Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svamp spårare  (läst 1171 gånger)

Diva

  • Inlägg: 3
Svamp spårare
« skrivet: 29 okt-07 kl 17:56 »
Svamp spårare
Hur lär man en hund att bli en bra delikates spårare (fast inte i köket).
Kan en vestgötaspets lärasig?
Förslag på annan liten hundras som är lugn ex jack Rassel

PycklingMamma

  • Inlägg: 193
  • Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Re:Svamp spårare
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 22:32 »
Hej!
Jag har en Russell som letar svamp. Jag tror absolut att en västgöte kan leta svamp!
Jag började med att visa honom svampen i korgen å han sniffade för glatta livet. Gick i "min svampskog" där jag har säkra ställen där det alltid finns kantareller. När vi kom fram där svampen fanns visade jag honom å fjantade med honom så han skulle fatta att det var bra att han nosade på dom. Gick vidare till nästa ställe, okopplad denna gång, jag gick förbi svampen jag hittat å visade honom sök tecknet. Han är döv, därav tecken visning å mitt fjantiga uppträdande vid beröm :-[ Väntade in honom, åter när han nosar på svampen får han beröm. Det är som så att han inte skäller, men skriker när han vill nåt. Så nästa ställe ignorerar jag honom tills han säger till...då, massvis med beröm. det här är säkert inte hur en "expert" skulle göra för att få sin hund att leta svamp men det har funkat för mej. det tog tid men nu kan han. Han är snart 4 år å vi tränade i ca 2. Svampsäsongen är ju tyvärr inte så lång :P
Finns ju trattkantareller nu, men de e så lessamma att rensa.
Lycka till med svampletandet!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Carlsson

  • Gäst
Re:Svamp spårare
« Svar #2 skrivet: 01 nov-07 kl 08:37 »
Svamp spårare
Hur lär man en hund att bli en bra delikates spårare (fast inte i köket).
Kan en vestgötaspets lärasig?
Förslag på annan liten hundras som är lugn ex jack Rassel


Självklart kan en västis lära sig leta svamp!!
De har en snabb uppfattningsförmåga.
Och älskar att jobba för sin ägare! ;D ;D

//Carlsson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser