Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stabilisera väg med växter.  (läst 4175 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Stabilisera väg med växter.
« skrivet: 26 mar-19 kl 12:09 »
Har en bra bit grusväg som vissa vårar far mycket illa av trafiken då marken blir vattenmättad.
Har en ide om av så tåligt gräs eller andra växter som kan bidra till stabilisering.

Är det nån som kan tipsa om konkreta arter eller fröblandningar. Gärna sådana som finns i större mängd avsedd för jordbruk.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #1 skrivet: 26 mar-19 kl 12:23 »
Intressant. Du menar att så bredvid vägen, inte på själva vägen om jag fattat det rätt. Vet inte om det finns något sådant gräs men jag tänkte på träd, salix-släktet och björk och al. Kanske en vattensugande trädallé vid vägen?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #2 skrivet: 26 mar-19 kl 12:34 »
Jag tänker att man även sår på vägen. Att detta kan skapa en "matta" som kan hjälpa till att ta upp belastningar.

Självklart är dränering, lutning, massor med grus o.s.v. viktigast.
Men det är kostsamt.

 

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #3 skrivet: 26 mar-19 kl 12:49 »
Tänker att det blir lerigt om man går/kör där ofta.
Men jag gillar idén att använda sig av växter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #4 skrivet: 26 mar-19 kl 14:52 »
Först måste man fråga sig varför vägen går sönder.
Och det mest uppenbarligen är att matrialet är för mjukt.
Och det hjälper tyvärr inte med att ha dit växter, deras rötter kommer att gå av efter ett par svängar.

Det jag skulle fundera på är att helt enkelt göra om vägen.
Bygga upp en ny vägbank och om man vill ha gräs att lägga ett körnät( minns inte vad produkten egentligen heter) Det fyller man upp med jord och sår i gräs.
Det är väldigt hållbart och den enklare modellen bär enkelt upp en bil och den kraftigare klarar av en punktbelastning upp emot 7-8 ton beroende på hur pass bra man gjort banken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #5 skrivet: 26 mar-19 kl 15:06 »
Tror heller inte på växtvarianten egentligen. Det enklaste är väl att lägga ett lager 0-70 och köra på det till dess det satt sig. En sådan väg håller sig rätt bra om man låter bli att sladda den.

Men efter att rivit upp en matta av rötter från prydnadsbuskar i en trädgård med grävaren, så undrar jag om inte en allé av buskar på båda sidor av vägen skulle fungera om man max körde med personbil.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #6 skrivet: 26 mar-19 kl 15:18 »
Om vägen far illa av vattenmättnad kan jag rekommendera Dikus graevus längs med på båda sidorna, Ev Dikus majestis (Krondike) i närheten.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #7 skrivet: 26 mar-19 kl 16:16 »
Om vägen far illa av vattenmättnad kan jag rekommendera Dikus graevus längs med på båda sidorna, Ev Dikus majestis (Krondike) i närheten.

Håller med!

Har ett antal kilometer skogsväg på gården...

Det enda som fungerar i längden, förutom att undvika att köra vid "mjukt" väglag, är diken, och grusning...


Hyr hem en grävare, med eller utan förare, gräv diken, först, och så på med grus.
Redan dikena kan stabilisera vägytan rätt bra, så det kanske inte behövs så värst tjockt lager grus för att armera vägytan.

Observera att den fulla effekten av dikesgrävning inte är "omedelbar", utan det tar minst en säsong/ett år, innan dräneringen via diken gör att vägytan torkat upp.

Vill man ha omedelbar effekt, så behöver man på med rejält med grus.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #8 skrivet: 26 mar-19 kl 16:35 »
Diken o.s.v. är allmänt kännt sen romartiden och tillför inte till att svara på frågan om arter som skulle ha en stabiliserande funktion.

Ideen om vattensugande buskar på sidorna som även kan ha ett nätverk av lite kraftigare  rötter än t.ex gräs är inspirerande. Tack för det.

Hoppas nån mer kan ha ideer om det frågan avser!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #9 skrivet: 26 mar-19 kl 16:39 »
Jag tror inte att det finns någon sådan växt som binder jorden tillräckligt bra utan att hindra trafiken. Skulle det finnas så skulle den vara i användning överallt.
Däremot är det alltid bra med tåliga träd vid sidorna av vägen för de suger ju vatten ur vägen.

En klassisk och välfungerande metod är att stensätta i hjulspåren med stenar i den storleken som man bekvämt kan plocka dit. Från knytnävsstorlek och uppåt. Sedan ett tunt lager grus ovanpå.
Stensättningen binder gyttjan och hindrar gruset från att bli nedmyllat i gyttjan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #10 skrivet: 26 mar-19 kl 17:01 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soil_bioengineering

Tekniken finns ju redan. Man odlar och låter växternas rötter binda samman  jorden.  Jag efterfrågar om nån med DEN kunskapen eller förståelse för den kan ha ideer om t.ex arter.


Hur man bygger och underhåller vägar konventionellt hittar man lätt information om på andra ställen samt att jag redan har en del kunskap.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #11 skrivet: 26 mar-19 kl 17:09 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soil_bioengineering

Tekniken finns ju redan. Man odlar och låter växternas rötter binda samman  jorden.  Jag efterfrågar om nån med DEN kunskapen eller förståelse för den kan ha ideer om t.ex arter.


Hur man bygger och underhåller vägar konventionellt hittar man lätt information om på andra ställen samt att jag redan har en del kunskap.

Ja...   
och det fungerar riktigt bra.
Men...   problemet är att det är en väg.
En väg där man oftast färdas i samma spår. Det innebär att man stressar, belastar eller vad man vill kalla det så att växterna inte överlever i längden.

Ser tex exact var vi kör på vår gräsmatta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #12 skrivet: 26 mar-19 kl 18:26 »
Jo, det går inte med gräs eller andra växter som dels är svaga, dels får försvagade rötter vintertid. Men vissa buskar bildar nästan som ett nätverk av rötterna, känns som en flätad bastmatta. Och 1,5 meter från buskens "stam". Så med ett tunt ytlager av platta stenar som TW föreslog eller den slappare metoden som jag använt mig av med 0-70 som skydd, så bär vissa buskar som ett mangroveträsk eller en flytande vassmatta.

Vissa träd har ju också kraftiga rotsystem. Jag är verkligen ingen expert på växter, men pil kanske? Eller Bonzaituktade tallar?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #13 skrivet: 26 mar-19 kl 19:15 »
Ja...   
och det fungerar riktigt bra.
Men...   problemet är att det är en väg.
En väg där man oftast färdas i samma spår. Det innebär att man stressar, belastar eller vad man vill kalla det så att växterna inte överlever i längden.

Ser tex exact var vi kör på vår gräsmatta.
Ja visst kör många på i samma spår... men det behöver man ju inte göra. Är man bara lite vidsynt och utnyttjar hela körbanan så belastar man ju vägbanan mindre. Sen beror ju det på hur tät trafik det är. Då kanske tåligare växter än ditt gräs som kanske kan överleva och återhämta sig.

Om dom sen dog på en mindre del skulle dom kanske kunna ha rötter som bildade en väv som hjälpte bärigheten. Dom skulle ju kanske t.om. kunna återerövra platsen när förutsättningarna blev bättre.

Om du inte tror på att ideen är värd att prova så vill jag inte tvinga nån.

Det var igen om nån visste om arter som skulle kunna vara intressanta för mig som jag efterfrågade.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #14 skrivet: 26 mar-19 kl 19:30 »
Ja visst kör många på i samma spår... men det behöver man ju inte göra. Är man bara lite vidsynt och utnyttjar hela körbanan så belastar man ju vägbanan mindre. Sen beror ju det på hur tät trafik det är. Då kanske tåligare växter än ditt gräs som kanske kan överleva och återhämta sig.

Om dom sen dog på en mindre del skulle dom kanske kunna ha rötter som bildade en väv som hjälpte bärigheten. Dom skulle ju kanske t.om. kunna återerövra platsen när förutsättningarna blev bättre.

Om du inte tror på att ideen är värd att prova så vill jag inte tvinga nån.

Det var igen om nån visste om arter som skulle kunna vara intressanta för mig som jag efterfrågade.

Om du går ut och tittar så ser du vilka arter som finns på vägar som håller.   ;D
Ska jag vara helt ärlig så är jag väldigt övertygad att du inte kommer att hitta några.. 

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #15 skrivet: 26 mar-19 kl 19:58 »
Lantbrukar med kor har funderat på liknande problem för att få det att fungera.
Dom vill gärna låta korna gå ute under hela året men marken håller helt enkelt inte.

Men dom har i en del fall fått det att fungera, men det är efter massor av misslyckade försök. 
Och kanske tom dränering.
Här har du en länk där Du kan läsas om svårigheterna och ja...  möjligheterna oxå.
Dock bör du lägga till aspekten med ditt klimat.
https://www.google.com/search?q=grass+to+let+cows+be+out+year+round&rlz=1C9BKJA_enSE752SE752&oq=grass+to+let+cows+be+out+year+round&aqs=chrome..69i57.21459j0j7&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #16 skrivet: 26 mar-19 kl 20:04 »
Visst finns det föga trafikerade (skogs-)vägar eller uppfartsvägar, som ser ut att stabiliseras av växter/gräs.

Det som karakteriserar dessa vägar är framförallt att det är ett väldigt lågt antal fordon (bilar) som kör på dessa vägar, och de endast trafikeras när marken är stabil, och de som kör på vägen, kör riktigt försiktigt. Sådana vägar kan t.ex. vara tillfartsvägen till en sommarstuga, som endast används under några veckor på sommaren, och för övrigt får stå och återhämta sig.

Det räcker med att köra en enda gång, när marken är våt och mjuk, så har man rivit sönder gräs och rötter, och fått fram jord och lera och kanske skapat otrevliga hjulspår, där vatten samlar sig. Och efter den där ena överfarten så fortsätter förfallet...

Det här är själva kärnan i varför det är förbjudet att köra motordrivna fordon i terrängen. Alltså  "terrängkörningslagen". Den har visserligen inget med frågeställningen att göra, men är kanske lite belysande.

En enda överfart på med ett motordrivet fordon (bil) är mycket tuffare för underlaget än vad som vissa verkar tro.

Det räcker liksom inte att önska att tulipanarosor finns, eller att det finns magiska lösningar utan dikning, stenläggning eller grusning för att få till en slityta på en vägstump som det brukar köras mer regelbundet på.

Om det fanns en sådan enkel lösning som att så lite gräs, så skulle den enkla metoden dels vara välkänd, men också användas i alla de fall där den är tillräcklig.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #17 skrivet: 26 mar-19 kl 20:24 »
Ja visst kör många på i samma spår... men det behöver man ju inte göra. Är man bara lite vidsynt och utnyttjar hela körbanan så belastar man ju vägbanan mindre. Sen beror ju det på hur tät trafik det är. Då kanske tåligare växter än ditt gräs som kanske kan överleva och återhämta sig.

Om dom sen dog på en mindre del skulle dom kanske kunna ha rötter som bildade en väv som hjälpte bärigheten. Dom skulle ju kanske t.om. kunna återerövra platsen när förutsättningarna blev bättre.

Om du inte tror på att ideen är värd att prova så vill jag inte tvinga nån.

Det var igen om nån visste om arter som skulle kunna vara intressanta för mig som jag efterfrågade.
Kan fota min väg genom skogen vid tillfälle. Där har jag utnyttjat HELA vägbanan. Och lite till. Funkar sådär. När det är tort eller var kärle. No problem.
Men resten av året. Och mitt ställe vi eller behöver jag kunna komma till lite titt som tätt då det är undet renovering. Det tog inte många vändor innan de var ett mörker. Att jag sedan drog över med nästan 10 ton TGB30 :) gjorde inte saken bättre. Men inte heller så himla sämre på det sitter 445:or på.

Anyway. Har haft en gammal skogsbrukare ute. Dessa alternativ har jag.
- Light light light varianten. Gräva om dikena så de ligger minst 30 cm under den tänkta körbanan. Massorna som blir läggs på körbanan och måste sedan få vila några veckor eller månader för att vattnet ska gå ur. Jobbet är gjort hyfsat snabbt med en bandare (dagar). Något år för hand... (om en inte är arbetslös och kan göra detta 8 timmar om dagen)
- Light light varianten. Samma som alternativ ett med sedan försöka hitta vettig betongkross från något betongföretag som vill bli av med massorna. Kruxet blir sedan att hitta någon som kan och vill köra ut det i skogen...
- Light varianten. Samma som de två ovanstående men att sedan lägga på ett lager stenkross/snäppet större än singel. Det kan bli enklare då betongen redan är på plats.

Dum som jag är så tittar jag såklart på alternativ. Alltså fylla spåren och låta mitten vara. Gräva lite själv med lånad minigrävare.
Kruxet med att låta växer binda vägen är att jag ser vissa bekymmer med att plantera om en 3-4 metersbjörk. Eller att mitt liv är slut när björken väl börja göra sitt jobb om man tar en mindre modell.

MEN tanken är god och bör ju vara lite som en alé. Och de funkar säkert på lång sikt.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #18 skrivet: 26 mar-19 kl 20:27 »

För min skull behöver ingen dela fler tankar kring arter som jag egentligen ville få dela kunskap om. Jag tror inte det är möjligt, att söka den informationen och diskutera detta, på ett sätt som är relevant för mig i det här "alternativa" forumet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stabilisera väg med växter.
« Svar #19 skrivet: 26 mar-19 kl 21:02 »
För min skull behöver ingen dela fler tankar kring arter som jag egentligen ville få dela kunskap om. Jag tror inte det är möjligt, att söka den informationen och diskutera detta, på ett sätt som är relevant för mig i det här "alternativa" forumet.

Grejen är att du frågar efter en lösning på helt vanlig fysik.
När jord eller sand får en för hög vattenhalt så separerar deo lika delarna och tillåter att det rör på sig.
Då räcker inte rötter för att det ska hålla utan man får helt enkelt se till att använda rejäla grejer eller helt enkelt dränera.
Problemet är dessutom gammalt, ända sedan människan började röra sig längs stigar, eller rättare sagt redan när djuren började ströva.
Djuren är dessutom smartare än oss då dom förstår att dom inte kan ändra naturen utan helt enkelt anpassar sig.

Alternativet kan vara att trafikera med ett dylikt fordon.
https://www.google.com/search?q=low+pressure+truck&rlz=1C9BKJA_enSE752SE752&hl=sv&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjPz6inyaDhAhVI_SoKHfwMAtMQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=1024&bih=659#imgrc=ck8wI2orIkULAM
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser