Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Import av fruktträd och bärbuskar. Kvalitet, genetik, sjukdomar??????  (läst 9220 gånger)

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Hej allihopa! Vårt första inlägg på Alternativ. Tror jag.  ??? :D

Vi har en 5000m2 tomt som ska fyllas med ätbara saker. Nu blir det ganska dyrt om man ska köpa träd och buskar som kommit en bit på vägen i Sverige.
Jag har hittat en plantskola i Litauen som har ett brett sortiment med bra priser. Är det någon här som har erfarenhet eller kunskap om detta? Vi vill såklart inte besvära oss med att resa iväg och hämta dåliga träd och plantor. Hur vet man om det är bra kvalitet, gener och att dem är sjukdomsresistenta? Man kan köpa från Tyskland och Holland också men då blir priserna nästan som i Sverige. Jag tror min fru och hennes familj ska följa med. Annars hade det varit kul om någon vill åka med. Det blir i så fall i mitten på April att ta färjan till Klaipeda. Jag väntar på kostnadsförslag från plantskolan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är klokt att ha stenkoll på regelverken.
Du kan hitta betydligt mer om du tex googlar " import av levande växter från ett annat EU-land"

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/jordbruksgrodor/resaovergransenmedvaxter.4.207049b811dd8a513dc8000389.html
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Vad jag läst på Jordbruksverket behöver man inget växtpass för att föra in fruktträd och bärbuskar som privatperson. Det var vissa växter som tex kaktusar som det kunde bli problem med. Jag ska dubbelkolla med dem för säkerhets skull.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
I regelverket talar man om import av "Små mängder växter som privatperson", t.ex. Internethandel, och att växterna ska vara försedda med Växtpass.

Om man tänker sig att köpa så pass många fruktträd och bärbuskar, så att man begär offert, och behöver åka för att hämta växterna, så handlar det kanske inte längre om de där "små mängderna"?

Naturligtvis är det en tolkningsfråga, vad som är små mängder, men personligen skulle jag tolka det som "enstaka träd och buskar", inte ett stort lass, för att fylla en större tomt.

De här reglerna finns inte där för jävlas med folk, och för att göra det onödigt dyrt, utan för att skydda oss mot skadegörare och sjukdomar.

Hur trist vore det inte om det där lasset för med sig någonting skadligt (insekter, svampar, nematoder o.s.v.), som sedan kan sprida sig både till hemträdgårdar och till yrkesodlare av frukt och bär!

Kontakta Jordbruksverket, de brukar vara förvånansvärt bra att ha att göra med, och se till att den där lite större "privatimporten" blir korrekt genomförd, med de sundhetsbevis och försiktighetsåtgärder som behövs.
Det är antagligen så, att olika länder/geografiska områden har olika problem som behöver beaktas, och säkerligen har Jordbruksverkets experter koll på vad som gäller i olika fall.

Vi har både på djursidan och på växtsidan fått in en hel del otrevliga skadegörare, ogräs, och sjukdomar de senaste åren, endera p.g.a. obetänksamhet eller p.g.a. att folk avstår karantän (djur) och andra smittskyddsåtgärder (djur och växter), för att man inte riktigt förstår problemet. Det handlar inte bara om de "egna" träden/växterna/djuren, utan om hela odlingssystemets sundhet

Har TS tagit in offerter från plantskolor som riktar sig till yrkesodlare i Sverige, till skillnad från att titta på listpris hos detaljister?

Yrkesodlare som köper större antal plantor, får helt andra priser, än styckepriset på handelsträdgård.

Jag har själv förhandlat priser på växter vid större planteringar (omläggning av gårdens trädgårdsdel t.ex.), och fått mycket bra rabatter, på svenskodlade, certifierade plantor av främst fruktträd och rosor.

Huruvida plantor från Litauen för övrigt håller önskad kvalitet, är svårt att svara på. Jag vet väldigt lite om vilka sorter som erbjuds, och t.ex. om grundstammarna som fruktträd ympas på fungerar bra i svenskt klimat.

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Nej det rör sig inte om en större mängd som hundratals utan några träd och buskar vi ska plantera på baksidan av tomten. Vi har inte begärt någon offert utan skulle få ett kostnadsförslag på deras initiativ på det vi var intresserade av. Jag har ringt till Jordbruksverket och det ska inte vara några problem som sagt. Vill man läsa mer om det så ska man söka på resa med växter på Jordbruksverket hemsida.

Jag hade inte tänkt att tråden skulle handla om huruvida vi får ta med oss träden och buskarna hem utan om vad man ska vara uppmärksam på när det gäller kvalitet, genetik och sjukdomsresistens från plantskolan. Ska dem vara beskärda och se ut på ett speciellt sätt osv. Vi betalar såklart hellre lite extra om det blir ett bättre resultat i slutändan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Nej det rör sig inte om en större mängd som hundratals utan några träd och buskar vi ska plantera på baksidan av tomten. Vi har inte begärt någon offert utan skulle få ett kostnadsförslag på deras initiativ på det vi var intresserade av. Jag har ringt till Jordbruksverket och det ska inte vara några problem som sagt. Vill man läsa mer om det så ska man söka på resa med växter på Jordbruksverket hemsida.

Jag hade inte tänkt att tråden skulle handla om huruvida vi får ta med oss träden och buskarna hem utan om vad man ska vara uppmärksam på när det gäller kvalitet, genetik och sjukdomsresistens från plantskolan. Ska dem vara beskärda och se ut på ett speciellt sätt osv. Vi betalar såklart hellre lite extra om det blir ett bättre resultat i slutändan.

Frågan handlade om växthälsa.
Då är det viktigt att beakta regelverken,  ett sätt att komma förbi riskerna eller att man får sjuka träd är att fråga plantskolan om dom är villiga att utfärda växtpass.
Vill dom det så kan du känna dig säkrare på attdom är ok.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Nu förstår jag inte riktigt?

Är det sådär 8-10-åriga (frukt-)träd det handlar om, alltså träd som kanske kan bära frukt nästan genast? Alltså träd som kostar riktigt många tusenlappar i inköp?

Kan plantskolan utfärda växtpass? Då blir ju hela köpet mycket tryggare.

För ett fåtal träd i "normal" planteringsålder kan det knappast vara ekonomiskt bärkraftigt att åka till Litauen.

Det brukar rent allmänt vara mer komplicerat att plantera äldre träd än yngre träd, gödslingen måste anpassas, kronans storlek behöver balanseras mot rotens storlek, planteringsgropen behöver vara större, och trädet måste stöttas på ett mer omfattande sätt än den sedvanliga planteringspinnen.

Det nyplanterade men äldre trädets beskärning måste också anpassas, så att trädet kan utveckla sin rot och sin krona som en harmonisk enhet.

Fruktträd:
Det man verkligen behöver vara ytterst noggrann med, är att den grundstam som frukten är ympad på, fungerar i aktuell odlingszon, och att den kan bära fruktsorten på ett önskat sätt.
Man måste tänka efter, om man vill ha en svagväxande grundstam, som ger "små träd med kort livslängd" eller en grundstam som ger stora och långlivade träd. Det finns också grundstammar som är "mittemmellan".
För äpple finns det en hel drös med grundstammar, jag kan tänka mig att det till viss del används samma grundstammar i Litauen, men det kan också finnas grundstammar saluförda där, som helt enkelt inte fungerar i Sverige.

När man väljer grundstam, så väljer man också hur stort och högt trädet kan bli (hur mycket plats det behöver), och hur länge det kan tänkas leva. För att förenkla och generalisera, så kan man säga att "småväxta fruktträd" lever en kortare tid, kanske 20-30 år, medan "starkväxande träd" på en fröbaserad grundstam kan bli väldigt, väldigt gamla.

På en och samma grundstam, kan alltså ett mångtal namnsorter av frukt ympas. Man kan även beställa fruktträd med flera sorter inympade.

Börja studera grundstammar här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundstam

Att fruktsorten också ska hinna mogna (eller vara plockningsbar för eftermognad) här, är väl mera självklart. Det finns många fantastiskt goda sorter som inte hinner bli klara under vår svenska sommar, ens i zon 1.

Vad avser Persika och Aprikos, så finns det rätt få sorter som fungerar enkelt i Sverige, men de som fungerar här, är endera framtagna här, eller kommer "Österifrån", t.ex. Baltikum eller Ryssland.

Och, ja, jag vet var Litauen ligger, jag har t.o.m. varit där ett flertal gånger. Men att Litauen ligger nästan rakt österut från södra Sverige, betyder inte att odlingsförhållandena där är likadan som i t.ex. Skåne eller Blekinge. Även i Skåne och Blekinge varierar odlingsförhållandena en hel del.

Samtidigt så är nog Litauen ett bättre val att köpa ifrån än t.ex. Tyskland eller Holland, eftersom det är ett något tuffare klimat där.

När det så gäller det individuella trädet (nu pratar jag fruktträd), så bör man som köpare granska trädet mycket noga, så att det är fritt från (mekaniska-)skador av alla slag, att ympstället ser "normalt" ut, och att inga tecken på fruktträdskräfta finns (http://www.juniper.se/tradvard/krafta3.htm). Mekaniska skador (gnag, skav etc.) är inkörsport för det mesta av problem, så avstå sådana träd.
Att beställa träden, så att de är färdiga för plantering, alltså beskurna så att det bara är att plantera, det allra bästa. Då blir det också lätt för köparen att se om trädet har en bra grund för att få önskad form.

Omplanteringschocken är betydligt tuffare för ett äldre träd, än för ett yngre träd, eftersom trädet också ska byta odlingszon, mikroklimat, skuggförhållanden från det trädet vant sig vid, så själva planteringen måste göras korrekt och noggrant, vad avser gropens storlek, gödsling, vattning, skuggning och stöd m.m.

Vad avser bärbuskar så är det egentligen mycket enklare, det gäller mest att köpa friska individer, av sorter som passar där de ska odlas, och så vara väldigt noggrann med att inte få med "fripassagerare". Som bärbuskar tänker jag i första hand på Vinbär, krusbär, Hallon, men även sådant som t.ex. Kvitten.

Jag vill gärna så ett slag för att använda bärbuskar som växer på egna rötter, sådana buskar är ofta friska och härdiga, samt lätta föröka själv genom delning.

Druvor har beroende på sorter och varianter lite olika krav, så vill man skaffa sådant, så får man detaljstudera, eller chansa.

Och så bör man efterfråga något slags garanti från plantskolan!

Det är ju inte så roligt, om man köper hem till synes friska träd, och så visar det sig nästa år, att de är drabbade av t.ex. blom- och grentorka.

« Senast ändrad: 26 feb-20 kl 16:55 av skogaliten »

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Tack för alla bra svar! Självklart vill vi inte sprida en massa sjukdomar eller ödsla tid och pengar på dåliga plantor. Jag tycker såklart att man ska gynna svenska plantskolor men det är så att skulle vi köpa runt tolv fruktträd och en del bärbuskar hos en etablerad plantskola i Sverige så skulle vi hamna på runt 10 000 spänn! :o  ::). Det har vi inte råd med då vi är mitt uppe i husrenovering och småbarnstiden. Vad jag förstår så handlar det om träd i planteringsålder och jag antar att dem är då runt två år?  Sen har vi pratat om att ta en weekend med svärföräldrarna dit ett tag så då tänkte vi passa på att handla. Annars tänker jag som sagt köra själv med någon form av van eller transportbuss och då är det en fördel om dem går in i bussen :D.

Jag ska definitivt fråga om växtpass och garanti från plantskolan! Det här med stammarna var jättebra info. Vi vill helst ha små och lättplockade träd med mycket frukt såklart. Jag ska läsa mer om stammar och beskärning och ta en närmare titt på Ingrid Marie trädet vi fick av svärmor :laugh: 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Du får spana efter "Loiko" valnötsträd och andra härdiga "exotiska" träd som togs fram i Sovjet om du skall till plantskola i Baltikum

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Fick svar från plantskolan och det verkar som dem säljer 1 och 2 åringar. Vet inte vilket det är på bilderna. Dem skickade några bilder på hur dem kan se ut. Det verkar som dem kommer utan kruka ??? :laugh:. Bara för att förtydliga! Jag ska inte köpa allt som är på bilderna!! På bilderna visas päron, plommon och krusbär. Någon expert här som kan se om det är småväxta stammar på fruktträden eller får vi stora gamlingar??




Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Det där är barrotade plantor, väldigt barrotade. Normalt brukar man väl få lite jord i alla fall? Något krävs som håller kvar fukten annars dör buskarna blixtsnabbt. Det går inte att kasta in ett sånt där knippe i bilen och tro att de fortfarande lever när man kommer hem några dagar senare.

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Du får spana efter "Loiko" valnötsträd och andra härdiga "exotiska" träd som togs fram i Sovjet om du skall till plantskola i Baltikum

Dem har ett valnötsträd men det heter Ideal. Det står dock att dem övervintrar väl i Litauen men vet inte om dem gör det här.
Värt ett försök kanske.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Plantorna på bilderna är väldigt (extremt) unga plantor, så det är inte underligt att de är billiga i inköp. Den typen av plantor brukar kallas för "spön", och den ympade sorten, har bara hunnit växa en säsong på grundstammen.

Bbarrotade plantor är mycket känsliga för uttorkning, och de bör planteras på hösten, vid vårplantering är antalet plantor som dör ofta stort, och de måste skötas väldigt noga.

Att transportera barrotade plantor en längre sträcka, låter i allra högsta grad som ett vågspel, de måste förpackas mycket noga för att inte ta skada.

De flesta fruktträdsplantor man köper här i Sverige, på vanliga plantskolor, är kanske 3-4 år gamla, ibland äldre, och har bildat en krona. Dessutom är de i regel odlade i en "kruka". Kallas "containerodlade".
Plantor som är odlade i kruka har en mycket högre överlevnadspotential, än ett-två åriga barrotade plantor. Anledningen till att de knappt säljs barrotsplantor av i stort sett några vedartade växter i Sverige idag, är att man nästan får räkna med att 25% eller mer av de barrotade frukträden inte tar sig alls (dör) eller att de inte kommer att utvecklas på ett önskat sätt.

Unga plantor, alltså "spön", är väldigt skötselintensiva, och kräver en kunnig beskärning för att bli "bra". Vill ni verkligen ta på er det jobbet?
Dessutom så lär det ta ett antal år extra, innan träden bär frukt

Ett äldre, mer välutvecklat träd, är mycket enklare att hantera och sköta, i synnerhet för den som inte är så kunnig i beskärning och formandet av ett ungt äppelträd (fruktträd).

Vill man få frukt snabbt, så ska man köpa lite äldre träd, som då kanske kostar 1500 kr/st att köpa.

Svenskodlade fruktträd, i normal planteringsålder, kostar någonstans från 300-400 kr och uppåt, mer än 600 kr/träd ska man inte behöva betala. På en oberoende plantskola/handelsträdgård är fruktträden ofta billigare och av högre kvalitet än på ställen som Plantagen, blomsterlandet eller Bauhaus.

De oberoende plantskolorna har ofta en mycket kunnig personalvad avser att sköta växter. T.ex. så låter man inte träden utsättas för torka, för stark sol eller annan omild behandling, vilket man ofta ser på "varuhusen".
Dessutom så är sortimentet ofta "intressantare" på de oberoende handelsträdgårdarna, traditionella lokalsorter av frukt (mest äpple) finns ofta representerade, dessutom så har man inte sällan en del odling i egen regi.

Här är ett exempel på en Svensk plantskola med ett relativt rikt e-handels sortiment av fruktträd: https://www.grannavaxter-ebutik.se/frukttrad-1
Priserna är lägre än hos de "stora varuhusen", utbudet intressantare, och antagligen kunnigare.

Jag tor inte att det ligger är någon "besparing" i att köpa väldigt unga barrotade plantor alls. Min misstanke är att det snarast blir en besvikelse, med ett antal plantor som inte klarar sig, samt  en massa extra skötseljobb, som tar tid från att ha trevligt i trädgården.

Om jag ska ge ett råd, så är det att bygga upp trädgården i etapper istället, om nu både tid och pengar är en bristvara.

Gör en plan över hur trädgården ska se ut som färdig (det har ni säkert redan gjort, det verkar finnas en dröm om en härlig fruktträdgård?), och fyll den under ett antal år med lite äldre kvalitetsplantor som är lättare att sköta och har högre överlevnadspotential.

För 3000-4000 kronor, så får ni ungefär sex stycken frukträd av normalpris här i Sverige, eller fyra stycken fruktträd, och ett par bärbuskar t.ex. Och det kan vara möjligt att förhandla om priset, så att det går att få "någon planta till" för en viss given budget på de oberoende handelsträdgårdarna. Dock har jag inte hört talas om någon som förhandlat om priset på t.ex. Plantagen...

Trädgård, och fruktodling är långsiktigt, det tar tid, både för växterna att växa och börja bära frukt, men också i skötsel. Att köpa lite äldre träd som odlats i kruka, är ett sätt att vinna tid, och att få en enklare resa fram till plockningsbar frukt.

Vill ni ha frukt snabbt, så att barnen får något att plocka så snart som möjligt, så satsa på många sorters bärbuskar, där de flesta sorterna ger frukt redan året efter plantering, och kanske lite att smaka på redan samma år som planteringen (vid vårplantering).

Skaffa kanske också t.ex. buskformiga varianter av körsbär eller plommon, som är jättetrevliga fruktväxter för barn, där frukterna hamnar i lagom höjd.

Det finns också "barnvänliga", välutvecklade men  låga och kompakta varianter av främst äpple att köpa, som kan ge nöje och god frukt, medan man väntar på att de lite mer traditionella äppelträden äntligen ska ge mer än enstaka äpplen, vilket tar flera år.

Jag tror att ni kan få en jättetrevlig fruktträdgård, men jag tror att det är fel strategi att ha för bråttom, och därför köpa svårhanterliga plantor.







javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Nu vet jag inte var i Blekinge du bor men tipsar om Plantriket i Johannishus. De har bra kampanjer emellanåt och det är nog inte omöjligt att förhandla fram ett bra pris där. https://www.plantriket.se/
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Jag missade en sak igår, när jag skrev att det knappast finns barrotsplantor av vedartade växter att köpa här i Sverige, är att det förutom skogsplantor (gran, tall etc.), som delvis säljs som barrotsplantor, också fortfarande vanligt att häckväxter säljs buntvis som mycket unga barrotsplantor.

Men då köper man oftast 25-50 plantor plantor på en gång, och inser att ett antal inte kommer att överleva.

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Jag missade en sak igår, när jag skrev att det knappast finns barrotsplantor av vedartade växter att köpa här i Sverige, är att det förutom skogsplantor (gran, tall etc.), som delvis säljs som barrotsplantor, också fortfarande vanligt att häckväxter säljs buntvis som mycket unga barrotsplantor.

Men då köper man oftast 25-50 plantor plantor på en gång, och inser att ett antal inte kommer att överleva.

Tack för utförlig information!

Det finns alltså inga genvägar ekonomiskt till en frodig fruktträdgård inom rimlig tid verkar det som. Lite synd faktiskt i så fall.
Jag trodde att träden man köper som har en färdig krona var 2 år. Jag ringde Flyinge plantskola igår och hon sa att dem säljer 2 åriga träd för 575kr. Hon kanske sa fel?
Vi får helt enkelt se om vi kan hitta svagväxande/ medelväxande fruktträd till ett vettigt pris någonstan. Vi vill mer satsa på lättskördad produktion och inte stora dekorativa träd som tar mycket plats tror jag ???. Vi har en hel del plats att fylla.

Vi har 0,5 hektar fin sandjord på hela tomten som varit betesmark sen 2012 vad vi vet (mycket kvickrot!). Vårt mål är att anlägga en köksträdgård, ett växthus och en parkliknande frukt/ bärträdgård med en liten damm för gäss. Delvis permakultur inspirerat men också hög produktivitet då vi vill att familjen ska få tillgång till så mycket hemodlad mat som möjligt. Vi vill såklart komma igång med detta ( som nu tycks verka oändliga) projektet så snart som möjligt. Där av tänkte vi försöka ta vissa genvägar ekonimiskt och i kvantitet av träd och buskar så dem kommer igång så fort det går med tanke på att dem tar flera år innan dem ger en god avkastning. Sen är frågan hur måna träd man klarar av att konsumera/ skörda frukten av ??? :D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Min erfarenhet är att det är enklare att köpa bara några träd åt gången, gör man det för stort är det svårt att hinna med att sköta om alltihop. Träden skall ju vattnas i början, ogräs rensas och så vidare. Ett par träd per år är bättre, och då är det också enklare att finansiera då kostnaderna sprids ut.

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Nu vet jag inte var i Blekinge du bor men tipsar om Plantriket i Johannishus. De har bra kampanjer emellanåt och det är nog inte omöjligt att förhandla fram ett bra pris där. https://www.plantriket.se/

Vi bor som namnet avslöjar i Ebbalycke i Sölvesborgs kommun. Har ni möjlighet när ni har vägarna förbi Sölvesborg på E22 så kör en avstickare längs med Ryssberget på Gammalstorpsvägen och Bjärarydsvägen. Det är en fantastiskt vacker väg med smågårdar och fruktodlingar. Ännu en gömd pärla i Blekinges varierande fantastiska landskap. Jag har bott i lilla Blekinge större delen av mitt liv och det finns så mycket man fortfarande inte sett. Jag har varit på Plantriket i Johannishus och sist jag var där kostade en havtornsplanta runt 300kr har jag för mig. Det blir snabbt mycket pengar när man ska köpa mycket :laugh:.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
Bärbuskar behöver inte kosta någonting alls. Det ät lätt att ta sticklingar eller göra rotavläggare av de flesta bärsorterna så fråga era vänner som har bärbuskar om de kan hjälpa er med det.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Jag har varit på Plantriket i Johannishus och sist jag var där kostade en havtornsplanta runt 300kr har jag för mig. Det blir snabbt mycket pengar när man ska köpa mycket :laugh:.

Ja det finns mycket vackert i Blekinge och jag upptäcker ständigt nya smultronställen trots att jag bott här större delen av mitt liv.  :D

Följ Plantriket på fb. De kör extraerbjudanden lite då och nu och då kan man göra fynd. Jag köpte ett familjepäronträd häromåret för 199kr.

Sen på hösten är ett tips att kolla plantskolor och andra ställen som säljer träd mm då de ofta säljer ut till halva priset.

Ett tips till (som inte är det alla proffs rekommenderar) är att Jem&Fix säljer fruktträd för en liten peng. Tvååriga små träd för 200kr har jag sett där. Även Lidl plockar in tvååriga träd. Typ spön ympade på någon grundstam. De brukar kosta runt 79kr om jag inte minns fel. På båda dessa ställena säljs även bärbuskar till en liten peng. Sen håller jag med Svarta fåret. Plantera en del i taget. Det är en del pysslande med nyplanterade träd och buskar och får vi en sommar som 2018 så måste man då vattna ett par gånger om dagen om man har sandjord.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser