Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musskrämmare  (läst 1030 gånger)

dj.karlstad

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Musskrämmare
« skrivet: 05 mar-20 kl 10:55 »
Hej
Vi har möss då och då i stugan. Är det någon här som har testat musskrämmare som tex Silverline? En fälla vill vi undvika.

/Daniel

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Musskrämmare
« Svar #1 skrivet: 05 mar-20 kl 11:06 »
Möss har samma hörsel och uppfattningsförmåga som vilken myndighetsperson som följer reglerna bokstavligt.

Så dom kan fungera en stund.
Men dom vänjer snart och skiter fullständigt i sådana påfund.
Det bästa är att irritera dom bort dom med fysiska hinder, drunkningsfällor och sånt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Musskrämmare
« Svar #2 skrivet: 05 mar-20 kl 11:45 »
Katt(er) är bästa musbegränsarna.

Men kräver att man vill ha husdjur.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Musskrämmare
« Svar #3 skrivet: 05 mar-20 kl 13:20 »
En bra mus är en död mus.

Jag har ett par högfrekvent sändare so sänder en hög ton som jag inte hör. (inte så konstigt jag är gammal, gaggig och halvdöv) men mössen ska höra tonen och springa iväg. Jag har en typ som kostar 3-500 kr och en typ som kostar en hundring. Bägge fungerar bara under en kort tid. Om det beror på att mössen vänjer sig eller apparaten slutar fungera vet jag inte.

Högfrekevenston fungerar ej i längden.

det som fungerar är vanliga slagfällor  för möss.

Burfällor anser jag vara inhumant. Tänk dig själv. Du sitter vid köksbordet och har det ganska bra, blir sugen och går för att fixa en ostmacka men blir fångad i en bur i stället. Hu. Och blir sedan släppt i Kairo, ett land utan både bostäder och köttbullar.


Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Musskrämmare
« Svar #4 skrivet: 05 mar-20 kl 18:03 »
Jag har Silverline på vinden: 2 större och 2 små. Och nej; jag tror inte längre på dem. Mössen bryr sig inte om dem.
Men jag tar inte bort Silverline-dosorna: den sitter ju inte i vägen och de får väl blinka och pipa tills de går sönder.

För några år sedan kom det nya grannar med en duktig katt som jagar året runt. Det betyder mycket.
Denna katt kan/får dock inte vara på vår vind. Där är det slagfällor: de är näst bäst.

När det gäller möss, får en husägare aldrig ge upp. Rätt vad det är hittar jag en liten ingång som går att täta. Torpargrunden har blivit (så gott som) fri från möss på det sättet.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Musskrämmare
« Svar #5 skrivet: 05 mar-20 kl 19:30 »
Har ett foto där en mus sitter på musskrämman,  tror inte ett skit på dom längre,  kostar bara peng


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser