Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrakultur-ph värde  (läst 1121 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Syrakultur-ph värde
« skrivet: 02 jun-09 kl 21:58 »
Har gjort syrakultur igen och tyvärr så vårdade jag den som jag hade innan inte så bra. Dvs den hann bli för gammal innan jag gjorde en ny. Så jag har börjat om igen och nu när jag tar ph visar den 4.82 är det bara att kasta? Vet ju att det optimala är 4.5. Jag gör på getmjölk.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
SV: Syrakultur-ph värde
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 07:01 »
Kasta inte den   !!
Opt. är just optimalt men hur ofta blir det så..? Syra några minuter längre för att kompensera, antecka och se om du får skillnad mellan denna och nästa ystning

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Syrakultur-ph värde
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 08:31 »
Jag kastade den. Gjorde en ny igår kväll/natt.

 Jag tillsatte syrakulturen i mjölken för att testa. (gjorde i en 10 liters kastrull) och när det var dags för formning så var ph i ostmassan 6.86 och ska ligga på 6.2 vid formningen. Resultatet blev att jag blev  :o dvs orolig och slängde alltihop.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
SV: Syrakultur-ph värde
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 12:45 »
Tog du ph på mjölken innan du började att ysta...?

 

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Syrakultur-ph värde
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 13:22 »
Nej jag gjorde ju inte det
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser