Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvärmepump  (läst 5675 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Luftvärmepump
« skrivet: 04 mar-18 kl 17:53 »
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet och kan rekommendera märke på luftvärmepump?

Jag tror vi behöver två på vår undervåning som är allt annat än öppen planlösning! Rummen ligger runt en murstock!

70 kvadrat ska värmas upp ungefär...

Jag vill gärna höra personliga upplevelser av olika märken!

Mvh Johan

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 04 mar-18 kl 19:56 »
Antar att du menar luft-luft?
Har själv en Mitsubishi Heavy SRC50ZMX på 6kW. Valet föll på denna eftersom vi vill ha golvmonterad innedel (SRF50ZMX). Det är en kraftig pjäs som får bra värme på undervåningen i vår 178m² gamla gård.
Jag tycker att alla dessa luft-luft maskiner lämnar mycket att önska när det gäller styrning och indikationer. Allt styrs med fjärrkontrollen som ju är enkelriktad och inte visar vad pumpen verkligen gör. Köpte till en AirPatrol för att kunna styra externt men har inte använt den mycket eftersom den saknar stöd för fläktläget (enbart fläkt - perfekt när man kör braskaminen).
Termonstaten går bara till 18°C alternativt "sommarstuge-läge" på 10°C vilket är trist. Skulle man kunna köra 16°C skulle det fungerat bra med borta-säkningen på el-radiatorerna.
Utedelen bullrar lite i häftigaste laget och vi har börjat använda timer för att stänga av vid 21:00 och starta 06:00.
Den har bra riktning på utblås och det går att sitta nära utan att man får drag på sig. Dessutom snyggt att slippa en stor kloss uppe i taket.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 04 mar-18 kl 20:06 »
Mitsubishi, Daikin, Toshiba och Fujitsu är de som installatörerna anser vara hållbarast.
Panasonic har jag själv bra erfarenhet av men anses "något" sämre och brukar också vara aningen billigare.
Resten tror jag man ska undvika.
Personliga erfarenheter kan bli vadsomhelst. På Jula värmepumpsrea snacka jag med en gubbe som haft en billig julapump igång i 12 år! Kanske rekord men ingen vet hur effektiv den var.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 04 mar-18 kl 20:51 »
Hej
De märken Ahlman räknar upp räknar jag som likvärdiga. Jag har själv en Daikin som går bra. Håller effekten förvånansvärt långt ner i yttertemperatur. Jag har en inte helt öppen planlösning, men med öppna dörrar och  hög fläkteffekt sprider sig värmen bättre än förväntat. Ljudet är också acceptabelt inne. Utedelen blåser mycket men har den monterad så den stör aldrig. Det är sällan jag vill sitta ute när huset behöver värme. Jag har hög sockel så jag satte utedelen på sockeln. Den kom tillräckligt högt samtidigt som risken för stomljud försvann. 
Minst lika viktigt som vilken maskin är vilken installatör. Av de märken jag tittade på hade Daikin den lokale installatör jag fick bäst förtroende för. Och där det var samma firma jag köpte pumpen av som installerade. Vet inte om det är skrönor men hört historier om folk som bollats mellan installatör och säljare när det blivit problem med pumpen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 04 mar-18 kl 21:10 »
De dyrare märkena är visserligen ganska rejält mycket dyrare än de billigare, men de har också mer än dubbelt, i vissa fall nära tredubbelt, så hög utdelning på värmeeffekten du får tillbaka sett till inmatad effekt.
De billigaste är rent ut sagt skit inuti om man skruvar isär dem, jag trodde att det var ett skämt första gången jag såg hur de var gjorda och vilka material man använt inuti dem, helt seriöst...
Det är bara idioti att köpa dem om man inte skall ha dem till väldigt enkla grejer som att värma ett garage ibland och liknande.

Jag har själv en Panasonic som backup, den är helt ok men litet vek ibland tycker jag, jämfört med Daikin eller Sharp är de litet grövre gjorda men det är som sagt inga dåliga grejer, det sitter bra kompressorer och annat i dem.
Billigast just nu är nog Mitsubishi av de som fått goda omdömen.

Daikin och IVT(Sharp) är top notch men också dyrast (de har dock väsentligt bättre komponenter inuti jämfört med de i mellanprisklassen).
Väljer man någon av de dyrare skulle jag anlita en riktig installatör, även om det kostar några tusenlappar, det finns mycket att vinna på en professionellt utförd installation om det är fråga om en dyrbar maskin, det ger även resultat på utbytet, samt inte minst maskinens livslängd även om folk predikar om hur enkelt det är att göra själv, problem kan visa sig först många år efter att installationen är gjort om man gjort fel.
På de billigaste spelar detta kanske mindre roll, deras ringa värde gör det knappast värt att kosta på dem mycket, men på de dyrare är det inte värt att fylla själv om man inte har riktig erfarenhet av det tycker jag.

Edit, jag kör själv Daikin här, hos mina föräldrar IVT (Sharp), klart värt det tycker jag.
Främst därför att jag vet att maskinerna är pålitliga och risken för att de lägger av och vattenledningar, mm fryser sönder och orsakar ännu dyrare skador när man är bortrest minskar väsentligt jämfört med om man bara går efter prislappen.











« Senast ändrad: 04 mar-18 kl 21:16 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 mar-18 kl 23:02 »
Om man är ute efter en luftvärmepump som bibehåller effekten bra då det är riktigt kallt ute, så bör man titta på hur stor utomhusdelen är. Ju större yta på förångaren i förhållande till påstådd värmeeffekt, desto bättre nytta gör den vid sträng kyla.

Sen ska man ha klart för sig att alla de stora "fina" tillverkarna gör misstag och släpper ut någon mindre lyckad modell då och då. Men just nu vet ju ingen vem av dem som eventuellt har gjort bort sig med årets modeller, det vet man först när det är för sent.

Även certifierade kylmontörer kan slarva lite väl mycket vid installationer. Framför allt är det vanligt att de inte låter vakuumpumpningen ta den tid den borde få ta, och för den delen att man gör installation och vakuumpumpning vid olämpligt väder.
Ofta kör de vakuumpumpen bara 10-15 minuter, när man egentligen borde pumpa minst en timme under optimala förhållanden, eller kanske ett halvt eller ett dygn om det har varit riktigt dåliga förhållanden för installationen (kallt och regnigt väder, något kanske har gjort att man har fått avbryta arbetet så att rör har fått stå öppna över natten, osv osv).

Mina erfarenheter av luftvärmepumpar gäller mest äldre modeller av lågprismärken.
Argo AW22AHL  från 2004 , har alltid haft problem med för korta stopptider så att systemet inte hinner tryckutjämna och kompressorn inte säkert kommer igång efter ett stopp. Den är nu förvisad till garaget, och där använder jag ändå inte termostatfunktionen utan kör den med fjärrkontrollens timer så den får gå lagom många timmar per dygn. Trots att den var marknadens absolut billigaste värmepump då den var ny, så har den en del för sin tid avancerade funktioner - t ex en ovanligt intelligent avfrostningsautomatik. Montage- och mekanikkvaliteten är bra, det är god detaljfinish på smådelar. Under årens lopp har jag bytt motorskyddet och startkondensatorn för kompressorn, vänt på gummibussningarna som håller fläktmotorn i innedelen sedan de tappade formen, och dragit åt skruvarna som håller fläkthjulet i innedelen då och då.
Foma 5600 (har även sålts under många andra märken, t ex Anslut), från 2006. Tidig och billig invertervärmepump. Genomdålig kvalitet på mekanik och montage - dålig passform på plåtdelar, vassa plåtkanter som man skär sig på bara man kommer i närheten, billig plast som vittrar sönder och blir spröd osv osv. Diverse elektronikproblem, bl a reläer som brann upp då och då tills jag hittade och kunde åtgärda en konstruktionsmiss som orsakade felet. Men den fungerar trots allt även om den blir risigare och risigare för varje år som går, nu senast blev utedelen ganska tillbucklad av ett takras.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 05 mar-18 kl 09:02 »
 Normalt skall det räcka med en pump till 70 m2 men det under förutsättning att man kan få luften att cirkulera. Det funkar automatiskt vid en öppen planlösning men blir lite trixigare när man inte har det. En lösning kan vara värmeflyttare mellan rummen. En kanal i väggen som inkl. en liten ljudlös fläkt. är huset bara i ett plan kan man istället bygga ett kanalsystem på vinden så man slipper fläktar m.m i bostadsutrymmet.
Själv har jag byggt ett sådant system. pumpen sitter i köket och luften körs in i vardagsrummet,därifrån går en kanal upp på vinden där luften går vidare med hjälp av en kanalfläkt  till arbetsrum och sovrum(luftutsläpp i taken),från sovrummet genom en öppen dörr ut i köket igen.Då får jag en cirkelrörelse i huset som ger jämn temperatur överallt och jag behöver bara en bra pump. Mitt hus är också byggt runt skorstenen,en vanlig parstuga.Systemet funkar också utmärkt ihop med vedeldning då jag har vedkamin i köket.
avseende pump välj en premiumpump,dvs av ett bra märke som ger max prestanda. Idag skall en bra pump åtminstone klara minst -25 grader och ändå leverera och kunna leverera åtminstone 6 gånger inlevererad effekt vid ideala förhållanden. Välj omedelbart bort julapumpar o dyl då de har alldeles för låga prestanda,priset är inte det huvudsakliga här utan EFFEKT och hållbarhet.En bra pump tjänar in sig på 3 år i jämförelse med direktverkande el.En billig pump tar betydligt längre tid på sig då den stora delar av vintern bara förbrukar el istället för att leverera värme.
min egen pump .en mitsubishi kirigami köptes för 4 år sedan just för att det var den bästa på marknaden just då. Har funkat perfekt,ljudlös o behaglig på alla vis.
klarar ner till minus 25 och håller lätt temperaturen i huset konstant med minimal driftgång.kostade då 14000 inkl. inst.
det har kommit en efterträdare till denna,Mitsubishi Hero som klarar ner till minus 35 (otroligt!!!) och har fått bra rescentioner i tester. Pris uppsatt o färdig runt 20000.
Men givetvis finns det fler bra fabrikat på marknaden,konsumentverket har tester och googlar man på värmepumstest dyker fler sajter upp.
Observera dock att två dåliga ( avseende effekt) pumpar inte ersätter en bra. Fundera på ev. kanalsystem som kostar någon tusenlapp i jämförelse med kostnaden för två pumpar.
Innan pumpen hade jag konvektorelement + vedeldning.efter pumpen halverade elräkningar och jag slipper elda ved,görs numera bara vid riktigt låga utetemperaturer som stöd till pumpen. Effekten på en pump avtar ju med sjunkande temperatur ,därav vikten att pumpen kan klara att leverera även vid låga temperaturer. Denna vinter har tempen ute som värst varit -15 här i södra småland men trots det går pumpen de dygnen bara 15 min. per timme,normalt vid nollan runt 6-10 minuter.
Mitt råd är helt enkelt,välj en pump med bra prestanda och goggla runt efter åsikter på hållbarhet. de flesta premiumpumpar har bra värden. Strunta i prislappen,en bra pump är värd sina pengar. Observera också att de flesta också funkar som luftkonditionering vid behov, skönt att slippa klibbiga sommarnätter....

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 05 mar-18 kl 09:16 »
Hur gör du med smuts i kanalerna?
Själv tycker jag det är drygt att rensa rör, även om de bara är korta och raka.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 05 mar-18 kl 09:20 »
Då de ligger öppet på vinden är det bara att montera isär delarna,använder dessutom plaströr där ytterst lite fastnar,ett filter på ingångsröret tar det mesta.har hittils bara rengjort kanalerna 1 gång efter 2 års drift och då fanns i stort inget i kanalerna.filtret är hemligheten.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 05 mar-18 kl 11:16 »
Mina erfarenheter av "värmeflyttare" är att de aldrig fungerar om man tänker sig att ha långa kanaler. Strömningsmotståndet i en kanal med måttliga dimensioner blir så stort att en någotsånär tystgående fläkt aldrig kan ge så mycket luftflöde att man får någon nytta av det hela. Om man bygger med kanaler som är ojämna på insidan (t ex böjliga metallslangar) kan man också få mycket intressanta visslande ljud.
Den enda gång de kan vara användbara är om man tar upp ett hål i väggen mellan två rum och sätter dit en fläkt utan luftkanaler.

Man bör inte lägga ner för mycket kostnader på en värmepump bara för att få någonting som går med bra värmefaktor under de ytterst få timmar per år det verkligen är riktigt kallt. Den allra största delen av en svensk vinter är det ju ganska måttlig kyla, som även en sämre värmepump klarar av bra.
Ett skäl att inte överdimensionera värmepumpen är att det är önskvärt att den kan gå kontinuerligt på lägsta effektuttag under höst och vår då det inte behövs så mycket värme. Har man tagit till för stor värmepump för huset så kan den bli tvungen att gå över till on/off-drift för att det inte ska bli för varmt inne, och invertervärmepumpar brukar inte trivas med det driftläget.
Då är det bättre att välja en lite för liten värmepump och komplettera med vedeldning eller direktverkande el under de kortvariga köldknäppar då den inte räcker till.

Det kan vara intressant att samla på sig historiska väderdata för sin ort (t ex från temperatur.nu) och sortera om dem så man ser t ex hur många timmar under de senaste 10 åren temperaturen har varit under -20 grader, under -15, under -10 osv. När man har gjort det, så har man ett bättre underlag för att avgöra om man ska lägga dubbelt så mycket pengar på värmepumpen eller istället ordna en annan form av stödvärme under de värsta köldknäpparna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 05 mar-18 kl 20:23 »
Hur gör du med smuts i kanalerna?
Själv tycker jag det är drygt att rensa rör, även om de bara är korta och raka.


Vi brukar ringa till http://www.ovkservice.se/rengoring/
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 05 mar-18 kl 22:15 »
Skall man ha tysta fläktar som flyttar mycket luft så gäller det att öka diametern på både kanal och fläkt. Och så att inte jobba i motvind utan att låta luften gå runt i en naturlig väg.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 06 mar-18 kl 12:22 »
Malarmaster
Och alla andra för den delen, vad kostar era pumpar i drift per månad?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 06 mar-18 kl 13:41 »
från maj till augusti  0.- i värme,går kanske några dagar på sommaren i kylfunktion då kostnaden blir några tior. Den värsta vintermånaden,oftast februari kostar den ca 1000-lappen men då jag har flexibelt elpris stämmer det inte riktigt i år då elpriser o nätavgifter stigit. kanske 1200 för årets februarimånad. har man fastpris på elen kan man ju lättare styra kostnaderna. mitt hus är 50 m2,timmerhus med tilläggsisolering på vinden,bra fönster med minimalt drag. elkostnaden hänger ju mycket på effekten på pumpen, min ger 6 gånger tillbaks av inmatad effekt vid ideel drift,dvs när det är någon plusgrad ute. när det är 10 minus ger den ca 3-4 gånger tillbaks . Jämför man med en "billig" pump som oftast inte ger mer än 3-4 gånger tillbaks så kan man lika gärna köra konvektorelement de dagar då det är -10.pumpen ger då bara tillbaks vad man matar in. en sådan pump kräver alltså en uppbackning av någon annan värmekälla.äldre pumpar har generellt betydligt sämre effekt än nyare då tekniken utvecklats enormt de sista 10 åren.
min pump dimensionerades för att driva huset med enbart pump. Jag har visserligen också kamin men den används inte längre,senast det eldades var för 2 år sedan.
Jämför man med vad mitt hus kostade i el när jag köpte det med direktverkande el så gick det åt (första vintern) 12000kWh. sedan åkte de ut till våren och konvektorelement installerades,fick ner förbrukningen till 8000kWh.
numera går det åt c.a 8000 på helår inkl. all el,verkstadslokal med konvektorelement och ett övervintringsdrivhus på 6m2. alltså en radikal besparing.
då huset aldrig haft vattenburet system var det aldrig aktuellt då kostnaden för detta blir för hög och hursomhelst måste ju även det systemet matas med något. Om så vore hade ju en luft/vatten varit aktuell.vedeldning tröttnar man snabbt på,vedhuggning,släpa ut o in och har man ingen egen skog måste man köpa in. I mina trakter är ved svåranskaffad då inga bönder hugger mer än till sig själva. Vedkostnaden är ju inte heller billig vid jämförelse. Börjar man sedan bli äldre med värk o annat jävelskap är valet lätt.
Jag älskar min pump,någon timmes rengöring av filter några gånger per år är allt som behövs,tempen är stadigt 21 grader oavsett uteväder.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 06 mar-18 kl 17:09 »
7-800 kanske vintertid men då har den andra gått intermittent på samma elräkning samt att huvudmaskinen går ganska hårt, så för enbart huvudanläggningen blir det lägre.
Sedan tillkommer de vidrigt höga nätavgifterna här på mer än en tusenlapp till tyvärr oavsett...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 06 mar-18 kl 19:04 »
Har loggat energiförbrukningen sedan installationen i augusti:

Totalt runt 1900 kWh, men då har värmepumpen varit igång hela tiden och stått för större delen av uppvärmningen tillsammans med en Contura-kamin.
Senaste veckorna som staplar i diagrammet ovan. Vissa dagar har vi eldat mer i kaminen eller varit på resande fot. Senaste veckan har det varit kallt och då har vi eldat mer.
Utetemp under perioden (jag jobbar på att få det i samma diagram):

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 06 mar-18 kl 19:38 »
Och alla andra för den delen, vad kostar era pumpar i drift per månad?

Vår värmepump är med ytjordvärme, så vi får även vårt varmvatten av den i motsats till luft/luft-pumpar, och vi har ett stort gammalt hus, med sisådär isolerat på sina ställen. Elförbrukningen är 7 000 kw/h per år, så i kronor kostar väl värmepumpen en femhundring i månaden i snitt. Och den behöver aldrig blåsas ren från damm...  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Luftvärmepump
« Svar #17 skrivet: 06 mar-18 kl 20:26 »
Tack för alla initierade svar!

Nu blir det ju en dans för oss att fixa det här!

Om vi inte haft en övervåning hade jag gärna kört med malarmasters vindsrör.

Det där med förflyttning mellan rummen... hur funkar det med termostaten? Jag menar... den kan väl bara känna tempen på ett ställe?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Luftvärmepump
« Svar #18 skrivet: 06 mar-18 kl 22:52 »
Tack för alla initierade svar!

Nu blir det ju en dans för oss att fixa det här!

Om vi inte haft en övervåning hade jag gärna kört med malarmasters vindsrör.

Det där med förflyttning mellan rummen... hur funkar det med termostaten? Jag menar... den kan väl bara känna tempen på ett ställe?

Ja, man får prova sig fram och göra bästa möjliga kompromiss. Jag har innedelen till min luftvärmepump placerad på ett ganska olämpligt ställe (men planlösningen är ju som den är ...) , nu när det är omkring -6 grader ute kan jag ha värmepumpen ställd på 28 grader och då blir det 19-20 i vardagsrum och kök , rejält varmt rakt under innedelen, och ca 23 alldeles innanför ytterdörren.
Är det nollgradigt brukar det bli lagom värme i huset om jag ställer värmepumpen på 24 grader. Osv osv.

En del luftvärmepumpar (t ex den gamla Argo som jag nu har i garaget) har en extra givare till termostaten i fjärrkontrollen. Då kan man lägga fjärren på det ställe där man vill hålla konstant temperatur, bara man ser till att det är fri sikt från fjärren till innedelens IR-mottagare. Och så får man finna sig i att fjärren drar mycket ström när den ska sända temperaturdata en gång i minuten, man måste byta batteri ungefär var tredje vecka när man använder den på det sättet.

ShadowF

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Luftvärmepump
« Svar #19 skrivet: 04 apr-18 kl 23:16 »
Du har kanske redan kommit till skott, men jag skulle faktiskt först fråga: Hur många kWh går det idag åt till att värma bostaden (om ni har direktel). Utan denna info är det rätt svårt att ge ett bra råd när det gäller avvägning mellan olika alternativ. 70m2 och sluten planlösning är ju som tidigare nämnts inte optimalt. Generellt placeras innedelen i det största rummet och/eller där man vill ha som mest värme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 4 användare
xaelanar, Svarthönan, docswood, bergh

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser