.nu/Special:Tags?tag=lästips

Här är ALLA de recept som är taggade med "tag:recept" just nu.

http://handbok.alternativ.nu/Special:Tags?tag=recept

Här är ALLA de recept som är taggade med "tag:brödrecept" just nu.

http://handbok.alternativ.nu/Special:Tags?tag=brödrecept

Här kan du läsa om hur man lägger till en tag till en sida: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Hjälp
« Senast ändrad: 08 dec-12 kl 17:40 av sɹǝpuɐ »

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #18 skrivet: 08 dec-12 kl 17:45 »

Här kan du läsa om hur man lägger till en tag till en sida: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Hjälp


Taggar är bra. Fast var hittar jag "redigera tag"?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #19 skrivet: 08 dec-12 kl 17:47 »
Längst ner i högra spalten.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Att lägga till undersidor
« Svar #20 skrivet: 08 dec-12 kl 18:00 »
Det funkar! Med script och taggar och bilder och allt! Iii, vad roligt.  :D

Tack sɹǝpuɐ för tålmodig hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser