Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Masonit  (läst 649 gånger)

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
Masonit
« skrivet: 04 feb-24 kl 19:47 »
Jag är intresserad av praktiska, självupplevda och tidsmässigt långa erfarenheter av hur blottad masonit klarar väder och vind i en yttervägg.

Jag skissar just nu på en ytterväggskonstruktion där masonit tillsammans med sågbakar ingår som en del i ytterfasaden. Masonitens funktion är att hålla den lösa isoleringen på plats och att stoppa vinden.

Jag är också intresserad av att höra hur ni tänker kring skillnaderna mellan de olika masonitskivorna. Tjocklek, hårdhet och behandling ?

Jag är också intresserad av att höra hur ni tänker kring montering av skivorna. Blötläggning och infästning ?

Jag är också intresserad av att höra hur ni tänker kring eventuell egen behandling av skivorna. Olja, tjära och färg ?

Mycket tacksam för svar.
« Senast ändrad: 04 feb-24 kl 22:49 av Rodgar Den Frie »
Rodgar Den Frie

Skogsvilde

  • Inlägg: 16955
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Masonit
« Svar #1 skrivet: 04 feb-24 kl 20:27 »
Har liknande på ett skjul.

Det jag skulle göra i dag är att använda mig av oljehärdad och sedan stryka bakar och mellanrum med roslagsmahogny.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11397
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Masonit
« Svar #2 skrivet: 04 feb-24 kl 21:26 »
Har också haft det på ett uthus. Locklist på och så var väggen målad med rödfärg. Masoniten var lite ojämn/vågig men det syntes inte på håll. Gissar att det använts för att det var billigare än brädor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Masonit
« Svar #3 skrivet: 04 feb-24 kl 22:16 »
Har liknande på ett skjul.

Det jag skulle göra i dag är att använda mig av oljehärdad och sedan stryka bakar och mellanrum med roslagsmahogny.
Tack för ditt svar. Gillar din tanke om Roslagsmahogny.
Rodgar Den Frie

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Masonit
« Svar #4 skrivet: 04 feb-24 kl 22:17 »
Har också haft det på ett uthus. Locklist på och så var väggen målad med rödfärg. Masoniten var lite ojämn/vågig men det syntes inte på håll. Gissar att det använts för att det var billigare än brädor.
Tack för ditt svar
Rodgar Den Frie

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Masonit
« Svar #5 skrivet: 04 feb-24 kl 22:53 »
Jag har ett uthus som har stått hos mig i drygt 30 år och sannolikt minst 40 år hos tidigare ägare dessförinnan. Masonitfasaden är målad med falu rödfärg, har aldrig målats om i min ägo och håller fortfarande ihop.

Hade förut att göra en del med ett masonitklätt boningshus, numera rivet, som bör ha varit byggt på 1930-talet och stod till ca 2010, där var masonitfasaden förmodligen ursprungligen målad med oljefärg, huset hade stått tomt och förfallit ungefär 1975-1988, målades med någon form av vattenbaserad färg (troligen latex eller akrylat) ca 1990 och stod med den färgen tills det revs.

I båda fallen var masoniten vågig men hade klarat väder och vind bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Masonit
« Svar #6 skrivet: 05 feb-24 kl 10:27 »
Förra huset, ett stockhus, var klätt med masonit och springläkt och rödfärgat. Osäkert hur gammalt, men säkert 50 år. Stockarna ruttna bakom, men det kan de ha varit innan och masoniten var en enkel lösning på att få huset att klara sig ett tag till.

Fungerar förvånansvärt bra, men jag skulle inte bygga med det. Trä håller längre och åldras finare.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Masonit
« Svar #7 skrivet: 05 feb-24 kl 13:45 »
har en liten vägg 3x2,20 som är klädd med masonit /locklist istället för brädfodring som övriga väggar. Varför vet jag ej men anar att det är ett fönster bakom masoniten. Bott här i över 40 år och väggen var säkert gjord på 40-50-tal. Inget ovanligt att man klädde timmerhus med masonit och locklist förr för att spara pengar. Det håller länge om man gör rätt. Masoniten blötes väl och sätts upp blöt med den råa sidan utåt. När den torkat spänner den ut sig och blir helt slät. vanlig slamfärg/rödfärg  funkar bäst på en sådan konstruktion då den sitter an mot timmer. Täta färger släpper inte ut fukt då distans saknas bakom masoniten och resultatet kan då bli färgflagning och bubblig masonit.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Masonit
« Svar #8 skrivet: 05 feb-24 kl 14:47 »
Kan nämna att mitt uthus är byggt med den "råa" rutade sidan av masoniten utåt medan boningshuset jag nämnde, hade den släta sidan utåt. Det var för övrigt byggt på reglar med sågspånsisolering.

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Masonit
« Svar #9 skrivet: 05 feb-24 kl 17:28 »
Jag har ett uthus som har stått hos mig i drygt 30 år och sannolikt minst 40 år hos tidigare ägare dessförinnan. Masonitfasaden är målad med falu rödfärg, har aldrig målats om i min ägo och håller fortfarande ihop.

Hade förut att göra en del med ett masonitklätt boningshus, numera rivet, som bör ha varit byggt på 1930-talet och stod till ca 2010, där var masonitfasaden förmodligen ursprungligen målad med oljefärg, huset hade stått tomt och förfallit ungefär 1975-1988, målades med någon form av vattenbaserad färg (troligen latex eller akrylat) ca 1990 och stod med den färgen tills det revs.

I båda fallen var masoniten vågig men hade klarat väder och vind bra.
Tack för ditt svar
Rodgar Den Frie

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Masonit
« Svar #10 skrivet: 05 feb-24 kl 17:30 »
har en liten vägg 3x2,20 som är klädd med masonit /locklist istället för brädfodring som övriga väggar. Varför vet jag ej men anar att det är ett fönster bakom masoniten. Bott här i över 40 år och väggen var säkert gjord på 40-50-tal. Inget ovanligt att man klädde timmerhus med masonit och locklist förr för att spara pengar. Det håller länge om man gör rätt. Masoniten blötes väl och sätts upp blöt med den råa sidan utåt. När den torkat spänner den ut sig och blir helt slät. vanlig slamfärg/rödfärg  funkar bäst på en sådan konstruktion då den sitter an mot timmer. Täta färger släpper inte ut fukt då distans saknas bakom masoniten och resultatet kan då bli färgflagning och bubblig masonit.
Tack för ditt svar
Rodgar Den Frie

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Masonit
« Svar #11 skrivet: 05 feb-24 kl 17:31 »
Förra huset, ett stockhus, var klätt med masonit och springläkt och rödfärgat. Osäkert hur gammalt, men säkert 50 år. Stockarna ruttna bakom, men det kan de ha varit innan och masoniten var en enkel lösning på att få huset att klara sig ett tag till.

Fungerar förvånansvärt bra, men jag skulle inte bygga med det. Trä håller längre och åldras finare.
Tack för ditt svar
Rodgar Den Frie


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 2 användare
Berberis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser