Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir jag av med getingbon?  (läst 17602 gånger)

kattpappa

  • Inlägg: 4
    • Småland
Hur blir jag av med getingbon?
« skrivet: 11 mar-18 kl 10:22 »
Halloj

Flyttade förra året i september till ett fint torp ute på landet. Med huset kommer en gammal lada, hönshus, vedbod och ett i förhållande nybyggt garage (men är ändå ca 30 år gammalt och icke renoverat).

Garaget har slitna väggar med hål i, taket har även det lite hål och garaget saknade vid inflyttning garagedörrar. Nu är det åtgärdat, men inte på det mest ultimata sätt.

Hur som haver, när jag flyttade dit i september såg jag att det låg getingbon, säkert över 10 stycken, överallt i garaget (eller carporten). Vissa hängde fortfarande kvar och ramlade sedermera även de ner på golvet.

Innan våren och värmen kommer med fart vill jag förebygga så getingarna inte hittar dit och väljer någon annanstans att frodas. Det finns även ett gammalt brygghus på gården som även det har väldigt många gamla getingbon.

Jag förstår att om jag tätar väggar och tak så kommer de inte in lika lätt, men det är tyvärr inte en ekonomisk möjlighet för mig i detta nu. Jag behöver andra smarta tips på hur jag kan få en trivsam sommar med så få getingar som möjligt.

Är det bara att ge upp, eller finns det något hopp?

Tack på förhand :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-18 kl 10:58 »
Rensa taket på getingbo helt nu, så du lätt ser om det kommer nya. Gå sedan in med jämna mellanrum från våren och ta ner bona på en gång, medan ännu bara drottningen finns inuti

kattpappa

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-18 kl 14:39 »
Tack!

Tror du att det kan vara en idé att från det att det börjar surra ute, ha en långsamt brinnande kafferök i garaget så att de inte vill in där alls? Har förstått det som att varken mygg eller getingar är förtjusta i det.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-18 kl 16:50 »
Tack!

Tror du att det kan vara en idé att från det att det börjar surra ute, ha en långsamt brinnande kafferök i garaget så att de inte vill in där alls? Har förstått det som att varken mygg eller getingar är förtjusta i det.

Det beror väl på vad du har för försäkring!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-18 kl 18:20 »
Låna en dräkt från en biodlare och ta ner bona när det behövs..
Fjäderfän och kaniner

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-18 kl 18:54 »
Hej
När de börjar bygga och du ser detta. Ta en kvast och sopa ner dem från taket. Och trampa snabbt på boet. Oftast hinner inte getindrottningen ut. Funkar bra för mig. Och har jag missat något och det är redan full rulle på ett samhälle avvaktar jag hur påträngande de är. Oftast märker du dem inte. Men gör du det spraya radar mot getingar på boet vänta en stund. Sopa ner och trampa ihjäl de sista överlevande plus maskar. Men ett två getingbon är inte så jobbigt att ha. De är förvånansvärd fredliga och äter upp mygg och andra otrevligheter. 
Ullish

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-18 kl 20:23 »
Den metod jag använder med stor framgång trots att jag är getingfobiker med allergi mot stick. Ta ned alla gamla bon nu så du ser när det kommer nya (som nämndes tidigare). Från att det börjar bli varmt går du ett varv minst en gång i veckan och kollar efter bon. Ta med dig en dammsugare, gärna med extra rör så du når utan att komma för nära. Dammsug bort bona, det går bra eftersom de är så små efter bara en vecka. Låt dammsugaren gå en extra stund. När du stänger av den sätter du en propp av en trasa i röret så getingar som sugits in inte kommer ut igen. Funkar finfint. Är du noga så du får bort alla bon blir nästa år nästan getingfritt.


När du har stora eller dolda bon så sätter du på extrarören på dammsugaren och sätter igång den så att den suger där getingarna flyger in och ut. Fäst röret i en trappstege, pall, stol eller något så den suger vid ingången även utan att du håller i. Låt den stå och suga en hel dag. Proppa röret, vänta tre dagar och repetera. Då är det boet utrotat. Man kan behöva repetera ytterligare en gång.


Lite skräp i dammsugarpåsen är bara bra. Då har getingarna svårare att komma ut. Behöver du använda dammsugaren är det bara att starta den innan du drar bort proppen. Efter en vecka med propp brukar getingarna vara heldöa och du kan lätt ta ut påsen och kasta den.


Efter många års experimenterande är det här den metod jag tycker fungerar allra bäst och den jag använder på nästan alla bon. Enstaka bon som inte lämpar sig för metoden hanteras av en getingorädd bekant med skyddskläder.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-18 kl 22:11 »
Jag bekämpar bara getingar som är till stort besvär för oss. Alla andra får vara kvar.
Getingar är också nyttodjur: de pollinerar och äter upp diverse larver. Det börjar bli brist på pollinerande insekter, vilket är mycket oroande. Den troliga orsaken är bekämpningsmedel med neo-nikotinoider.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #8 skrivet: 12 mar-18 kl 00:05 »
Håller med Berberis, getingarna kan gott få bo i närheten också. Helst bålgetingar, för de är så fredliga.

Om man behöver få bort getingar så är dammsugaren eller hett vatten bästa metoden, om man inte har turen att upptäcka ett litet bo från början. Det är ju inte så kul när de bygger så de har ingången precis vid ens egen dörr.

Här har det varit rätt dåligt med getingar de senaste åren vad jag kan minnas, men man skall nog inte vara för orolig, det går i vågor.

 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-18 kl 04:23 »
Jag såg ett bålgetingattrappbo som tydligen ska verka avskräckande på vanliga getingar. Om det fungerar (inte sett någon kommentera) kan det ju passa nånstans man verkligen helst slipper.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #10 skrivet: 12 mar-18 kl 07:57 »
Intressant att använda något som avskräcker, men jag tror inte på bålgetingbon. Dels för att de brukar gömma sina bon, dels för att de år vi haft bålgetingar här har vi också haft de vanliga. Dock ej vid lampan utanför dörren, för när bålgetingarna äter kvällsmat så håller sig de små borta. Kanske bålgetingattrapper på fikabordet... Kanske skulle göra ett djurförsök i sommar.

Att skrämma bort sork med vessel- eller illerskit finns det däremot forskning på som visar att det fungerar.

kattpappa

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #11 skrivet: 13 mar-18 kl 08:43 »
Den metod jag använder med stor framgång trots att jag är getingfobiker med allergi mot stick. Ta ned alla gamla bon nu så du ser när det kommer nya (som nämndes tidigare). Från att det börjar bli varmt går du ett varv minst en gång i veckan och kollar efter bon. Ta med dig en dammsugare, gärna med extra rör så du når utan att komma för nära. Dammsug bort bona, det går bra eftersom de är så små efter bara en vecka. Låt dammsugaren gå en extra stund. När du stänger av den sätter du en propp av en trasa i röret så getingar som sugits in inte kommer ut igen. Funkar finfint. Är du noga så du får bort alla bon blir nästa år nästan getingfritt.


När du har stora eller dolda bon så sätter du på extrarören på dammsugaren och sätter igång den så att den suger där getingarna flyger in och ut. Fäst röret i en trappstege, pall, stol eller något så den suger vid ingången även utan att du håller i. Låt den stå och suga en hel dag. Proppa röret, vänta tre dagar och repetera. Då är det boet utrotat. Man kan behöva repetera ytterligare en gång.


Lite skräp i dammsugarpåsen är bara bra. Då har getingarna svårare att komma ut. Behöver du använda dammsugaren är det bara att starta den innan du drar bort proppen. Efter en vecka med propp brukar getingarna vara heldöa och du kan lätt ta ut påsen och kasta den.


Efter många års experimenterande är det här den metod jag tycker fungerar allra bäst och den jag använder på nästan alla bon. Enstaka bon som inte lämpar sig för metoden hanteras av en getingorädd bekant med skyddskläder.


Supertack för en smart idé! :) Att ha bålgetingbo tror jag dock inte på...

Både rädd och allergisk mot dessa rackare. Men, man får jobba på sina fobier! :-) Tack igen allihop!

kattpappa

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #12 skrivet: 08 maj-18 kl 10:05 »
Kan ge en uppdatering.

Det var heldött med getingar tills i förrgår. Humlor har surrat sedan mitten av april ungefär, men inte en geting. Men i förrgår, när värmen exploderade, då kom de fram. Fyra stycken försökte bygga bo inne i garaget och nu ser jag hur de kryper in under taket utanför mitt sovrumsfönster samt in i sprickor som finns i trähusväggen. Dessa kommer jag inte åt. Min hyresvärd kontaktar Anticimex, men jag är skeptisk till att de kan göra något.

Gjort getingbon av brunt papper och hängt upp samt en getingfälla med sockerlag. Ingen effekt än så länge. Hällde ett paket kaffe i min eldstad. Det brann bra och röken spred sig fint. Men att ha den igång hela dagarna känns lite för oekonomiskt.

Har ett enormt körsbärsträd som blommar nu precis utanför huset också, det lockar till sig allt som flyger. Hela trädet surrar som en stor koloni.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #13 skrivet: 08 maj-18 kl 10:14 »
Om man ska suga upp getingar med dammsugare så använder man lämpligen en gammal skaftdammsugare (inte en sån där laddbar sladdlös som mest bara väsnas och inte suger, utan en nätansluten), som har en gummiklaff som backventil vid inloppet till påsen. Getingarna tar sig inte ut ur en sådan dammsugare sen man har stängt av.

Om man vill skrämma bort getingar från något specifikt utrymme inomhus påstår somliga att det ska fungera att ställa fram fat med någon starkt luktande vätska - t ex 24 % ättika (inte den utspädda 5 % ättika som är alltför vanlig i affärerna nuförtiden) eller ammoniak. Jag har provat någon gång med ättika men tyckte inte det gjorde nån större verkan.

Ska man elda kaffe fungerar det nog minst lika bra med kaffesump som med nytt kaffepulver.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #14 skrivet: 08 maj-18 kl 12:58 »
Dammsugare och getingar. Jag har tagit en hel del getingar genom åren med den metoden, och provat lite olika varianter. En lösning på att slippa levande getingar i dammsugaren är att ta ett rör eller en slang som har lite mindre diameter än dammsugarslangen ( jag har använt snökäppar eller VP-rör) som det som man sätter vid getingarnas ingång. Sedan tar man en syltburk eller annat lämpligt och gör två hål i locket, ett för röret och ett för dammsugarslangen. När då getingen kommer farande genom röret och kommer ut i burken så slår han ihjäl sig mot burbotten. Man slipper då problemet när det är dags att tömma, och man hör när strömmen av getingar mattas av.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-18 kl 13:18 »
Om du har en dammsugare utan automatisk stängning av påsen så: Dammsuga upp getingarna, flugorna etc. Innan du stänger av dammsugaren så sug in en bit av ett tyg/skynke/handduk så att tyget sas fyller änden på slangen och även hänger en bit utanför slangen, lägg ner slangen eftersom tyget slackar när dammsugaren är avstängd. Nästa gång du ska dammsuga startar du maskinen innan du plockar bort tyget.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-18 kl 14:55 »
Ursäkta men jag har inte läst alla era kommentaren men ville bara tipsa om en förebyggande fiffig grej.
En kan köpa en imitation av ett stort grått getingbo i tyg ( trädgårdsmässor, plantagen etc. tror det är Nelson som gör dem).
Häng upp dem i närheten av det du vill skydda, jag har hängt i närheten av mina bikupor, plommonträden och vindruvorna.
De fungerar avskräckande och är faktiskt riktigt effektiva.
Tydligen är getingar revirtänkande och är det redan "upptaget" så drar de till annat ställe.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #17 skrivet: 02 jul-18 kl 01:56 »
Blanda 1 l vatten med 1 dl pepparmyntsolja i en sprayflaska. Jag kör med en sån där sprayflaska som man pumpar upp ett tryck med. Funkar dunder. Getingarna skyr doften och drar efter någon dag. Inga getingar dör vad jag vet och det är ju bra.
Hälsningar från Michael

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #18 skrivet: 02 jul-18 kl 06:47 »
Lucky Luke - var kan man köpa pepparmyntsolja?  Finns inte på vårt ICA i alla fall.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #19 skrivet: 02 jul-18 kl 10:14 »
Pepparmyntsolja brukar finnas på Apoteket. Kolla där :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser