Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder  (läst 5196 gånger)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:mer foder
« Svar #20 skrivet: 03 aug-07 kl 00:39 »
Åh, vad bra, en tråd om hönsmat!

Det är väl lite som någon nämnde här, ju mer man lär sig desto värre blir det liksom...

Jag ger mina hönor mat som heter Fenix inköpt på Granngården, min syster hade det till sina hönor och jag visste ju inget om hönor innan så vi köpte sånt också, jag tror det är ett allfoder? Får kolla i morgon... De gillar det inte överdrivet i alla fall.

De får även snäckskal och hel havre och går fritt i trädgården och pickar både grönt och insekter och sniglar (favoriterna) och om vi inte är hemma lägger vi till dem rejält med gräs, klöver och maskrosblad.

Och varje dag får de någon typ av matrester och det är egentligen där jag känner mig osäkrast, kan de äta vad som helst? Är det något som inte är bra? De får aldrig ägg, har för mig jag har hört att de kan få smak på ägg då? Och aldrig kyckling för att det känns hemskt... och inte starkt kryddat eller fisk för en del säger att äggen tar smak av fisk.

Mina hönor älskar havregrynsgröt, de blir så lyckliga när de får det så jag gör lite extra mycket, och mina barn äter gröt oftare än innan hönorna, så bra så bra... Men är det bra för dem?

Den andra favoriträtten är blåbär... Vår tomt gränsar till skogen och vi har blåbärsris i trädgården, de äter gärna blåbär vi plockar till dem men allra helst plockar de själva. Det se för roligt ut (barnen funderade på om man kunde lära dem att plocka och lägga i hink...) Men är det bra för deras magar att äta mycket blåbär?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:mer foder
« Svar #21 skrivet: 03 aug-07 kl 09:42 »
Jag ger mina hönor mat som heter Fenix inköpt på Granngården, jag tror det är ett allfoder?  

Fenix bara är ett sortiment namn på foder till värphöns, det finns 15 olika Fenix sorter...
Allfoder namnet på ett annat foder.

Däremot finns det färdigblandade foder då heter det HELfoder och så finns det foder som ska blandas ut med säd då heter det koncentrat.
Jag ger mina hönor mat som heter FenixDe gillar det inte överdrivet i alla fall.
De får även snäckskal och hel havre och går fritt i trädgården och pickar både grönt och insekter och sniglar rejält med gräs, klöver och maskrosblad.Och varje dag får de någon typ av matrester Mina hönor älskar havregrynsgröt,

Höns kan bara äta tills krävan är full om du t.ex stoppar i dina höns massor av gröt så kan dom helt enkelt inte äta mer sen oavsett om dom tycker det är gott eller inte!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

  • Gäst
Re:mer foder
« Svar #22 skrivet: 03 aug-07 kl 11:37 »
Rakadero: Jag ger inte mina kyckling heller. Det är det nog ingen som gör hoppas jag. Däremot tycker jag inte det är farligt att ge ägg - bara de är välkokta (hårdkokta). Det brukar vara det första jag ger kycklingar.

Havregrynsgröt är ju som havre. Äter de det har de behov av det tror jag. Har de behov av något annat så skulle de säkert välja det istället. Så tror jag men jag vet att grimla är av annan åsikt :-*

Jag tror inte de skulle äta förmycket blåbär heller. Det är ju skillnad om man bara öser in blåbär eller havregrynsgröt och de inte får något annat att välja på men så är det ju inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser