Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyttan med avelsarbete  (läst 3098 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Nyttan med avelsarbete
« skrivet: 13 sep-20 kl 01:32 »
Hur mycket högre honungsproduktion ger en stationsparad drottning, jämfört med en friparad?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #1 skrivet: 13 sep-20 kl 20:28 »
Detta är av någon anledning en felaktig bild som spridits på sina håll i Biodlarvärlden. Visst kan snittskördarna vara höga bland stationsparade/inseminerade testdrottningar, men som regel blir det ändå en markant skördeökning hos deras döttrar, s.k. F1-samhällen. Själva nyttan med aveln är att få Heterosiseffekt i avkomman.

I år har det varit ett uselt honungsår på våra breddgrader överlag. Min egen snittskörd per samhälle invintrat hösten 2019 blev 63,0 kg år 2020, markant lägre än normalåret. (Somliga räknar sin snittskörd per överlevande samhälle - jag räknar alltid mitt snitt på antalet invintrade, enär det brukar vara samma sak hos mig.  ;) ) I mina trakter finns biodlare som inte alls sysslar med avel, jag tippar på att de inte når en snittskörd av 30 kg i år, så visst spelar aveln en viktig roll även när det gäller skörden.

Men som sagt, det är F1:orna som ger mest i produktionssamhällena. Läs gärna i boken https://bibutiken.biodlarna.se/bocker-och-broschyrer/boken-om-biavel-och-insemination för att förstå vikten av könsalelerna i drottningens parning.

Om du själv vill prova på i verkligheten så kan jag rekommendera Svensk Buckfastavels parningsstation på Hasslö sommaren 2021 där jag kommer att sätta ut en av mina drönarlinjer. Para några drottningar där, och dra upp döttrar efter dessa, så kan du jämföra avkastningen själv mellan stationsparade och F1.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #2 skrivet: 15 sep-20 kl 03:20 »
Detta är av någon anledning en felaktig bild som spridits på sina håll i Biodlarvärlden. Visst kan snittskördarna vara höga bland stationsparade/inseminerade testdrottningar, men som regel blir det ändå en markant skördeökning hos deras döttrar, s.k. F1-samhällen. Själva nyttan med aveln är att få Heterosiseffekt i avkomman.

I år har det varit ett uselt honungsår på våra breddgrader överlag. Min egen snittskörd per samhälle invintrat hösten 2019 blev 63,0 kg år 2020, markant lägre än normalåret. (Somliga räknar sin snittskörd per överlevande samhälle - jag räknar alltid mitt snitt på antalet invintrade, enär det brukar vara samma sak hos mig.  ;) ) I mina trakter finns biodlare som inte alls sysslar med avel, jag tippar på att de inte når en snittskörd av 30 kg i år, så visst spelar aveln en viktig roll även när det gäller skörden.

Men som sagt, det är F1:orna som ger mest i produktionssamhällena. Läs gärna i boken https://bibutiken.biodlarna.se/bocker-och-broschyrer/boken-om-biavel-och-insemination för att förstå vikten av könsalelerna i drottningens parning.

Om du själv vill prova på i verkligheten så kan jag rekommendera Svensk Buckfastavels parningsstation på Hasslö sommaren 2021 där jag kommer att sätta ut en av mina drönarlinjer. Para några drottningar där, och dra upp döttrar efter dessa, så kan du jämföra avkastningen själv mellan stationsparade och F1.
Intressant läsning! Men: I vilken generation är det nu optimalt att få heterosiseffekten? Drottningen i samhället är givetvis viktig, men det är ju nästa generation, hennes döttrar arbetsbina, som ska göra jobbet och hämta hem honungen...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #3 skrivet: 15 sep-20 kl 08:06 »
Optimalt utnyttjande av heterosiseffekten sker när man har produktionssamhällen med F1-drottningar efter stationsparad moder. Det är arbetsbina efter en F1:a som är det eftersträvansvärda.

Väljer man att istället använda F2:or, dvs döttrar till F1, såbörjar resultaten sprida ut sig. Något samhälle presterar ännu mera, ett annat kan få aggresivt humör, ett tredje kan få svärmsinne osv. Klart spretigare bigårdar med F2.
Med enbart F1 i bigården får du oftast ganska jämnstarka samhällen, vilket är en stor vinning skötselmässigt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #4 skrivet: 15 sep-20 kl 14:21 »
Optimalt utnyttjande av heterosiseffekten sker när man har produktionssamhällen med F1-drottningar efter stationsparad moder. Det är arbetsbina efter en F1:a som är det eftersträvansvärda.

Väljer man att istället använda F2:or, dvs döttrar till F1, såbörjar resultaten sprida ut sig. Något samhälle presterar ännu mera, ett annat kan få aggresivt humör, ett tredje kan få svärmsinne osv. Klart spretigare bigårdar med F2.
Med enbart F1 i bigården får du oftast ganska jämnstarka samhällen, vilket är en stor vinning skötselmässigt.
OK! En följdfråga blir ju då var man hittar avelsdjuren till kommande års stationsparningar? Är det bästa samhället av de spretande F2-samhällena av intresse för framtida avel?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #5 skrivet: 15 sep-20 kl 16:14 »
I avelsklubben sysslar vi med testbiodling. Detta är en målmedveten och mycket långsam strategi, som genom årens lopp gett mycket gott renommé.

Kortfattat kan man beskriva det med att vi vid det årliga fördelningsmötet byter nya stationsparade och inseminerade drottningar mellan varandra. Vi drar upp systerserier 9 och 9. 3 ur en av mina serier drottningar hamnar tex hos mig i allra bördigaste jordbrukslandskap, 3 hamnar i Sörmland och 3 i karg skärgårdsmiljö. Alla medlemmar följer Svensk biavels handbok. Genom att jag får mina drottningar testade i helt olika miljöer får jag svar på hur bina presterar i vitt skilda landskap.

Vi åker hem och tillsätter de nya testdrottningarna, varroabekämpar och invintrar dessa jämnstarka samhällen enligt anvisningarna. Sedan lämnas dessa testsamhällen så att säga åt att visa vad de går för under 12 månaders tid. Under teståret matar vi in alla testvärden i bidatabasen.se som Lunds Biavelsklubb äger. Vi mäter bland annat temperament, utrensningsförmåga, svärmtröghet, varroans tillväxttakt, honungsskörd, kakfasthet etc. Under teståret får inte ett enda bi eller yngel avlägsnas eller tillföras samhället. Kalibreringsmöte äger rum för att alla medlemmar ska bedöma lika.

Av ca 2-300 testdrottningar årligen väljer vi sedan ut ca 5-10 enligt bidatabasens sammanvägda resultat. Dessa ger upphov till alla nya serier av testdrottningar kommande år.

Vår sammanlagda snittskörd stiger sakta men säkert, bina är väldigt svärmtröga och fromma, och de senaste åren har vi fått en del samhällen som till och med uppvisar negativ varroatillväxt, samtidigt som vi har med alla de andra viktiga parametrarna.

Med detta sagt tror jag att du förstår att en F2-drottning i princip är helt värdelös att ha med i framtida avel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #6 skrivet: 16 sep-20 kl 08:29 »
Jag slutade byta drottningar i slutet på 90talet. Dom har fått byta själva sedan dess. Odlar fortfarande drottningar till avläggare. Min avelsplan är att åka till någon bigård larva om från den som har mest honung komplicerar det inte mer än så.
Men sista åren har jag även köpt ganska många parade drottningar från än av Sveriges största drottning producenter som vad jag förstått tar sitt avelsmatrial från Lunds biavelsklubb.
Men kan inte se någon av dom positiva effekter du pratar om. Dom är inte dåliga men varken bättre eller sämre än det jag redan har. Hade nog förväntat mig att dom skulle vara något bättre på att producera honung
Än sådant som stått i 20 år och fått byta drottning själva.
Mvh anders wizping
« Senast ändrad: 16 sep-20 kl 09:26 av Anders Wizping »

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #7 skrivet: 16 sep-20 kl 10:57 »
Optimalt utnyttjande av heterosiseffekten sker när man har produktionssamhällen med F1-drottningar efter stationsparad moder. Det är arbetsbina efter en F1:a som är det eftersträvansvärda.

Väljer man att istället använda F2:or, dvs döttrar till F1, såbörjar resultaten sprida ut sig. Något samhälle presterar ännu mera, ett annat kan få aggresivt humör, ett tredje kan få svärmsinne osv. Klart spretigare bigårdar med F2.
Med enbart F1 i bigården får du oftast ganska jämnstarka samhällen, vilket är en stor vinning skötselmässigt.
Innebär detta alltså att man låter F1-drottningarna para sig fritt med vilka drönare som helst, varvid samhällena då blir optimalt produktiva?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #8 skrivet: 16 sep-20 kl 11:17 »
Jag slutade byta drottningar i slutet på 90talet. Dom har fått byta själva sedan dess. Odlar fortfarande drottningar till avläggare. Min avelsplan är att åka till någon bigård larva om från den som har mest honung komplicerar det inte mer än så.
Men sista åren har jag även köpt ganska många parade drottningar från än av Sveriges största drottning producenter som vad jag förstått tar sitt avelsmatrial från Lunds biavelsklubb.
Men kan inte se någon av dom positiva effekter du pratar om. Dom är inte dåliga men varken bättre eller sämre än det jag redan har. Hade nog förväntat mig att dom skulle vara något bättre på att producera honung
Än sådant som stått i 20 år och fått byta drottning själva.
Mvh anders wizping
Märker du Anders dina självbytta drottningar med årsfärger, så snart du hittar dem? Eller hur håller man reda på drottningar som de dragit upp själva?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #9 skrivet: 16 sep-20 kl 11:32 »
Vår sammanlagda snittskörd stiger sakta men säkert, bina är väldigt svärmtröga och fromma, och de senaste åren har vi fått en del samhällen som till och med uppvisar negativ varroatillväxt, samtidigt som vi har med alla de andra viktiga parametrarna.
Betyder det att vi snart kan sluta behandla mot varroa, om vi använder rätt drottningar i stället?

 

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #10 skrivet: 16 sep-20 kl 11:55 »
Jag håller inte reda på sådant. Märker aldrig drottningar. Låter bina sköta sig själva i så stor utsträckning det går och det har gått bra hittills.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #11 skrivet: 16 sep-20 kl 14:34 »
Men sista åren har jag även köpt ganska många parade drottningar från än av Sveriges största drottning producenter som vad jag förstått tar sitt avelsmatrial från Lunds biavelsklubb.

Desinformation om denne sagt att h*n tar materialet från Lund, men korrekt om man istället säger tog sitt material från Lund historiskt sett. Jag har betydligt högre avkastning per samhälle än dennes drottningar ger, så lite rätt har du ändå.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #12 skrivet: 16 sep-20 kl 14:34 »
Innebär detta alltså att man låter F1-drottningarna para sig fritt med vilka drönare som helst, varvid samhällena då blir optimalt produktiva?

Korrekt!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #13 skrivet: 16 sep-20 kl 14:36 »
Betyder det att vi snart kan sluta behandla mot varroa, om vi använder rätt drottningar i stället?

Inte snart, men på lite längre sikt hoppas vi på det.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #14 skrivet: 16 sep-20 kl 14:49 »
Innebär detta alltså att man låter F1-drottningarna para sig fritt med vilka drönare som helst, varvid samhällena då blir optimalt produktiva?
Inte riktigt vilka som helst, drönarnas kvalitet och antal påverkar förstås. Och det finns även annat som påverkar resultatet av parningen. Sedan även om drottningen är optimalt produktiv, så behöver inte det betyda att samhället är det.

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #15 skrivet: 16 sep-20 kl 15:46 »
Desinformation om denne sagt att h*n tar materialet från Lund, men korrekt om man istället säger tog sitt material från Lund historiskt sett. Jag har betydligt högre avkastning per samhälle än dennes drottningar ger, så lite rätt har du ändå.  ;)

Så då är det ren lögn av säljaren att det hyrs in avelsdrottningar från Lund. Är det det du menar

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #16 skrivet: 16 sep-20 kl 16:14 »
Så då är det ren lögn av säljaren att det hyrs in avelsdrottningar från Lund. Är det det du menar

Den siste säljaren hyrde Lundadrottningar av var mig..... Ingen i vår avelsklubb hyr ut där längre.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #17 skrivet: 16 sep-20 kl 16:42 »
Den siste säljaren hyrde Lundadrottningar av var mig..... Ingen i vår avelsklubb hyr ut där längre.
å
Ok bra att veta. Kollade hemsidan nu och det står fortfarande ,att avelsmatrialet kommer från lund.
Så då behöver jag inte köpa därifrån fler gånger.
Kanske får köpa av dig istället. Har letat i många år efter en som kan producera bra drottningar. Har blivit besviken fler än en gång
« Senast ändrad: 16 sep-20 kl 17:00 av Anders Wizping »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #18 skrivet: 16 sep-20 kl 16:56 »
å
Ok bra att veta. Kollade hemsidan nu och det står fortfarande ,att avelsmatrialet kommer från lund.
Så då behöver jag inte köpa därifrån fler gånger

Där kan nog finnas någon enstaka drottning kvar där ifrån Lund, men generna nu kommer definitivt inte ifrån vår avelsklubb....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #19 skrivet: 16 sep-20 kl 17:07 »
Jag testar gärna lite drottningar från dig Thomas.
Har letat i många år efter en som kan leverera bra drottningar. Har nästan alltid blivit besvik av det jag testat hittills och jag har testat många leverantörer genom åren


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser