Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fortfarande yngel? (Göteborgsområdet)  (läst 831 gånger)

Feke

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
Fortfarande yngel? (Göteborgsområdet)
« skrivet: 14 dec-18 kl 09:06 »
Jag gjorde oxalbehandlingen av mina samhällen i går och upptäckte att i ett samhälle rörde sig bina väldigt mycket även att det var minusgrader ut. De täckte alla ramar och satt inte i ett vackert vinterklot. När jag la tillbaka täckplasten bildades det ånga på den. Innebär det att det fortfarande finns yngel? Drottning borta?
Jag var inte nere och rotade bland ramarna och tittade efter.

Vad hade ni gjort? Finns det yngel så är behandlingen "värdelös". Skulle ni gått ner i kupan och börjat lyfta upp ramar för att titta efter eller bara vänta och göra en myrsyrabehandling tidigt på våren?

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fortfarande yngel? (Göteborgsområdet)
« Svar #1 skrivet: 14 dec-18 kl 09:57 »
Onödigt att öppna upp igen, du kan väl inte göra mycket åt det ändå i nuläget. Kan vara drottninglöst men det spelar inte heller nån roll av ovanstående anledning. Vänta till våren, inspektera detta sh först och kolla oxå så de har mat, om de ynglar hela vintern? tar maten slut, tror jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Fortfarande yngel? (Göteborgsområdet)
« Svar #2 skrivet: 14 dec-18 kl 13:03 »
Det finns nog inget yngel nu men samhället är oroligt pga något. Det mesta av det kan man inte göra något åt (drottning borta tex) men man kan ju försöka kolla att där inte är en mus som bosatt sig tex. Eller talgoxe som sitter och knackar hela tiden.

Feke

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Fortfarande yngel? (Göteborgsområdet)
« Svar #3 skrivet: 17 dec-18 kl 08:59 »
Så sitta lugnt i båten är egentligen det bästa jag kan göra och behandla samhället med myrsyra tidigt nästa år strax efter rensflykten.

Följdfråga: Påverkar myrsyrabehandligen så jag inte kan ta någon honung från det samhället det året eller är det ok när jag gör den så tidigt?

Tack för svaren.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Fortfarande yngel? (Göteborgsområdet)
« Svar #4 skrivet: 17 dec-18 kl 12:02 »
Innebär det att det fortfarande finns yngel?
Vad hade ni gjort? Finns det yngel så är behandlingen "värdelös".

Det är egentligen inte datumet som avgör när det är yngelfritt, så det en förenkling att rekommendera t ex första veckan i december. Om vintern är varm som den kan vara i södra Sverige så kan det finnas lite yngel i stort sett hela tiden.

Det är temperaturen, det krävs en köldknäpp så det blir ett tätt klot och sedan måste man vänta 10 dagar. Först därefter är det chans att det är yngelfritt.

Men man kan inte vänta för länge heller, i januari börjar ljuset och dagarnas längd påverka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser