Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?  (läst 2542 gånger)

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« skrivet: 05 feb-20 kl 15:49 »
Hej!

Jag har en idé om att bli "nybyggare" i Sverige. Nu funderar jag på om det ens är möjligt i Sverige :)

Jag tänker såhär. Som många andra vill jag bygga ett hus. Men till skillnad från många andra är huset inte speciellt viktigt. Platsen är viktigast, jordmånen, tillgång till vattendrag. Biologisk mångfald. Vacker natur. Och självklart, inga andra idioter förutom mig själv. Vatten, el och avlopp är alltså helt out of scope. Helst ska det inte finnas någon väg fram till huset heller.

Tar man sig upp i norra sverige är det säkert inga problem. Men min fråga är; är det någon som vet var i resten av Sverige man kan hitta milslång oavbruten vildmark med hjärtkrossande vacker skog med en sjö/vattendrag? I vilka områden I sverige tror ni att det finns en chans att hitta en sådan plats?

Mvh, drömmare

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-20 kl 16:28 »
Hej!

Jag har en idé om att bli "nybyggare" i Sverige. Nu funderar jag på om det ens är möjligt i Sverige :)

Jag tänker såhär. Som många andra vill jag bygga ett hus. Men till skillnad från många andra är huset inte speciellt viktigt. Platsen är viktigast, jordmånen, tillgång till vattendrag. Biologisk mångfald. Vacker natur. Och självklart, inga andra idioter förutom mig själv. Vatten, el och avlopp är alltså helt out of scope. Helst ska det inte finnas någon väg fram till huset heller.

Tar man sig upp i norra sverige är det säkert inga problem. Men min fråga är; är det någon som vet var i resten av Sverige man kan hitta milslång oavbruten vildmark med hjärtkrossande vacker skog med en sjö/vattendrag? I vilka områden I sverige tror ni att det finns en chans att hitta en sådan plats?

Mvh, drömmare

Det finns. Lite beroende på hur man räknar de där milslånga...

Men prisbilden är ju också en annan, bara ett jaktarrende på ett sånt område kan göra en gråtfärdig när man går och ber banken om hjälp..
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-20 kl 16:36 »
Det skulle väl möjligen vara i nordvästra hörnet av Svealand det kan gå att hitta ren ödemark. Men där har ju priserna drivits upp pga närheten till Norge och oljerika norrmän.  Kanske kan gå att hitta en eller annan mindre fläck på småländska höglandet också.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #3 skrivet: 05 feb-20 kl 17:26 »
Öde? All mark i Sverige ägs av någon. Sverige var fullbyggt på 1800 talet därefter började överbefolkning utvandra. Sen flyttade de flesta till städerna och nu kan landsbygden tyckas ledig igen. Däremot brukas kanske inte all mark lika hårt överallt. Ställen med god jordmån är uppodlade och används. Mindre ställen med kanske bra jordmån är gamla torpaställen, leta efter ett sånt. Ligger oftast avsides och ibland med eget vatten, dock kan de besittas av sommarboende, svenskar danskar tyskar oftast. Än hur du bär dig åt får du köpa loss.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #4 skrivet: 05 feb-20 kl 17:27 »

Jag tänker såhär. Som många andra vill jag bygga ett hus. Men till skillnad från många andra är huset inte speciellt viktigt. Platsen är viktigast, jordmånen, tillgång till vattendrag. Biologisk mångfald. Vacker natur. Och självklart, inga andra idioter förutom mig själv. Vatten, el och avlopp är alltså helt out of scope. Helst ska det inte finnas någon väg fram till huset heller.

Tar man sig upp i norra sverige är det säkert inga problem. Men min fråga är; är det någon som vet var i resten av Sverige man kan hitta milslång oavbruten vildmark med hjärtkrossande vacker skog med en sjö/vattendrag? I vilka områden I sverige tror ni att det finns en chans att hitta en sådan plats?
Ursäkta en socialt inkompetent besserwisser, men vad är det egentligen du söker? Du vill ha biologisk mångfald och vacker natur, men inga andra människor (min tolkning av "idioter") och inga vägar. Vacker skog och vatten ska det vara också.
Det jobbiga är att de platser där det finns biologisk mångfald är i gammal, sedan länge hävdad jordbruksmark. Där är också naturen väldigt vacker! Det är en mosaik av beten, åkrar och blandskog som finns i skogs-och mellanbygderna bl a här på Höglandet. Men där det finns betesdjur, finns det också de idioter (även om de föredrar att bli kallade "bönder" eller "lantbrukare") som äger djuren i närheten. Åtminstone har de funnits där ganska nyligen, för där djuren försvinner, går också den biologiska mångfalden snabbt åt skogen (bokstavligt talat).
Skog är nämligen också kulturlandskap, skogen sköts av människan lika väl som åkrarna. Det är alltså ingen vildmark, produktionsskog är synnerligen tam. Dåligt med biologisk mångfald. I gammal, planterad granskog växer a)granar och b)mossa.
Där det finns skog, finns det också vägar, eftersom timret och massaveden måste åka lastbil ut från skogen.

Så om du preciserar vad det är du söker, kan du säkert få hjälp här med att hitta det!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-20 kl 17:53 »
Finns inte i vårat land. Förr eller senare avverkas skogen och då bor du på ett hygge. Även om du köper marken så är det krav på dig att du ska bruka skogen.
Att bo i ett naturreservat är väl inte möjligt skulle jag tro. Antingen får du inte, eller så mister marken sin reservat klass för att du bor i den.

Sen vart du än bor så kommer besök av antingen skogshuggare, jägare eller bär/svamp plockare.

Kanada eller Ryssland. Alaska kanske, då får du ju en slant också.
Finns lite nybyggartrådar på utsidan om folk som köpt en markplätt där och byggt en koja att bo i.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-20 kl 18:02 »
Det låter härligt, det är vad jag kallar frihet.

Men inte i Sverige, här finns ingen ledig mark all mark ägs av staten, privata, kyrkan osv. ingen accepterar att någon slår sig ner på sin mark och bygger ett hus. Och det finns ingen rätt som du kan stödja dig på, allemansrätten säger tre nätter.
I Australien och Canada finns fortfarande "fria" områden som staten äger som kan vara tänkbara. Problemet i Australien är att utlänningar inte får köpa fastigheter.
Pröva i Ryssland

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-20 kl 19:07 »
Hej!

Jag har en idé om att bli "nybyggare" i Sverige. Nu funderar jag på om det ens är möjligt i Sverige :)

Jag tänker såhär. Som många andra vill jag bygga ett hus. Men till skillnad från många andra är huset inte speciellt viktigt. Platsen är viktigast, jordmånen, tillgång till vattendrag. Biologisk mångfald. Vacker natur. Och självklart, inga andra idioter förutom mig själv. Vatten, el och avlopp är alltså helt out of scope. Helst ska det inte finnas någon väg fram till huset heller.

Tar man sig upp i norra sverige är det säkert inga problem. Men min fråga är; är det någon som vet var i resten av Sverige man kan hitta milslång oavbruten vildmark med hjärtkrossande vacker skog med en sjö/vattendrag? I vilka områden I sverige tror ni att det finns en chans att hitta en sådan plats?

Mvh, drömmare
Tja drömmare, köp en ö på någon lämplig skärgård. Jag har sett några till salu genom åren och vissa var faktiskt inte så himla farligt i priset heller men var fortfarande var för högt för min klass annars hade jag satsat. Annars får du börja tänka globalt istället därför att Sverige är för modern för att någonting ska vara öde, allting är väl reglerade.Lycka till!

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-20 kl 19:46 »
Glestbefolkade områden finns, men inte ödemark.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-20 kl 20:51 »
All mark i Sverige är ägd av någon, privata skogsägare, staten, eller skogsbolag.

Du kan aldrig "flytta ut i skogen och bygga en stuga", utan du måste köpa din egen skogsmark, och antagligen betala en redig bunt miljoner för markområdet du köper.

Men det finns sådana där glesbefolkade områden, där man kan uppleva att man bor ensligt, även i Södra Sverige.

Några exempel: stora delar av Värmland, Dalsland, delar av Småland, Tiveden, gränsbygderna mellan Östergötland - Närke - Södermanland, större delen av Bergslagen, och så vidare norr ut.

Men all mark är ägd av någon, och (skogs-)mark i södra halvan av Sverige är generellt sett mycket dyrare än "Norrlands inland".

Så sätt igång och leta skogsfastigheter. Med dina krav på enslighet, så lär du vilja ha köpa dig 30-50 hektar åtminstone. En hektar skogsmark i södra Sverige minst 100.000 kr.
Men olika kvalitéer i skogen kan göra öka eller minska priset. En skog full av avverkningsmogen skog, är oftast dyrare per hektar än en skog, där det mest växer nyplanterade ungträd. Priset varierar dock väldigt mycket, och även "rekreationsvärden" som tillgång på trevlig  jakt eller fiske, kan dra upp priset.

Det kan vara svårt att få byggnadslov på skogsmark som inte redan har bebyggelse, även små stugor behöver byggnadslov, så det behöver man kolla med kommunen innan man köper. Man får heller sällan bygga närmare vatten än 100 meter, på vissa håll 300 meter.
Det är ofta smart att köpa en redan bebyggd fastighet.
Har marken höga naturvärden blir det ännu svårare att få byggnadslov.

Hur har du tänkt dig att transportera material din stuga utan väg?

Även till ett timmerhus där timret huggs på plats, behöver man lite mer material än bara själva timret. Alla hus i Sverige har en rätt till väg, så får du byggnadslov, så får du också möjlighet att bygga en väg, även över andras mark. Men ingen kräver att du skapar en asfaltväg naturligtvis, utan den kan vara enklast möjliga.

Så sammanfattningsvis: ja, det är teoretiskt möjligt att flytta ut i skogen, även i södra Sverige, men det är dyrt...



sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-20 kl 21:32 »
Hos mig kan jag nog gå några mil utan att stöta på bebyggelse.
Men bara i en eller två riktningar. Däremot är det ingen som vet att det finns ett hus där jag har det. Eller iallafall inte många. Det är bortglömt.
Så beroende på vad för typ av plats du söker, som andra skrivit, så är det möjligt med vissa reservationer på dina önskemål.

Kolla på en bättre upplöst karta och leta efter områden där. Du kommer se att det finns plättar som är hyfsat fria. Sen kommer kruxet som redan är påtalat.  Det är av någon. Frågan är bara ve, och hur stort det området är.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #11 skrivet: 06 feb-20 kl 15:36 »
Det finns ju också något som på lantmätarspråk kallas impediment. Alltså mer eller mindre värdelös mark, som inte är användbar för rationellt jordbruk eller skogsbruk. Många av de större impedimentområdena i Sverige har dock sedan länge blivit naturreservat, skjutfält eller militära övningsområden.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #12 skrivet: 06 feb-20 kl 18:52 »
Vi bor precis i gränsen mellan Sörmland, Närke och Östergötland.

Fick en gård med 1 hektar bete/odlingsmark och 1 hektar skog + beboeligt hus och flera fina uthus + ok lada för 600.000.

Här finns det folk men det är ganska ödsligt ju närmre gränsen man kommer. Men ligger hus ganska off. Finns tex ett litet hus här på vägen där ingen bor + 5000 kvm odlingsmark som man säkert skulle kunna få för några hundra tusen. Finns stora skogsområden med fina stora mossar. Produktionsskog dock :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #13 skrivet: 06 feb-20 kl 22:12 »
Som sagt, någon vildmark finns inte längre. Faktum är att vissa övergivna markstycken runt samhällen kan vara det vildaste vi har, för att ingen orkat plantera dom med produktionsskog. Annars är det som sagt impediment som gäller. Hällmark med pinade tallar i skrevorna och myrar. Kan man hitta en "ö" av högre mark ute på en större myr är den nog vild, men den får inte vara så stor att det lönar sig för skogsägaren att avverka och plantera där. Och naturligtvis får du inte bygglov mitt ute på en myr...

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-20 kl 08:29 »
Riktig ödemark är nog svår att finna. Norra Dalsland mot gränsen till Norge möjligen. Typ Bengtsfors, Ed, Nössemark. Är i vart fall otroligt vacker natur där, med otaliga sjöar. Men visst är det skog som brukas så det som är vacker, tät skog ena året kan vara ett kalhygge nästa år. Lycka till ändå.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-20 kl 10:44 »
Vad menar du med mellan- Sverige? Jag bor mitt i Sverige vilket är Jämtland, men du och alla andra anser väl att det är norra Sverige. Det är norrland men knappast norra Sverige.
Vad hör till mellan-Sverige, är det allting söder om Dalälven fram till Stockholm?
När det gäller öde områden i Jämtland & Härjedalen finns det gott om dem, men är inte så många som bor långt ifrån vägar på fjället. Lillhärjåbygget är ett av dem, så jag antar det är så där du vill bo? Fast söder om Dalälven?

https://backedal.se/wp-content/uploads/2016/07/Lillharjabygget-Fjalljordbruk-i-vaglost-land.pdf


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-20 kl 11:22 »
För den som är intresserad av att definiera mellansverige noggrannt, kan Wikipedia stå till tjänst. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Finns det ödemark i mellan/södra Sverige?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-20 kl 12:58 »
Vad menar du med mellan- Sverige? Jag bor mitt i Sverige vilket är Jämtland, men du och alla andra anser väl att det är norra Sverige. Det är norrland men knappast norra Sverige.
Vad hör till mellan-Sverige, är det allting söder om Dalälven fram till Stockholm?
När det gäller öde områden i Jämtland & Härjedalen finns det gott om dem, men är inte så många som bor långt ifrån vägar på fjället. Lillhärjåbygget är ett av dem, så jag antar det är så där du vill bo? Fast söder om Dalälven?

https://backedal.se/wp-content/uploads/2016/07/Lillharjabygget-Fjalljordbruk-i-vaglost-land.pdf
Sverige är historiskt indelat i tre delar. Götaland,Svealand och Norrland. mellansverige är bara ett talesätt. Götaland är dessutom utvidgat när nuvarande södra Sverige ockuperades dvs Skåne,Blekinge och Halland. fram till 1658 var detta danskt kärnland. med detta synsätt som är historiskt riktigt består mellansverige av Svealand.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 3 användare
xaelanar, Skaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser