Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ihop två grupper  (läst 976 gånger)

Södergårdan

  • Inlägg: 6
    • Småland
Flytta ihop två grupper
« skrivet: 18 dec-17 kl 21:18 »
Jag har två grupper med höns en 1+3 där hönsen precis börjat värpa och en 3+4 (har inte kunnat bestämma vilka tuppar som ska få gå kvar) som är ungefär en månad yngre. Vilket är bäst nu när grupperna ska slås ihop, behålla en äldre och en yngre tupp eller två ur den yngre gruppen?
Kanske är bättre att behålla 2 tuppar som redan går ihop än att försöka föra ihop 2 som inte gått ihop innan. Och är två tuppar lagom till 7 hönor eller ska man bara behålla en?
Några tips?

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Flytta ihop två grupper
« Svar #1 skrivet: 30 dec-17 kl 19:53 »
Varför är det två grupper från första början? Mina kycklingar lever ihop med hönsen från dag ett huller om buller. Olika åldrar för de ruvas olika tider. Och jag hade från början 1 tupp till 6 hönor. Nu har jag 13 värpande hönor och 3 på 10 veck och en eller två på 8 veck. Tänkte ha 3 tuppar.
Ibland vill inte tuppen ha alla hönor och ratar en del. Då blir d hönorna lite utanför och deppiga. Då är det bra med en xtra tupp.
Men är alla hönorna av samma ras tror jag inte någon ratas.
Hade 3 lohman 1 Åsbo och två faverolle brahma korsning. Och tuppen jagade bort d två sista hela tiden
Han ser ut som en Åsbo tupp så kanske därför. / rike
Ullish

Södergårdan

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Flytta ihop två grupper
« Svar #2 skrivet: 02 jan-18 kl 20:53 »
Att det är två grupper beror från början på platsbrist. Kläckte fram själv i kläckare och fick ett ganska dåligt resultat och kläckte fram en omgång till. De fick bo uppdelat eftersom att jag inte ville att de skulle vara trångbodda tills nya hönshuset var klart. Nu är hönshuset klart och grupperna ska flyttas ihop. Det är samma ras och ungefär en månads skillnad i ålder på dem.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Flytta ihop två grupper
« Svar #3 skrivet: 04 jan-18 kl 22:22 »
Sätt ihop dem på kvällen när det är mörkt. Bär in å sätt upp dem på pinnarna
Sen på morgonen har de oftast inte tid med varandra för allt är nytt så d måste koncentrera sig på sig själva.
Jag hade behållit max 2 tuppar och ja. Valt de som redan går ihop.
Så hade jag gjort.
Och se till att d har mat att sysselsätta sig med när de vaknar.
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser