Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken pelletskamin bör jag köpa?  (läst 8705 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #20 skrivet: 26 feb-20 kl 11:54 »
Inga problem med Tele2 heller.


Ser ju fin ut. Och pellets har ju sina fördelar.

6 kW kräver väl i storleksordningen 2 kg pellets i timman. Så bar du 40 kg ved per dag så får du bära 20 kg pellets.

När latmasken kryper fram här så tänker jag på värmepump.

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #21 skrivet: 26 feb-20 kl 13:07 »
Inga problem med Tele2 heller.


Ser ju fin ut. Och pellets har ju sina fördelar.

6 kW kräver väl i storleksordningen 2 kg pellets i timman. Så bar du 40 kg ved per dag så får du bära 20 kg pellets.

När latmasken kryper fram här så tänker jag på värmepump.
Jo, och nu har latmasken gjort sig påmind  ;D
Jag har en luftvärmepump som huvudkälla för värme, den nuvarande vedspisen får agera som sekundär värmekälla. Är det riktigt kallt så får jag elda i den mest hela dagen för att hålla en behaglig temperatur i huset (150kvm), men det är inte många dagar per år det blir så.
Jag hoppas att en pelletskamin ska gå av sig själv när jag inte är hemma och med det hålla en bättre temperaturkurva över dygnet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #22 skrivet: 26 feb-20 kl 14:45 »
Vi hade en pelletskamin i en lägenhet där jag bodde när jag var ute på resejobb. Pelletsen brukade ofta fastna i den så det slocknade och så blev det kallt i alla fall. Kommer inte ihåg modell annat än att den var italiensk och att det var ännu en bekräftelse av mina fördomar mot italiensk teknik  ;)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #23 skrivet: 26 feb-20 kl 19:00 »
Jag tror att 6 kw räcker mer än väl.

Ett svart får, det där problemet känner jag igen från den pelletkaminen jag hade. Det uppkom när jag försökte elda med 8mm pellets, vilket inte blev så bra eftersom den var gjord för 6mm-ers. När den fick rätt pelletstorlek gick den utmärkt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #24 skrivet: 27 feb-20 kl 11:50 »
Nu kör vi i huvudsak lågbudget i det här huset, vilket bromsar en del både vad gäller latmask och utveckling till arbetseffektivare värmesystem. Har en bra luftvärmepump som håller en mindre del av huset med jämn värme (240 m2 totalt) och kör med kamin i resten, för den stora mängden värme. Har i stort sett slutat elda i kakelugnarna. Det billigaste, och enklaste, här vore att sätta in en till luftvärmepump i andra ändan av kåken och bara elda för skojs skull och som krisberedskap. Men det bär emot att överge veden, både vad gäller driftkostnaden och känslan att elda upp trä som annars skulle vara i vägen och förmultna. Pellets har vid varje gång jag räknat på det förlorat både ekonomiskt och arbetsmässigt mot värmepump.

Det verkar vara många som går från ved till pellets, för att efter ett tag byta även det mot värmepump. Men en pelletskamin kan man ju ha i garaget/verkstaden eller t om i husbil/båt om man följer trenden.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #25 skrivet: 27 feb-20 kl 15:20 »
För mej har pelletsen två stora fördelar;- En är när det är riktigt kallt, det har ju varit ned till -30 grader även här. Vi har det lika varmt och gott trotts kylan. -Den andra fördelen är jämn värme. Så skönt det är att komma hem till ett varmt hus när man varit borta. Eller kliva upp och huset är varmt och gott. Eller att inte behöva gå upp tidigt för att hinna elda.
kretslopp

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #26 skrivet: 29 feb-20 kl 06:43 »
För mej har pelletsen två stora fördelar;- En är när det är riktigt kallt, det har ju varit ned till -30 grader även här. Vi har det lika varmt och gott trotts kylan. -Den andra fördelen är jämn värme. Så skönt det är att komma hem till ett varmt hus när man varit borta. Eller kliva upp och huset är varmt och gott. Eller att inte behöva gå upp tidigt för att hinna elda.

Det är just så jag tänker kring att skaffa pelletskamin, att den håller värmen jämnare när jag jobbar.
Mina arbetspass är på 12 timmar och med resor till jobbet så står huset tomt uppåt 13-14 timmar och när jag kommer hem får jag tok elda några få timmar.
Är det då runt 20 minus så tar det en stund innan vedspisen värmt upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #27 skrivet: 29 feb-20 kl 20:37 »
Ja, du behöver ju inte köra pellets de dagar värmepumpen räcker till.

Här har vi normalt sett bara en eller två veckor då tempen ligger kring -20, resten av tiden snittar det nog på 5-7 minus. Så skulle jag sätta in en luftvärmepump till så skulle jag bara behöva elda 2 veckor om året. Den här "vintern" hade vi klarat oss på den vi har om vi hade låtit den jobba för fullt.

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #28 skrivet: 02 mar-20 kl 19:01 »
Jaha...... :) och nu hittade jag den här kaminen och den verkar ännu effektivare: https://www.mcz.it/en/products/musa/
http://www.mcz.se/pelletskaminer/
Italienskt märke och det finns en lokal försäljare här i Sundsvall.
Vad tror vi om den kaminen?

Beslutsångest de luxe.....  ;D
« Senast ändrad: 02 mar-20 kl 19:13 av Job Andersson »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser