Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Biokol  (läst 13397 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Biokol
« Svar #40 skrivet: 26 feb-20 kl 13:16 »
Ja det är ju en bra fråga.
Jag skulle vilja veta mer om skillnaderna de uppmätt, blir det mer PAH:er i biokol från barrträ än lövträ, från vegetariska matrester än från animaliska. Det vore intressant att hitta ett samband och kanske av vad PAH:erna skapas så kunde man enklare undvika dem. Skulle det vara värre med grankol än björkkol så är det ju enkelt att undvika gran.

Det stod inget i rapporten om vilken framställningsmetod de använt så jag antar att det inte är någon skillnad så länge man hettar upp råvaran i syrefattig miljö. Men det vore också intressant att veta, har de tittat på en modern framställning av kol med rökgasförbränning och kondensering av vattenburna otäckheter eller en traditionell kolmila eller rent av tjärdal? Gräver man och provtar i en tjärdal borde man hitta PAH:er så det räcker och blir över, de har ju ingen tät botten som man har i en kolugn.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Biokol
« Svar #41 skrivet: 29 feb-20 kl 17:07 »
Det finns mycket info om man googlar "biochar PAH" Det verkar ha producerats en del forskning på området.

Här verkar dom ha jämfört olika källor till biokol. Det verkar inte vara någon större skillnad på gran och björk. Kanske större skillnad isåfall på hur länge pyrolysen tar, hur ugnen är konstruerad etc;

https://www.researchgate.net/publication/280052910_Polycyclic_aromatic_hydrocarbons_and_polychlorinated_aromatic_compounds_in_biochar

https://www.researchgate.net/publication/301364826_Strategies_for_producing_biochars_with_minimum_PAH_contamination

Om man har intresse finns som sagt mycket att läsa.

vicia faba

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Biokol
« Svar #42 skrivet: 02 mar-20 kl 00:13 »
Det kan inte vara så enkelt som att ifall kolet verkligen är färdigt så är de farliga ämnena borta?  Stefan Sundström skriver att om det luktar tjära får en fortsätta kola materialet (i mitt fall köra det hela ett varv till i pannan) tills det inte luktar längre. Någon som vet?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Biokol
« Svar #43 skrivet: 02 mar-20 kl 09:38 »
Jag älskar Stefan Sundtröm och hans musik men när det kommer till biokol verkar det inte vara så enkelt som han beskriver i sin bok. Det finns stora luckor i kunskapen om biokol trots omfattande forskning. Såklart skall biokolet inte lukta tjära och det verkar bli mindre giftiga ämnen ju längre man håller på.  Men det är tillräckligt med gift kvar i biokolet för att man måste ha ett gränsvärde på hur mycket som är nyttigt att använda innan cancerrisken ökar. (Kanske 2 kg/kvadratmeter med reservation för varitioner av PAH i olika biokolsorter?)

Bara för att man använt biokol i Amazonas terra preta behöver det ju inte betyda att dom inte fick cancer eller dog av andra orsaker innan dom blev tillräckligt gamla för att få cancer. Biokol verkar ha blivit big business och då verkar sanningen glömmas bort. Eftersom biokol inte bryts ner så snabbt skulle jag tänka mig för innan jag plöjer ner för mycket av det i min odlingsmark.

Sen kan det ju visa sig att jag har fel men inuläget ser jag inget som tyder på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser