Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara potatis i marken över vintern  (läst 2320 gånger)

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Förvara potatis i marken över vintern
« skrivet: 21 apr-20 kl 16:25 »
Jag hittade den här artikeln om att lagra rotfrukter och annat i marken och började fundera: https://blogg.land.se/lev-som-en-bonde/lat-gronsakerna-sta-kvar-jorden-vintern/

I artikeln skriver han: "Se till att täcka grödorna med ett tjockt lager med halm (gärna 30 cm eller mer). Sedan är det bara att rafsa undan halmen och skörda färska rotsaker ända fram till vårkanten." Är det någon som har testat detta, dvs. att inte bygga en stuka utan att bara låta t.ex. potatisen stå kvar i landet hela vintern under någon typ av isolerande lager? Och nästa fråga är då om någon använder någon annan typ av isolering än halm? Det borde ju rimligtvis fungera lika bra att lägga t.ex. cellplastskivor eller liknande på marken, sedan en presenning och några brädor som håller allt på plats, förvara alltihop någonstans under sommarhalvåret och sedan återanvända nästa vinter?

Min första tanke är att tjälen ska krypa in från sidan och förstöra potatisen men i så fall borde man ju ha samma problem med en stuka?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvara potatis i marken över vintern
« Svar #1 skrivet: 21 apr-20 kl 17:08 »
Jag hittade den här artikeln om att lagra rotfrukter och annat i marken och började fundera: https://blogg.land.se/lev-som-en-bonde/lat-gronsakerna-sta-kvar-jorden-vintern/

I artikeln skriver han: "Se till att täcka grödorna med ett tjockt lager med halm (gärna 30 cm eller mer). Sedan är det bara att rafsa undan halmen och skörda färska rotsaker ända fram till vårkanten." Är det någon som har testat detta, dvs. att inte bygga en stuka utan att bara låta t.ex. potatisen stå kvar i landet hela vintern under någon typ av isolerande lager? Och nästa fråga är då om någon använder någon annan typ av isolering än halm? Det borde ju rimligtvis fungera lika bra att lägga t.ex. cellplastskivor eller liknande på marken, sedan en presenning och några brädor som håller allt på plats, förvara alltihop någonstans under sommarhalvåret och sedan återanvända nästa vinter?

Min första tanke är att tjälen ska krypa in från sidan och förstöra potatisen men i så fall borde man ju ha samma problem med en stuka?

Den metoden funkar riktigt bra.
Men det krävs att man odlar där tjälen är en ganska mild historia och att man inte har vattenhållande jordar.
Det är dessutom något man praktiserar på industriell skala i landtbruketnoch främst då bland morotsodlare.
Där använder man ofta plast som första lager mot marken för att hålla borta vattnet och så täcker man med halm.

Man behöver dessutom inte bara andvända halm utan man kan använda ensilage som man låtit torka under sommaren och hö. Dessa grejer är sådant som blivit otjänligt till djurfoder.
Och efter vintern så låter man det gå tillbaka till jorden som gödning/markförbätttrare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Förvara potatis i marken över vintern
« Svar #2 skrivet: 21 apr-20 kl 17:34 »
Skönt att höra. Då behöver jag alltså bygga ett bra mycket mindre kallskafferi än jag tänkt.

Anledningen till att jag skulle använda cellplast eller liknande är att det förmodligen skulle vara enklare att få tag i och skulle bli billigare i längden än tillräckliga mängder ensilage eller hö. Ett miljövänligare alternativ till cellplast kan ju vara t.ex. linull som man lägger i stora sopsäckar eller paket med byggplast som man tejpar eller limmar ihop.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Förvara potatis i marken över vintern
« Svar #3 skrivet: 21 apr-20 kl 22:23 »
Man kan ju alltid avvända en frysbox annars .  https://www.pinterest.se/pin/342132902921559907/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förvara potatis i marken över vintern
« Svar #4 skrivet: 21 apr-20 kl 22:44 »
Potatisen som har missats att ta upp på hösten övervintrar fint av sig själva utan mer täckning än den jord som täcker dem. Jag har precis tagit upp en spann potatis från förra året, de har pyttesmå fina groddar och åker ner i jorden igen snarast. Jag tror att klimatet, jordmånen och dräneringen på odlingsplatsen spelar stor roll för hur pass bra potatisen övervintrar i jorden. Problem kan vara att sorkar, råttor och möss bor under vintertäcket och knaprar upp potatisen. Eller att övervintrande sniglar boar in sig direkt när de blir aktiva under tidig vår.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvara potatis i marken över vintern
« Svar #5 skrivet: 22 apr-20 kl 09:40 »
Det ska kanske nämnas att du bor nära kusten i gränstrakterna mellan Skåne och Blekinge.
Det blev knappt nån vinter där.
Potatisen som har missats att ta upp på hösten övervintrar fint av sig själva utan mer täckning än den jord som täcker dem. Jag har precis tagit upp en spann potatis från förra året, de har pyttesmå fina groddar och åker ner i jorden igen snarast. Jag tror att klimatet, jordmånen och dräneringen på odlingsplatsen spelar stor roll för hur pass bra potatisen övervintrar i jorden. Problem kan vara att sorkar, råttor och möss bor under vintertäcket och knaprar upp potatisen. Eller att övervintrande sniglar boar in sig direkt när de blir aktiva under tidig vår.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förvara potatis i marken över vintern
« Svar #6 skrivet: 22 apr-20 kl 10:53 »
Det ska kanske nämnas att du bor nära kusten i gränstrakterna mellan Skåne och Blekinge.
Det blev knappt nån vinter där.
Ja, det är sant att det inte varit nån vinter att tala om i år men "bortglömd" potatis övervintrar i marken varje år oavsett vintertyp  ;)
Min numera avlidne granne satte potatis under halmtäcke på senhösten och tog upp nypotatis på julafton  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser