Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Stensätta källare  (läst 4672 gånger)

louise

  • Gäst
Stensätta källare
« skrivet: 02 aug-10 kl 10:06 »
Jag ska gräva ur min källare ( 2 dm) och lägga grus. Insåg att jag ju har sjukt mycket sten från åkern och kom på att jag borde kunna lägga den i källaren!

Men, nåt jag inte tänkt på? Tex vet jag att antikvarier vill att man köper tvättad grus, så den garanterat är fri från svampar och skadetjohej. Men, jag vet inte nyttan med det i ett rum jag ändå ska gå i, man brukar kanske mer prata om det när man ska lägga grus under huset.

Och, är det jäkligt svårt på nåt sätt? För varför gör folk inte det här oftare?

Eller är funktionen kass jämfört med grus på nåt sätt?

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Stensätta källare
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 10:39 »
Syftet med gruset är ju att det ska fungera som en kapilärbrytare. Så länge stenarna inte är för stora bör det funka. Krossad sten funkar bättre än runda stenar då de blir lite tätare packade vilket innebär att mindre oönskat material som hjälper kapilär effekten får plats.
Mvh Pappis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Stensätta källare
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 11:41 »
bygg en ram med nät som du kan sila sten och jord igenom.. minknätsmaskor borde vara lagom... spola med vattenslang när du gör rent gruset.. eventuellt behöver du en sil med lite större maskor för att få bord de stenar som är för stora..kompostgaller/hundnät kanske funkar... sen rekommenderar de att man täcker gruset i källaren med plast för att hindra markfukten att tränga upp i bjälklaget... organiskt material får inte finnas på marken..dvs trä med mera..
Fjäderfän och kaniner

louise

  • Gäst
SV: Stensätta källare
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 11:53 »
jag fattar inte varför vattnet inte kan rinna ner mellan stora stenar..


ja, plast UNDER grusen rekommenderar de... Men nu rinner det in en del vatten genom betongväggrna i källaren.. då måste jag bygga så det helt säkert hamnar under plasten på nåt sätt. Tips?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stensätta källare
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 12:03 »
Om det kommer in vatten ovanifrån ska du definitivt inte ha plast alls. Vettig ventilation, så att fukten kan komma ut, och väldränerat så att vattnet rinner undan. Det är så man får göra i gamla hus. Livsfarligt att använda plast på fel sätt. Man kan inte täta på ett ställe om det läcker på ett annat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Stensätta källare
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 12:24 »
gruset ska vara i botten på den utgrävda källaren... sen plast och sist om man vill ett tunt lager sand....   rinner det vatten in i källaren så får man gräva upp runt huset och ordna en riktig dränering... leda bort vattnet...
Fjäderfän och kaniner

louise

  • Gäst
SV: Stensätta källare
« Svar #6 skrivet: 02 aug-10 kl 12:30 »
Det kommer aldrig gå att dränera källaren helt pga konstruktionen. Så de tlåter som jag ska skippa plasten.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Stensätta källare
« Svar #7 skrivet: 02 aug-10 kl 12:46 »
Det kommer aldrig gå att dränera källaren helt pga konstruktionen. Så de tlåter som jag ska skippa plasten.
ok... plocka ut allt som kan mögla ur källaren och gräv ur den jord som går.. fyll med grus... se till att ventilerna i väggen är tillräckligt många..går att ta upp nya/fler hål annars... avfuktare kan installeras om det är problem men det är klart en kostnad..men det är ju också en kostnad om golvet rötnar...

 O.T. inga nya grävlingar i källaren sen sist?
Fjäderfän och kaniner

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Stensätta källare
« Svar #8 skrivet: 02 aug-10 kl 18:24 »
Jag skulle absolut skippa plasten......men det är bara min personliga åsikt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Stensätta källare
« Svar #9 skrivet: 02 aug-10 kl 21:22 »
Äventyrligt med plast, om man inte kan garantera 100% tätt överallt, kommer vatten in kan det inte lätt komma ut.

Betongväggar som läcker in kan tätas genom att man målar med vattenglas, försök med 10% först, då det inte här heller ska bli fullständigt tätt, vattenånga ska kunna gå ut och in, men inte vatten.

Gamla hus, kan mycket väl få förskjutningar om man gräver runt grunden för nära för dränering, speciellt om det finns lera.  I värsta fall trillar nån vägg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Stensätta källare
« Svar #10 skrivet: 02 aug-10 kl 21:56 »
i usa verkar de göra dräneringarna på insidan av källar väggar, du kan ju gräva några cm djupare än vad dränrören är å leda bort mesta av vattnet så
led bort vatten ifrån stuprör om det inte redan är gjort.

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Stensätta källare
« Svar #11 skrivet: 03 aug-10 kl 06:33 »
jag fattar inte varför vattnet inte kan rinna ner mellan stora stenar..

Rinner ner gör det säker alldeles utmärk, men vanligtvis är grusbäddens uppgift att hindra markfukten från att vandra UPP. Dock verkar ditt problem ett annat. Kan du inte dränera bort vattnet gäller det istället att få bort det så fort som möjligt samt att hålla en god luftväxling.
Ibland löser man problem med vatten under grunden genom att göra en liten brunn under huset varifrån vattnet kan pumpas bort, men en väl fungerande dränering är att föredra.
Mvh Pappis

louise

  • Gäst
SV: Stensätta källare
« Svar #12 skrivet: 03 aug-10 kl 10:23 »
Vattenglas på insidan alltså? Jag har aldrig fattat vad vattenglas är...

Som du säger ingemar så kan man inte göra vanlig dränering för min källarvägg, den välter. Så när det blir dags för dränering ska den göras en meter djup och en meter från väggen, för att få bort ytvatten som rinner ner till huset.

Existens?

  • Gäst
SV: Stensätta källare
« Svar #13 skrivet: 03 aug-10 kl 10:29 »
Det är ofta ett elände med gamla källarväggar, av nån märklig anledning så brydde man sig ofta int om att putsa dom på utsidan förr.
Allt man gör på insidan är bara provisorier, enligt mig, vatten som kommer in i väggen kommer alltid att ställa till problem, ibland kan det vara bättre att acceptera att det kommer in och lösa problemet med avlopp eller vad som helst.
Att göra nån åtgärd på insidan av väggen ser jag alltså som meningslöst.

I väntan på att man gör en ordentlig åtgärd på utsidan, så är det ju enkla saker som kan åtgärdas..se till att hängrännor och stuprör är hela, och led bort vattnet från stuprören, en bit från huset.
Inne i källaren får man fundera över vad man vill ha den till..ska det bara stå nån panna och lite tankar där så är det ju inte hela världen om väggarna fuktar lite, men glöm all form av inredning i nåt material som kan ruttna.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Stensätta källare
« Svar #14 skrivet: 03 aug-10 kl 20:13 »
Vattenglas på insidan alltså? Jag har aldrig fattat vad vattenglas är...

Som du säger ingemar så kan man inte göra vanlig dränering för min källarvägg, den välter. Så när det blir dags för dränering ska den göras en meter djup och en meter från väggen, för att få bort ytvatten som rinner ner till huset.

Vattenglas tätar till betong, och säljs vanligen som "undermedel" för dyra slantar. Det ska kosta  högst ett par tior litern.  Man målar helt enkelt väggarna med en svagare vattenglaslösning.   Du kanske känner till att man täpte till porer i äggskal med vattenglas förr, för att konservera ägg.  Tätningen blir tillräcklig för att stoppa vatten som rinner, men helt tät blir det inte, ånga kan passera.

Beroende på ditt problem, så kan det hjälpa mer eller mindre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser