Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddsinspektören kommer  (läst 6066 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Djurskyddsinspektören kommer
« skrivet: 10 feb-10 kl 15:29 »
Imorgon kommer djurskydds inspektören.
Varför får man en sån obehaglig känsla i magen fast man vet att allt är okej(tror jag)
Hon har varit här förut och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när hon åkte.
Kommer aldrig att glömma hennes ord"det vore bra om kalkonerna kunde vara inne så de inte gör sig illa på pinnar och sånt som ligger på marken"(kalkonerna strövar fritt på gården).
Hon ringde idag att hon kommer i morgon vilket jag tycker är helt ok.Det ser ut som det gör i ladugård och hönshus.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 15:46 »
Vilken idiot! Man kunde ju tro att hon skulle vara glad för att de får gå fritt. Men du kan ju alltid hålla dem inne när hon kommer om det gör henne gladare?

Själv har jag aldrig varit med om inspektion och är glad för det.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 15:51 »
Om man har med sådana att göra som ALLTID hittar fel (och de är ju svårt att åka runt och komma hem och tänka - fan så onödig jag är  ::)), så ska man göra en synlig bagatell som de kan anmärka på, annars kan man löpa risk att få ett betydligt kostsammare alternativ.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 15:54 »
Då dom var hos mig så det enda dom hittade att slå ner på var en golvlist som var lite trasig. Men det var visst en stor skaderisk  ???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 16:00 »
När hon åkte härifrån sist så lät det som jag skulle få djurförbud och åka i fängelse.När protokollet kom så var det 2 anmärkningar,inga hål i sidorna på kalvboxarna så kalvarna kan titta på varandra och en ventilationsfläkt som hade för högt ljud vid full varv.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 16:48 »
Jisses, ja ibland undrar man vart de fått sin utbildning, skriver som jag skrivit så många gånger förr, om inspektören anser att grå starr på en ko är ett enormt smärtfullt tillstånd så borde de byta yrke.....  Kalkoner ska gå fritt för att trivas, vad fasiken är det för skillnad på höns och kalkoner, höns bör vara ute, då bör kalkoner oxå vara det. De skadar sig inte på lite skit här och där, löjligt.
Du ska inte känna dig nertrampad, rätta ryggen och se stark och stolt ut, låt henne inte vinna. Vi håller tummarna för dig och att du ska slippa henne efter i morgon.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 17:16 »
Jag hade en inspektion en gång, detta berodde på att det utbrytit new castle i närheten.
Således inte i första hand djurens skötsel det handlade om.

Enligt instruktionen skulle fem djur av varje art avlivas och skickas till kontroll.
Jag hade vaktlar, ankor, gäss, pärlhöns och höns.

De räknade varje ras som särskilld, inte art som man borde göra.
Jag hade gott om ankor och vaktlar. Det blev några gäss och pärlhöns kvar, men hönsen som var i grupper på 5-7 strök ju nästan alla med.
De var utklädda som rymdfarare, och bekedet som kom var att ingen smitta fanns.


En annan gång skulle jag till länsstyrelsens uppge artnamn på mina fåglar, och tjänstemannen kunde inte få in i huvudet att alla hönsen, även om de ser väldigt olika ut, tillhör samma art Gallus domesticus. 

Det var efter ett reportage i Sydsvenskan där man skrev om mina "exotiska" fåglar, som ju var endast silkes, svarthöns, chabo och några obestämbara andra höns, plus vaktlar och skånegäss, gulankor och löpankor, några pärlhöns som hade larmat myndigheten.
Jag var skäligen misstänkt för smuggling av utrotningshotade arter. ???


Visst ska man ha koll på sjukdomar och djurskötsel, fast det vore ju en fördel om de visste lite mer om djuren de ska kontrollera.


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 19:03 »
JAg tror jag skrattar ihjäl mig Skytten, det där är bara för löjligt. shit vilka  människor, och det sorgliga och hemska är att de faktiskt finns, är att kött och blod och att vi alla kan råka ut för dem.
Ang. den där sjd.s testen, då borde de ha gett ersättning, du miste ju hela din avelsstam, förfärligt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #8 skrivet: 10 feb-10 kl 19:10 »
Om man har med sådana att göra som ALLTID hittar fel (och de är ju svårt att åka runt och komma hem och tänka - fan så onödig jag är  ::)), så ska man göra en synlig bagatell som de kan anmärka på, annars kan man löpa risk att få ett betydligt kostsammare alternativ.

Det här är viktig kunskap att ta till sej för alla som försöker göra det perfekt och då åker på orimliga åtgärdskrav. De flesta inspektörer upplever jag som helt okej, men vissa kräver taktiska förberedelser..
"Kärleken är livets bäste vän"

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #9 skrivet: 11 feb-10 kl 16:02 »
Nu har hon åkt.Allt okej.Vilket det naturligtvis ska vara men jag tänkte på en sak.Hittar verkligen dessa kontrollanter de som verkligen missköter sina djur?
Jag har haft kontroll från Arla för att få leverera mjölk ,KRAV kommer och kontrollerar djurhållningen i mars.Jag har en besättnings veterinär som kommer varje månad +akut veterinär då och då.Jag har gårdsbutik på sommaren och annat folk som kommer och tittar regelbundet i lagårn året om.Jag måste hålla en viss ordning helt enkelt.Jag anser mej själv som lågrisk djurmisshandlare.Skulle jag inte sköta mig så skulle någon annan säga till på något sätt
Djurskydds inspektörerna får gärna komma och titta det är inte det men dom vet att jag finns och därför så kommer de hit så det ser bra ut på pappret(besök minst vart tredje år).Det känns som de skulle lägga mer tid på att hitta de verkliga rötäggen i stället för att gå här och mäta boxar och räkna djur.

Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #10 skrivet: 11 feb-10 kl 16:13 »
När man kontrollerar restauranger/storkök, är pärmen och handlingsplanen viktigast.
Har man inte dokumenterat mattransportens temperatur, ligger man illa till.
Vem skriver in i självkontrollen något som inte är efter regelverket?

Tänk om vi skulle avskaffa trafikkontrollen och man skulle rapportera själv om man var full.

Oväntade inspektioner av kompetent personal är det som kan avslölja allvarliga fel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnetteG

  • Inlägg: 6
  • Mamma till lite av varje
    • Södermanland
    • http://anettesida.blogspot.com
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #11 skrivet: 21 feb-10 kl 12:52 »
Ja man undrar ju om dem verkligen kommer åt dem som  missköter djuren :-\Eller om tiden går åt att sköta sin byråkratiska bestyr
anettesida.blogspot.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #12 skrivet: 21 feb-10 kl 13:51 »
nån av er som har gjort en anmälan om vanskötta djur till inspektören nån gång? det har jag gjort vid olika tillfällen och gissa vad som hände. ingenting naturligtvis. ingen jäkel bryr sig.  ::) de låter otroligt ointresserade när man pratar med dem, lyssnar bara med halvt öra så att man får förklara flera gånger och när man lägger på inser man att man har slösat bort ännu en halvtimme av sitt liv.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #13 skrivet: 21 feb-10 kl 18:34 »
Inte personligen, men min kollega anmälde när hennes granne låst in sina hundar och katter i köket och åkt på semester till Frankrike. :o Det var således en uppenbart befogad anmälan och djurskyddet kom och räddade de stackars djuren.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #14 skrivet: 21 feb-10 kl 19:25 »
Vet inte om det ligger någon sanning i detta, men har hört vissa rykten om att vissa "djurskyddsorganisationer" som tycker att all djurhantring är fel försöker få in eget folk som djurskyddsinspektörer på kommuner...
Kan det vara därför som det anmärks på "småsaker"??
Då kan dom få fram offentlig statistik över att det är illa ställt med djurskydet runt om i landet, och på så sätt skapa oponion mot djurhållning.

Vad tror ni om detta??
Som sagt, vet inte vad det ligger för sanning i detta påstående, men har hört vissa rykten om detta...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #15 skrivet: 21 feb-10 kl 19:54 »
Har haft en inspektör på besök - han skulle mäta mina ekar!   (:)

Har inget att dölja men tycker att det är skönt om de håller sig borta.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #16 skrivet: 21 feb-10 kl 20:03 »
Själv är jag tacksam att någon orkar åta sig skitgörat att stå på djurens sida när de blir utsatta för vanvård av människor som själva rasat ihop eller gett upp. Jag tänker på korna som drunkar i gödsel eller fåren som blir kvarglömda på en ö över vintern. Men också på katten utan bakben som aldrig fått komma ut ur sin bur de senaste nio åren eller hästen som står kvarglömd i ett stall för att barnet vuxit upp och inte längre vill ta hand om den. Och alla de djur som fastnar i, skadar sig på och tom dör till följd av dåliga stängsel. Så mycket lidande i onödan pga okunskap eller ovilja. Tur att det finns en djurskyddslag och folk som är villiga att göra jobbet! Även om det, naturligtvis, finns förbättringar att göra även där och olämplig personal även där. Och naturligtvis blir man nervös när de kommer, det blir jag även när de ringer från Skatteverket eller när försäkringsgubben kommer på besök!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #17 skrivet: 21 feb-10 kl 21:03 »
Fast frågan är ju om de uppräknade fallen verkligen tyder på att systemet fungerar. Var det genom kontrollerna detta framkom? Borde vi inte ha ett system som inte tillåter att djuren kommer till skada. Att jämföra högljudda fläktar med kor som drunknar i gödsel är inte en bra jämförelse. Skulle tro att många fall av regelrätt vanvård handlar om människor som hamnat i en kris av något slag och inte klarat av att reda upp situationen. Kanske är det där vi ska börja - hur ser vi efter varandra?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #18 skrivet: 21 feb-10 kl 21:46 »
 Jag sätter in länken till en ledare i ATL:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=58183
 LillaSophie, det verkar konstigt att det inte blev någon reaktion på dina anmälningar... Inspektörerna brukar vara tvugna att åka ut på alla anmälningar. Men det kan ju vara så att det antingen är ett ärende som redan behandlas eller att dom varit ut och kollat redan pga någon annan anmälare och inte hittat något fel?
  God djurhållning uppfattas så olika av oss alla, det finns tex människor som konstant varje år Måste anmäla djur som går ute på vintern oavsett om dom har ligghall eller inte, för dom fryser ju....
Andra tycker det är hemskt att djur står inne hela vintern trots att det är lagligt...
                              Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Djurskyddsinspektören kommer
« Svar #19 skrivet: 21 feb-10 kl 21:54 »
ja, nog var de där men jag hörde ju redan i förväg hur det skulle bli. det handlade om lite olika fall, hundhållning varje gång, men helt olika saker som alla stred mot punkter i djurskyddet. det var olika kommuner i olika delar av landet.

intrycket jag har fått av djurskyddsinspektören är att de inte tar anmälningar på allvar förrän djuret har dött under plågor eller liknande. iaf då det gäller husdjur som hund och katt. de verkar ju vara mer på hugget då det handlar om jordbrukets djur, i vissa fall iaf. nu tycker jag att det ändå är underligt att vissa bönder kan missköta sina djur i åratal utan att det händer nånting och andra åker nästan in för att en fläkt låter mer än den ska. kontroller görs ju som sagt regelbundna, så det är en gåta för mig hur vissa missförhållanden öht kan uppstå.

summa sumarum visar det hur som helst att enheten inte fungerar som den ska, i mina ögon i alla fall. att det ska finnas en myndighet som har hand om djurskydd tycker jag självklart också, men då ska det ju fungera också.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

841 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser