Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tinyhouse bygglov o regler  (läst 18180 gånger)

Taeronai

  • Inlägg: 5
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #20 skrivet: 04 mar-19 kl 12:12 »
Tack för era svar!
Jag hoppas att du har rätt, Vedklyvaren. Har hört runt lite med fler nu och börjar också bli inställd på att "fuska". Frågan är väl vad som händer ifall de kommer på en, åker man på böter direkt eller kan man snacka till sig lite tid och sedan bara flytta på vagnen innan de tar saken vidare? Har nämligen flera alternativ dit jag skulle kunna frakta vagnen isåfall, medan jag letar andra lösningar.

Vad gäller satellitbilder så är det ganska mycket höga träd på tomten, på vanliga flygfoton på Eniro syns knappt huset under alla trädkronor. Tänkte även se till att vagnen är i någon icke-uppseendeväckande färg (typ mörkgrönt). Hade inte tänkt ha något skrotupplag e.dyl. :)

Jag är helt inställd på att köpa en sån separerande torrtoalett, verkar otroligt praktiskt. Hade tänkt mig denna: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/mulltoaletter/torrtoalett-med-urinseparering/biolan-separerande-torrtoalett-morkgra.html men den där från EcoDry såg ju onekligen trevligare ut. (ursäkta för off-topic)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #21 skrivet: 04 mar-19 kl 15:27 »
Så enkelt är det inte.

Försök med det i vår kommun (glesbygdskommun) i Götaland.


Här är kommunen oerhört på.

Nuförtiden så sitter dom och tittar på satellit-bilder, och hittar minsta nybyggda utedass, friggebod eller (ve och fasa) brygga och kräver tillstånd eller anmälan.
Jösses, de var ju innovativt av dem. Undra om det är så där jag håller till? Hm.. tur att jag ska måla om taket. Skogsgrönt :) Det kommer försvinna från satelitbilerna. Idag syns en orange prick mitt i skogen.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #22 skrivet: 04 mar-19 kl 15:33 »
Den där komposttoan var ju riktigt nice, så mkt bättre än de fula o tråkiga i plast!
Sant. Dessutom mer hygienisk då plast är svårare att hålla rent. Vilket är min största anledning till att jag väljer denna.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #23 skrivet: 04 mar-19 kl 18:10 »
Jösses, de var ju innovativt av dem. Undra om det är så där jag håller till? Hm.. tur att jag ska måla om taket. Skogsgrönt :) Det kommer försvinna från satelitbilerna. Idag syns en orange prick mitt i skogen.

Ett kamouflagenät skulle kanske passa nu när du har en TGB30 ;)


Jag tror de spanar selektivt, gärna vid stränder och inte efter vagnar och annat som kan vara flyttbart. Men att storebror ser en, det kan man räkna med. Om de sedan har personal som orkar göra något är en annan femma.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #24 skrivet: 04 mar-19 kl 20:36 »

Vad gäller satellitbilder så är det ganska mycket höga träd på tomten, på vanliga flygfoton på Eniro syns knappt huset under alla trädkronor. Tänkte även se till att vagnen är i någon icke-uppseendeväckande färg (typ mörkgrönt). Hade inte tänkt ha något skrotupplag e.dyl. :)

Därför tar man oftast även flygfoto innan lövsprickningen, så du måste maskera bättre än bara med en färg...

Jag vet, har hittat många fuskbyggen på detta sätt...men inte av anledningen att sätta dit någon eller mjölka någon på pengar.

Maskera mera.
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #25 skrivet: 04 mar-19 kl 22:19 »
Eller så ställer man bara upp den och slutar oroa sig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #26 skrivet: 04 mar-19 kl 23:55 »
Folk lyckas att överdramatisera allt så förtvivlat. Ingen bryr sig om du ställer upp en barack och bor i den om du inte ställer den på stadens torg, typ. Inte förrän du blir osams med någon som anmäler dig och inte ens då är det högprioriterat.

Nja... 
nä det handlar inte alls om att överdramatisera utan att lära sig att ta välgrundade beslut.
Då gäller det att ha stenkoll på gällande regelverk i frågan.
Det kan tom vara så att när man är väl påläst så kan man hitta kryphål. För dom där kryphålen är det inte en endast jäkel som kommer upplysa dig om när det blir anmält till komunen för att någon granne fått kaffet i vrångstrupen eller nått.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #27 skrivet: 05 mar-19 kl 07:57 »
 Är med i kommunens miljö och byggnämnd och ser hur arbetet sköts här. Prioriterat är att sälja bygglov och att utföra miljöinspektioner som går att ta betalt för. Ren polisverksamhet finns det inte resurser till och det jobbas minimalt med anmälningsärenden därför att där finns det inga inkomster att hämta. En vän smällde upp ett uthus på 150 m2 utan bygglov och det var kanske lite vågat. Men en barack på hjul som går att flytta om det blir bråkigt är inget som någon skulle reflektera över.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #28 skrivet: 05 mar-19 kl 11:05 »
Oftast är det inte någon form av jakt av fuskbyggare utan att om man har en vision om att ha sin kommunkarta ajourhållen så gäller det att hänga med. Detsamma gäller alla vägar som skapas eller försvinner, inte alltid kommunens uppgift men tänk så bra det är att ha koll på vart det finns skogsvägar när skogsbranden kommer..?

Det är ju inte ovanligt att en bonde lite lätt bygger en maskinhall just där någon annan börjar fundera på att gräva nya VA-ledningar. Bonden har rätt att göra så, om det är en ekonomibyggnad.

När det kommer till att leta fuskbyggare så har jag främst erfarenhet av att leta efter dom som söker bygglov för att bygga ett bostadshus men innan dom ska bygga så bygger dom en liten komplementbyggnad för att bo i under tiden dom ska bygga sitt riktiga hus. Och då finns det en komplementbyggnad som inte är ett komplementbyggnad till någonting.

Så att bygga något på hus i obygden ser jag som ganska harmlöst och riskfritt. Men försöker man med samma i tätbebyggt område så lär man ju få någon gnällröv efter sig. Grannarna brukar vara snabbare än kommunen...

Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #29 skrivet: 05 mar-19 kl 17:30 »
Är med i kommunens miljö och byggnämnd och ser hur arbetet sköts här. Prioriterat är att sälja bygglov och att utföra miljöinspektioner som går att ta betalt för. Ren polisverksamhet finns det inte resurser till och det jobbas minimalt med anmälningsärenden därför att där finns det inga inkomster att hämta. En vän smällde upp ett uthus på 150 m2 utan bygglov och det var kanske lite vågat. Men en barack på hjul som går att flytta om det blir bråkigt är inget som någon skulle reflektera över.

Problemet med att uppmana någon att begå ett brott är faktiskt ett brott i sig.
Det är därför jag hela hela tiden manar till att man ska läsa på gällande regelverk och utifrån det handla.

Att som du redovisa hur det fungerar i din kommun är helt ok och kanske lämpligt då det underlättar för personen som har funderingen att ta ett eget beslut utifrån det denne känner till avseende lagstiftning och beivrande. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #30 skrivet: 05 mar-19 kl 19:01 »
Det blir dock så mycket enklare att göra egna avsteg från reglerna om man vet vilka regler som gäller. Då har man bara sin egna känsla för moral att skylla på, inte att man är dum i huvudet.
Vilket jag tycker kan vara befriande.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #31 skrivet: 05 mar-19 kl 19:03 »
Det blir dock så mycket enklare att göra egna avsteg från reglerna om man vet vilka regler som gäller. Då har man bara sin egna känsla för moral att skylla på, inte att man är dum i huvudet.
Vilket jag tycker kan vara befriande.

Precis. Vet man vad som gäller så är det lättare att förstå när man väl ställs för kontrollorganet. Och kan tom ha goda kunskaper för att kunna undkomma predikamentet skadeslös.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

biocandy

  • Inlägg: 15
  • aaaooooooh
    • Ångermanland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #32 skrivet: 11 mar-19 kl 12:03 »
Denna toa, https://www.wostman.se/sv/ecodry/, tänker jag mig att ha i mitt off-grid torp

 Yess Den ska jag oxå ha nu! Tack

Med ok från markägare, va är de 5-6 veckor man får ha en rullande bostad parkerad i naturen innan de behövs bygglov? Låt inte regelverket stoppa drömmen dock, de finns alltid lösningar :)
:-)

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #33 skrivet: 02 apr-19 kl 21:24 »
Ni tänker fel.
 Ni kan inte jämföra med tex husvagn eller attefall. Ett hus byggt på ett traktorsläp är fortfarande ett traktorsläp oavsett vad du har på det, det finns inga regler om hur ett traktorsläp ska se ut.
Vissa kommuner har regler om hur länge man får ha en husvagn uppställd på sin egen tomt... MEN det finns inga regler om hur länge man får ha en släpvagn eller traktorvagn uppställd så således behövs inga som helst bygglov. Att dra vatten, avlopp etc till "huset" mja.... el.. en förlängningskabel funkar bra eftersom man sällan behöver mer än en fas i ett så litet hus och det finns inte heller regler om att du tex behöver el för verktyg etc på din traktorvagn.  Eftersom det inte är en "byggnad" så får du göra allt eljobb själv. du får göra vad fasen du vill med ditt traktorsläp. MEN du får inte officiellt bo i det på samma sätt som man inte får bo i ett tält permanent... men sånt går att lösa med lite finurlighet.

Arrendera/hyr lite mark av någon, köp vatten och avlopp ifrån den personen..... 2 slangar att dra.....
Folkbofökr dig på kommunen ( det är så hemlösa får göra enligt folkbokföringen på skattemyndigheten ).

Så gör jag och det funkar utmärkt. Jag hoppas dock att regeringen fattar detta med tiny house snart och gör det hela enklare.

Använder man dessutom kompost-toa och regnvatten så blir det ännu lättare
Jag har "tur" att den jag arrenderar marken av som av en händelse beslöt sig för att bygga om sitt gamla hönshus till en kombinerad toa-dusch-jaccussi-tvättt och torkstuga.... för det kanske ska parkeras fler traktorvagnar här.....

Min dröm är ett litet community med tiny houses och det ska gå...tänk på alla stugbyar...

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #34 skrivet: 02 apr-19 kl 21:32 »
En sak till.

Är man inte beredd att installera solpaneler, kompost-toa etc så har man nog inte förstått hela grejen med tiny house-rörelsen. allt handlar ju om att göra så lite påverkan som möjligt på miljön (och leva billigt ) så när det gäller el, vatten och avlopp så finns det lösningar även om man ställer sitt hus mitt i skogen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #35 skrivet: 02 apr-19 kl 22:42 »
Ni tänker fel.
 Ni kan inte jämföra med tex husvagn eller attefall. Ett hus byggt på ett traktorsläp är fortfarande ett traktorsläp oavsett vad du har på det, det finns inga regler om hur ett traktorsläp ska se ut.
Vissa kommuner har regler om hur länge man får ha en husvagn uppställd på sin egen tomt... MEN det finns inga regler om hur länge man får ha en släpvagn eller traktorvagn uppställd så således behövs inga som helst bygglov. Att dra vatten, avlopp etc till "huset" mja.... el.. en förlängningskabel funkar bra eftersom man sällan behöver mer än en fas i ett så litet hus och det finns inte heller regler om att du tex behöver el för verktyg etc på din traktorvagn.  Eftersom det inte är en "byggnad" så får du göra allt eljobb själv. du får göra vad fasen du vill med ditt traktorsläp. MEN du får inte officiellt bo i det på samma sätt som man inte får bo i ett tält permanent... men sånt går att lösa med lite finurlighet.

Arrendera/hyr lite mark av någon, köp vatten och avlopp ifrån den personen..... 2 slangar att dra.....
Folkbofökr dig på kommunen ( det är så hemlösa får göra enligt folkbokföringen på skattemyndigheten ).

Så gör jag och det funkar utmärkt. Jag hoppas dock att regeringen fattar detta med tiny house snart och gör det hela enklare.

Använder man dessutom kompost-toa och regnvatten så blir det ännu lättare
Jag har "tur" att den jag arrenderar marken av som av en händelse beslöt sig för att bygga om sitt gamla hönshus till en kombinerad toa-dusch-jaccussi-tvättt och torkstuga.... för det kanske ska parkeras fler traktorvagnar här.....

Min dröm är ett litet community med tiny houses och det ska gå...tänk på alla stugbyar...


Vill du skapa en en liten by av små vagnar på hjul, så kan du köpa en fastighet, och så hyra ut ställplatser för dessa.

För övrigt, så är det inte så enkelt för mig som markägare, att bara ta emot en eller flera förbrukare till av el, vatten och avlopp t.ex. på fastigheten.

Det behöver ju finnas kapacitet för fler förbrukare i samtlig infrastruktur. Oisolerade slangar fryser på vintern. Räcker verkligen brunnen till?

Dessutom har du fel om regelverket.

Det är nya regler sedan några år till baka. Och reglerna struntar i om den vagn du ställer upp är byggd för att dras av en traktor, bil eller annat fordon.


Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #36 skrivet: 02 apr-19 kl 23:50 »
Myndigheterna kan kalla det för vad de vill. det är upp till dem att bevisa. Ett traktorsläp kan de aldrig bestämma hur det ska se ut ( enkelt att kolla på transportstyrelsen ) MEN som sagt du kan ju officiellt inte bo i den, traktorsläp är det enda "fordon" som inte regleras i annat än fysiska yttermått (max fordonsbredd och längd ), om du säger att ditt tiny house är en spannmålsvagn så är det det. .. angående avloppet.. mja.. blir det SÅ mycket mer bajs/avlopp av en person i en vagn än om man har en inneboende i själva huset? Eller finns det regler om hur många barn man får ha i ett hushåll tex? Ett tiny house är ju i regel för en eller max 2 personer och där man ska vara så lite miljöpåverkande som möjligt.

Dessutom så får INGEN myndighet gå in i vagnen utan vidare för att kontrollera ... men som sagt vad ska de kontrollera? Säger du att det är en spannmålsvagn så är det det.
« Senast ändrad: 03 apr-19 kl 00:01 av Krister Emtweden »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #37 skrivet: 03 apr-19 kl 01:12 »
Myndigheterna kan kalla det för vad de vill. det är upp till dem att bevisa. Ett traktorsläp kan de aldrig bestämma hur det ska se ut ( enkelt att kolla på transportstyrelsen ) MEN som sagt du kan ju officiellt inte bo i den, traktorsläp är det enda "fordon" som inte regleras i annat än fysiska yttermått (max fordonsbredd och längd ), om du säger att ditt tiny house är en spannmålsvagn så är det det. .. angående avloppet.. mja.. blir det SÅ mycket mer bajs/avlopp av en person i en vagn än om man har en inneboende i själva huset? Eller finns det regler om hur många barn man får ha i ett hushåll tex? Ett tiny house är ju i regel för en eller max 2 personer och där man ska vara så lite miljöpåverkande som möjligt.

Dessutom så får INGEN myndighet gå in i vagnen utan vidare för att kontrollera ... men som sagt vad ska de kontrollera? Säger du att det är en spannmålsvagn så är det det.

Kommunen skiter högaktningsfullt om du bygger om en balvagn till bostad, eller om du har en köpt husvagn.

De är inte dummare än de kan se skillnad på en spannmålsvagn, en gödseltunna, eller en bovagn.

Spannmålsvagnen står dessutom inte uppställd på samma plats utomhus, året runt.


Om kommunen ser att avloppsbrunnen är överfull och att infiltrationen (om det är ett sådant system du har för avlopp) inte kan ta hand om avloppet som produceras, så kommer det snabbt ett föreläggande om att bygga om/bygga ut avloppsanläggningen.
Numera så kontrollerar  de flesta kommuner avloppsanläggningarna vart 3 år eller 5 år, och dessemellan, så kommer slamtömmaren, som naturligtvis rapporterar till miljökontoret om det är några problem med en avloppsanläggning.

När man söker tillstånd för att göra sin avloppsanläggning, så berättar man hur många personer och/eller djur man räknar med ska nyttja anläggningen, och den dimensioneras efter det.
Blir man flera i hushållet, och det påverkar funktionen hos avloppsanläggningen, så är man skyldig att åtgärda det.

Alltså vi har inte våra regler om enskilda avlopp för att djävlas, utan för att få ha tillgång till rent vatten i sjöar, vattendrag och diken.

Jag är gammal nog för att komma i håg hur det kunde vara på landet inte reglerna stramades åt. Det luktade skit lite överallt, även utan att man varit ute med gödselspridaren..
Allt var definitivt inte bättre förr. (Men kanske lite billigare...)



Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #38 skrivet: 03 apr-19 kl 04:25 »
Som sagt om jag bor inne i huset här på gården eller om jag bor ute i en vagn på området spelar ingen roll för mängden avlopp. jag skiter inte mer i vagnen än jag gjorde i huset :)


Sen det där med hur länge man får ha tex en husvagn uppställt på samma plats på sin egen tomt skiljer sig rejält ifrån kommun till kommun. Det är allt ifrån 6 veckor till hur länge som helst.

Visst är det i viss mån bra att det finns normer och regler men inte på bekostnad av att vi idag har en massa hemlösa tex. Eller att som sjukpensionär inte ens ha råd att bo i en liten etta ( om det ens finns någon att få tag på ) .. kommunerna borde istället uppmuntra tiny house-rörelsen istället för att motarbeta den.

Jag har tur som bor på landet i en kommun som inte bryr sig så mycket om vad man ställer på sin mark.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #39 skrivet: 03 apr-19 kl 09:44 »
Jo, det gäller att ha tur med kommunen, och att inte vara dum. De flesta avlopp är dimensionerade efter en familj, vilket innebär att bor det ett par utan barn i huset så finns det överkapacitet så det räcker för att docka in en vagn (även om man inte får). Och här där vi visserligen har full familj så belastar vi inte avloppet så hårt som en normalfamilj, så ett par som bor i en vagn och som vi lever lite snålt/miljövänligt skulle inte knäcka den här anläggningen.

I den bästa av världar skulle en sådan lösning gå att prata med kommunen om och få råd av de duktiga som finns där, men risken är överhängande att man bara drar ögonen till sig och får en byråkrat/miljötaliban som gör livet surt istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser